Formidling og debatt

Jeg har skrevet en rekke bøker og bokkapitler som omhandler læring og utdanning. I tillegg har jeg skrevet kronikker, kommentarer og debattinnlegg om høyere utdanning både i vitenskapelige tidsskrift, fagtidsskrift og i dagspresse. Mange av disse innleggene er av utdanningspolitisk karakter og kan bidra til kollektive samtaler om utdanning. Jeg er opptatt av å skape debatt om kvalitetsforståelsen i høyere utdanning, diskutere vilkårene for å drive gode utdanninger og få studentstemmene frem. Jeg beskriver her kort noen av debattinnleggene. Det som er beskrevet sist, utgjør vedlegg 8.

I desember 2019 ble jeg intervjuet i Khrono i en serie kalt adventsselfien. Overskriften Khrono har laget er Kvalitet handler om mye mer enn det som kan telles. I intervjuet problematiserer jeg en kvalitetsforståelse som domineres av fokus på målbarhet, effektivisering og nytte.

Kronikken Det som teller for studentene, som ble publisert i Khrono i oktober 2019, beskriver kvalitet sett med studentenes øyne. Her introduseres studielivskvalitet som et viktig supplement til den dominerende kvalitetsforståelsen.

I kronikken Fagfellevurdering – felle eller vurdere? publisert i Forskerforum i november, diskuterer jeg fagfellevurderingenes muligheter, men også deres skyggesider. Hvis de sistnevnte dominerer, blir ikke fagfellevurderingene den kvalitetssikringen de er ment å være.

I kronikken Jeg vil ikke bare telles, jeg vil faktisk telle (vedlegg 8) publisert i Forskerforum i mai 2017, fremhever jeg betydningen av å prioritere utdanning slik at denne virksomheten ikke taper terreng i forhold til forskning og oppdragsvirksomhet.

I vedlegg 12 er det en oversikt over noen relevante publikasjoner.