Studieplaner

HSN ble etter tilsyn fra NOKUT i 2016 pålagt å utvikle samlet læringsutbytte i studieplanene for Bachelor i Barnevern og Bachelor i vernepleie i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR)

Som prosjektleder så jeg dette som en mulighet til å sette utdanningskvalitet på dagsordenen og involvere fagmiljøet i planutvikling og en helhetlig tilnærming til studieplanene. Jeg involverte alle emneansvarlige i utforming av læringsutbytteformuleringene og sikring av samsvar mellom studieplan og emneplaner. Dette skapte en bevissthet i personalet om behov for å se emnene i forhold til hverandre og jobbe med progresjon i studiet.

Da Rethos-prosjektet med krav til revisjon av de samme utdanningene ble igangsatt i 2017, ble jeg prosjektleder også for dette arbeidet. Grunnlaget for den endelige revisjonen er sammensatt:

Studieplanarbeidet har pågått i tre faser. Fase 1 innbar diskusjon av kvalitetsbegrepet, klargjøring av faglig og pedagogisk profil samt organisering og struktur i studieprogrammene. Arbeidet ble allerede fra starten av etablert som et felles anliggende med rom for og forventning om deltakelse. Fase 1 resulterte i fastsetting av ny hovedstruktur i studieprogrammene med seks emner á 30 studiepoeng og tre temaer pr. emne. Alle ansatte var involvert i diskusjoner omkring denne strukturen. Den ble også diskutert med studenttillitsvalgte fra alle kull.

Fase 2 omfattet utarbeiding av studieplaner og emneplaner. Arbeidet med tekstene var prosessorientert. Det innebar at alle ansatte i de aktuelle fagmiljøene ble invitert til å diskutere og gi tilbakemelding på planutkastene, og planene ble også diskutert med ansatte i andre faggrupper for å sikre kvalitet og eierskap i instituttet som helhet. Studieplanene med tilhørende emneplaner ble godkjent av USNs styre i november 2019 (vedlegg 6). Det ble gitt tilbakemelding om at planene var solide og gjennomarbeidede.

Fase 3, som pågår nå, handler om implementering av de nye planene. Fokus er på kompetanseutvikling slik at alle ansatte kan ta i bruk de læringsaktivitetene som er beskrevet i planene. Vi utarbeider også modeller og maler som diskuteres før de blir fastlagt. Slik etablerer vi en felles og forpliktende praksis med fokus på en profesjonell lærerrolle og standarder som er transparente og begrunnede. Dette kan ses i sammenheng med Harvey og Greens (1993) kvalitetsdimensjon standarder og prosedyrer.

De reviderte studieplanene i Bachelor barnevern og Bachelor vernepleie er bygd opp omkring blended learning med kombinasjon av ulike læringsaktiviteter inkludert digitale ressurser (Garrinson & Vaughan, 2011) og samstemt undervisning (Biggs & Tang, 2011). Planene gjenspeiler også empirisk kunnskap presentert i boken Studielivskvalitet (vedlegg 1). Jeg har i utforming av planene lagt vekt på struktur og  forutsigbarhet. Samstemt læring og variasjon i læringsformer er et ledd i skape mestring. Studentaktivitet inngår i alle emner for få til en bevegelse fra monologisk formidling til dialog og samarbeid om læring. Det legges vekt på å bygge faglige relasjoner gjennom prosessorientert arbeid og vurdering for læring. Studentenes refleksjonstekster omkring læring og utvikling av en profesjonell kompetanse er et ledd i en gjennomgående danningsprosess.