Utvikle en kvalitetskultur

Meld St. 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning understreker betydningen av å verdsette utdanningsfaglig kompetanse og ha tydelig utdanningsledelse. Kunnskapsformidling og kunnskapstilegnelse beskrives som prosesser som fordrer samspill og samarbeid. Samtidig understreker meldingen at høyere utdanning i praksis ikke gjennomgående preges av samarbeid om utdanning. Gard og Wadel (2012) hevder at undervisningsvirksomheten i høyere utdanning ofte er privatisert. De mener derfor at det er behov for mer samarbeid om kriterier for god undervisning, et kritisk blikk på undervisningspraksis og et systematisk arbeid med å heve kvaliteten på undervisning for å gjøre dette til et felles og forpliktende anliggende.

Innenfor utdanningsledelse fremheves betydningen av å utvikle og bygge en sterk visjon, ha integritet og peke ut retning (Bryman, 2007). Min visjon som studiekvalitetsleder er å bidra til å etablere en forpliktende vi-kultur preget av lærere som samarbeider om utvikling av utdanninger med samstemthet, studentaktivitet og dialog som bærende elementer. Det bygger på en forståelse av at ansatte i høyere utdanning ikke bare er profesjonelle fagfolk, men også profesjonelle undervisere (Gard & Wadel, 2012). Dette er viktig for meg som lærer, og det bidrar også til å peke ut retning i felles arbeid med studiekvalitet. Dette arbeidet må baseres på kunnskap om hva som fremmer læring. Det fordrer også en vilje til å endre praksis i tråd med ny kunnskap om og gitte føringer, for norsk høyere utdanning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o