Kvalitet og læring – en oppfølging

Som en oppfølging av studien Kvalitet og læring i høyere utdanning og SHoT- undersøkelsen har jeg utviklet en skisse som beskriver en mulighet for å etablere et nytt prosjekt. Prosjektet har fått tittelen Å være student – kvalitet og læring i høyere utdanning slik studentene ser det (vedlegg 10). Skissen er laget på forespørsel fra Avdeling for utdanning og studiekvalitet ved USN.

Det empiriske materialet vil bestå av studenttekster som omhandler studentenes erfaringer med og opplevelse av å være student. Prosjektet kan inkludere studenter på både bachelor, master og PhD på USN, og andre  utdanningsinstitusjoner kan også inviteres til å delta. Prosjektet kan fremskaffe  ny kunnskap om studentenes erfaringer med og opplevelser av høyere utdanning. Det kan danne grunnlag for innovativt arbeid med studieprogram, gi ansatte mulighet til å forske på egen virksomhet og fremme kvalitetsdiskusjoner og samarbeid på tvers av fag og institusjon.

Prosjektet er et eksempel på en utforskende og vitenskapelig tilnærming til undervisning og læring. Dette viser min interesse for å videreutvikle kunnskap og anvende det empiriske grunnlaget for studielivskvalitet i andre sammenhenger. Mer kunnskap om høyere utdanning sett “innenfra” med studentenes øyne, kan bidra til kvalitetsutvikling både når det gjelder undervisning og veiledning, på studieprogramnivå og på institusjonsnivå.