Prosjekt Offentlig debatt

Dette prosjektet handler om velferdsstaten, kritisk refleksjon og videreutvikling av skriveferdigheter. Studentene skal lage et debattinnlegg/en kronikk om aktuelle velferdspolitiske problemstillinger. Prosjektet inkluderer alle tredjeårsstudentene på Bachelor i barnevern og Bachelor i vernepleie og er etabert av Inger Kjersti Lindvig. Jeg deltar i arbeidet sammen med henne og to andre kollegaer og har primært hatt ansvar for å lage en tydeligere struktur på prosjektet, videreutvikle skrivekomptanse og ta i bruk systematisk arbeid med hverandretilbakemelding. Dette kan betraktes som formativ vurdering og som en studentaktiv metode (Duggan & Ofte, 2016) innenfor en prosessorientert metodikk (Dysthe, Hertzberg & Hoel, 2010). Tidligere var det bare veilederne som ga tilbakemelding. I tredje studiåer har studentene variert skriveerfaring. Det gjør dem til bedre tilbakemeldere. Dessuten vil det å gi tilbakemelding gjøre studentene mer tekstbevisste. Hverandretilbakemelding kan derfor være et hensiktsmessig supplement til lærertilbakemelding og også bidra til økt engasjement og læring hos studentene. Samtidig er tilbakemeldingsferdigheter relevante i bachelorprosjektet som skal gjennomføres i neste emne. Prosjektet er derfor med på å skape sammenheng mellom emnene i siste studieår.

I forkant av prosjektet får studentene tilgang til digitale ressurser som kan inspirere til deltakelse i faglig debatt og en detaljert plan for prosjektet (vedlegg 4). Dette er et ledd i å forberede studentene og gjøre arbeidet strukturert og forutsigbart samt å avklare forventninger. Studentene blir også introdusert for prosjektet gjennom en videoforelesning som utdyper hva de skal gjøre, hvorfor de skal jobbe med dette og hvordan de skal jobbe.

Studentene får tilbakemelding fra medstudenter på førsteutkast av debattinnlegget som de så bearbeider før de får tilbakemelding fra veileder. Når debattinnlegget leveres etter to uker, har studentene gitt hverandre to tilbakemeldinger til, en muntlig og en skriftlig. Prosjektet avsluttes med at studentene får en sluttvurdering fra veilederne. Innlegget blir sendt til publisering, og studentene skriver en logg der de reflekterer over betydningen av å delta i offentlig debatt og hva de har lært i prosjektet. Disse loggene er et  sentralt grunnlag for oss når det gjelder videreutvikling av prosjektet, og de er tenkt brukt som basis for forskningspublisering. Slik legges det til rette for å forske på egen virksomhet.

Prosjektet inngår som et obligatorisk arbeidskrav. Det er evaluert som svært godt og som en relevant forberedelse til bachelorprosjektet. Studentene trekker frem at de lærer mye av å gi og få tilbakemelding. Det er også viktig for dem at  prosjektet er godt strukturert og begrunnet, og at lærerne er “tett på”.