Fra savnet fellesskap til en gjensidig samarbeidskultur

Nytt bokkapittel i antologi av Tholin & Øhra
Artikkelen omhandler samarbeid og fellesskap i høyere utdanning. Vi retter oppmerksomhet mot kollegiale læringsfellesskap omkring undervisningskvalitet i universitets- og høgskolesektoren. Formålet med studien er å undersøke hvilken betydning praksisfellesskap kan ha for deltakere på et UH-pedagogisk basiskurs. Deltakerne viser til at samarbeid om undervisningskvalitet varierer fra fravær av samarbeid til uavhengige samarbeidskulturer og gjensidig avhengige samarbeidskulturer. Avslutningsvis drøftes en modell for progresjon ved samarbeidskulturer. >>HER

For mer om universitets- og høgskolepedagogikk les denne artikkelen:
Et UH-pedagogisk kurs skal kvalifisere til undervisning i høyere utdanning, og intensjonen med artikkelen er å bidra til ytterligere oppmerksomhet rundt formål ved denne type utdanning. I denne studien er vi opptatt av å undersøke og belyse hvilke vurderinger noen deltakere gjør av et UH-pedagogisk kurs. Dette danner grunnlaget for forskningsspørsmålet: Hvilke refleksjoner gjør deltakere seg av eget læringsutbytte i et UH-pedagogisk basiskurs? Les artikkelen fra UNIPED 2018.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *