Dagens utdanning er preget av tidspress og krysspress og mange og til dels konkurrerende oppgaver (Amundsen & Øygarden, 2019). I et slikt system er det nødvendig å fremheve god undervisning og studentsentrerte læringsmiljøer som bærende elementer. Samtidig er det behov for en større diskusjon om betingelsene for å ivareta et profesjonelt ansvar som lærer innenfor et utdanningsystem som i stor grad kan sies å være preget av regnskapsplikt (Solbrekke & Østrem, 2011), Derfor ser jeg det som nødvendig å bidra til en kollektiv samtale om kvalitet i høyere utdanning og delta i kvalitetsarbeid i ulike fora også utenfor eget institutt (vedlegg 11 og vedlegg 12).
Jeg har fra 2018 vært vararepresentant i Utdanningsfaglig utvalg på USN og er fra januar 2020 valgt inn i utvalget som fast faglig medlem fra Fakultet for Helse- og sosialvitenskap. Mitt fokus i dette arbeidet har til nå primært vært å bidra til å kvalitetssikre studieprogram. Fremover vil utvalget i økende grad diskutere strategiske valg som kan utvikle utdanningskvaliteten på USN.
Som medlem i arbeidsgruppen som utviklet forslag til meritteringsordning på USN, var jeg med på å bidra til å etablere en ordning som betyr økt anerkjennelse av kvalitetsarbeid med undervisning og utdanningsledelse.
I arbeidsgruppen som fulgte opp SHoT-undersøkelsen (studentenes helse- og trivsel) blant annet gjennom inkluderingsseminaret på USN høsten 2019, har jeg bidratt til økt fokus på det ansvaret USN har for å tilrettelegge studiene slik at de fremmer læring og trivsel for studentene.
Jeg er nylig utnevnt av Diku som jurymedlem for Utdanningskvalitetsprisen i en periode på to-tre år. Her rettes oppmerksomheten mot fremragende arbeid med utdanningskvalitet.