Kritisk til verks?

Mandag 25. mars blir et intervju med vitenskapsbloggeren Gunnar Tjomlid gjengitt i Aftenposten. Intervjuet omhandler en aktuell problemstilling knyttet til dokumentarfilmer om klarsynte. Tjomlid mener at dokumentarfilmskapere ikke gir nok motstand til hovedpersonene i disse filmene.

Bakgrunnen er den ferske kinodokumentaren Jeg ser deg, om Åndenes makt-kjendis Michael Winger, som han mener har likhetstrekk med Mannen fra Snåsa på flere områder enn den helt åpenbare: Filmskaperne burde gått mer kritisk til verks. Tjomlid mener derfor at seerne i stor grad blir påvirket av «det emosjonelle, av den gripende historien. Det har mye større gjennomslagskraft enn om man gir en rasjonell forklaring» (Johannessen/NTB, 2019).

Problemet er at kilder som sitter med fakta ikke blir kontaktet i større grad, forteller Tjomlid: «Men i en dokumentar ønsker man ofte å fortelle én versjon av historien, og det virker som om man bare vil snakke med dem som bekrefter dette narrativet. Det skremmer meg litt,» sier han (Ibid.). Med det kritiserer han disse dokumentarfilmskaperne for manglende kildekritikk.

«Kildekritikk handler ikke om å utsette noen for negativ omtale, men (…) gi en gjennomtenkt vurdering av kilders troverdighet, kildematerialets informasjonskvalitet og dets relevans for den saken som dekkes,» skriver professor i journalistikk, Sigurd Allern (Allern, 2015, s. 51). En god journalist er trent til å tvile: Er for eksempel opplysningene som gis holdbare? Eller kan noe være utelatt? I bunn og grunn handler dette om pålitelighet og troverdighet knyttet til den filmen vi ser på lerretet.

Men det handler også om etikk. Walt Harrington omtaler den etiske kode i narrativ journalistikk: «It is important to ask: Is this story honest? Is it a true story, not just a factual one? If I must withhold a piece of information from a story, I ask myself: If the readers learned about it, would they feel deceived?» (Harrington, 2007, s. 171). Harringtons sitat har klare paralleller til artikkelen i Aftenposten. For selv om han ikke sier det spesifikt, er det også filmskapernes manglende etiske bevissthet som Tjomlid setter fingeren på her.

 

Litteratur

Allern, S. (2015). Journalistikk og kildekritisk analyse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Harrington, W. (2007). Toward an Ethical Code for Narrative Journalists I: Mark Kramer og Wendy Well (red.) Telling true stories. A Nonfiction Writer’s Guide. Plume/Penguin Group: New York.

Johannessen, G. / NTB (2019, 25. mars). – Gir ikke nok motstand til hovedpersonen. Aftenposten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *