Tilrettelegge for læring

I boken Den profesjonelle lærer (Damsgaard, 2010) presenterer jeg didaktisk  kompetanse som et grunnlag for profesjonalitet som lærer. Slik kompetanse innebærer å reflektere over innhold og arbeidsformer i undervisningen og kunne begrunne de valgene man tar (Imsen, 2006). En viktig del av min utvikling som lærer er å tenke gjennom hvordan jeg på best mulig måte kan bidra til læring i en mangfoldig studentgruppe. Raaheim (2011) beskriver en slik refleksjon som noe av grunnlaget for god undervisning. Sentralt er også å være i dialog med studentene om hvordan undervisningen fungerer for dem.

I dagens masseutdanning har studentene ulike forutsetninger for å studere og ulikt behov for støtte og oppfølging. For å ta hensyn til dette tar jeg i bruk varierte undervisning- og læringsformer som gir støtte til ulike måter å tilegne seg fagstoff på. Jeg legger også vekt på av det er sammenheng mellom læringsutbytte, læringsaktiviteter og vurdering (Biggs & Tang, 2011). En slik sammenheng kan bidra til mestring og opplevelse av mening (Antonovsky, 1979).

Forelesninger inngår som én av flere læringsaktiviteter i min undervisning. Også i denne formen for formidling er jeg opptatt av variasjon og av å engasjere studentene. Slik legger jeg til rette for at studentene kan være aktive aktører og ikke bare passive mottakere av kunnskap (Freire, 2003; Prince, 2004). Begrunnelsen for dette er teoretisk og forskningsbasert kunnskap, men også brukerkunnskap om hva studentene selv mener fremmer læring. Innsikt i studentenes erfaringer har bidratt til at jeg legger mer vekt på variasjon og studentaktivitet enn tidligere og fortsetter å bruke powerpoint som et multimodalt verktøy i mine forelesninger.

Kjeldsen og Guribye (2015) refererer til en studie som viser at  powerpoint fungerer som støtte for lærere i planlegging av undervisningen, som manus i forelesningen og som visuell pedagogisk støtte. Dette samsvarer med mine erfaringer. Powerpoint er et hjelpemiddel for meg mht. å planlegge og strukturere forelesninger slik at de har en logisk oppbygging og en rød tråd. Dette er også til hjelp for studentene. Når forelesningen er ferdig strukturert og gjennomtenkt på forhånd, gir det rom for fleksibilitet, diskusjoner og refleksjoner underveis i læringssituasjonen. Jeg legger alltid ut presentasjonen i god tid før forelesningen slik at studentene kan komme forberedt. Jeg er bevisst på å bruke powerpoint som visuell støtte med egne bilder som underbygger teksten. For meg er powerpont et verktøy som gjør det mulig å legge til rette for læring via ulike sanser gjennom bevisst bruk av tekst, lydkutt, bilder, videoer og oppgaver av ulike slag. I møte med en mangfoldig studentgruppe er det hensiktsmessig og nødvendig med en slik tilrettelegging.

En annen sentral tilnærming for å legge til rette for læring, er prosessorientert arbeid med formativ vurdering som et bærende element. Slik vurdering gis underveis i læringsprosessen, og den peker fremover  (Dysthe, Hertzberg & 2010; Engh, 2011). Formativ vurdering er fremtredende i min pedagogiske praksis fordi kvalitet i undervisning og veiledning, slik jeg ser det, fordrer at lærere gir støtte i læringsprosessen og ikke bare kontrollerer resultatet av den.