Utdanning og danning (vedlegg 2) er et kapittel i en vitenskapelig antologi. Det belyser hvordan utdanning kan være et ledd i frigjøring og danning. Kapitles empiri er hentet fra studenttekster i studien Kvalitet og læring i høyere utdanning.
De to narrativene i kapitlet er konstruert som kronologiske fortellinger på basis av to studenters tekster. Begrunnelsen for å velge en narrativ tilnærming, er at disse studenttekstene fremstår som helhetlige fortellinger. Den metodiske tilnærmingen henger videre sammen med mitt ønske om å videreutvikle egen kompetanse når det gjelder narrativer som analysetilnærming. Slik er kapitlet også et eksempel på egen faglig utvikling og interesse for å lære noe nytt.
Bokkapitlet inneholder en grundig redegjørelse for metodiske valg. Dette er viktig ut fra en vitenskapelig tilnærming, men også ut fra en erfaring med at studentene på bachelor trenger konkrete metoderedegjørelser og etterlyser eksempler på bruk av narrativer. Bokkapitlet er derfor også et eksempel på utvikling av et læremiddel som kan være et svar på studentenes behov.
Kapitlet er skrevet med tanke på læringsutbytteformuleringer i et emne i bachelor barnevern. Det brukes i undervisning, det er en del av pensum, og det er relevant i arbeidskrav og eksamen i emnet. Slik inngår kapitlet som en del av samstemt undervisning som nettopp kjennetegnes av at det er sammenheng mellom læringsutbytter, vurdering og læringsaktivitet (Biggs & Tang, 2011).
Bokkapiltet er også et eksempel på samarbeid og samskriving. Jeg er veileder for medforfatter Inger Kjersti Lindvig i hennes kvalifisering til dosent. Gjennom å skrive sammen, etablerer vi en felles forståelse av tekstproduksjon, og vi lærer hverandre å kjenne som skribenter. Samarbeidet kan beskrives som et gjensidig arbeid som inkluderer både planlegging, skriving, omskriving og ferdigstilling av teksten som helhet (Dysthe, Hertzberg & Hoel, 2010). Dette er et viktig grunnlag for konstruktiv og konkret veiledning, det sikrer kvalitet i skriftlig formidling, og det er med på å bygge akademiske fellesskap.