Som lærer i høyere utdanning ser jeg det som mitt ansvar å bidra til å skape studentsentrerte læringsomgivelser, og støtte studentene i deres læring, utvikling og danning. I læringsmiljøer preget av systematikk, tett oppfølging, dialog og begrunnede valg har jeg erfart at studentene oppøver evne til å tåle å forstyrres i sin tenkning og lettere håndterer den ubalansen som læringsprosesser innebærer (Vygotsky, 1962). Jeg oppfatter det som et læreranliggende å legge til rette for at studentene kan utnytte sitt potensial og mestre det som kreves i et miljø der både lærere og medstudenter er støttende stillas (Bruner, 1990). Denne tilnærmingen kan ses i sammenheng med en sosiokulturell forståelse av læring med dialektikk, dialog, samhandling og likeverdighet som fundament (Vygotsky, 1962, Wittek, 2004).
I tråd med denne tilnærmingen er det Skjervheim (1966) omtaler som en treleddet relasjon, et fundament for meg som lærer. Dette er en relasjon mellom to subjekter, her læreren og studenten, knyttet til et objekt eller en sak, for eksempel et faglig tema eller spørsmål, et arbeid studenten jobber med eller studentens læringsprosess. Jeg har erfart at slike relasjoner fremmes gjennom likeverdig dialog med rom for spørsmål, tvil og utprøving av resonnementer og gjennom prosessorientert arbeid med formativ vurdering som et bærende element (Dysthe, Hertzberg & Hoel, 2010).
Jeg er opptatt av å unngå det Freire (2003) omtaler som bankundervisning der jeg som lærer er å betrakte som den som kan og vet, og skal fylle studentene, de som ikke kan og vet, med kunnskap. Også når jeg formidler kunnskap, er det stadig viktigere for meg å legge opp til refleksjon, diskusjon og deltakelse som skaper engasjement og refleksjon hos studentene. Slik studentaktivitet bidrar til at studentene kan erfare en læringsprosess som er preget av frigjøring, myndiggjøring og danning og har betydning både i og utenfor studiesituasjonen.
Basert på egen forskning, ny kunnskap (Biggs & Tang, 2011; Nerland & Prøitz, 2018) og variert erfaring med utdannings- og læringsledelse har jeg ikke isolert fokus på hva jeg som lærer gjør eller hva studentene er eller gjør. Jeg er opptatt av det studentene gjør innenfor en kontekst preget av at jeg som lærer tar bevisste og begrunnede valg for å legge til rette for læring. Mine valg påvirkes på sin side av diskusjoner og samspill med studenter og kollegaer. Det å være lærer i høyere utdanning kan ikke betraktes som en isolert og privatisert virksomhet. Derfor initierer jeg kollektive samtaler om undervisning. De er et ledd i å bygge opp en kvalitetskultur der læring, lærerrollen og læringsbetingelser, i tråd med forventningene i Meld. St. 16 Kultur for kvalitet i høyere utdanning i økende grad skal være et felles anliggende.
For å fremme læring og styrke kvalitet i høyere utdanning er det også nødvendig for meg å forstå hva og hvordan dagens studenter lærer (Damşa & Lange, 2019). Derfor har jeg gjennom mange år på ulike måter innhentet systematisk kunnskap om studentenes læringserfaringer. Denne kunnskapen gjør det mulig for meg å arbeide innovativt med å forbedre kvaliteten innenfor ulike studiekontekster og også selv reflektere over og videreutvikle min lærerrolle.