CV

MATTIAS ØHRA CV

 

ARBEIDER I DAG BL.A MED

  • Sitter i styret for Universitetet i Sørøst-Norge
  • Medlem av Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk
  • Prosjektmedarbeider i eDU. Drifting og videreutvikling av Universitets- og høgskolepedagogikken ved USN.
  • Medlem av forskergruppen Utdanning for praksisfellesskap. Forskergruppa Utdanning for praksisfellesskap (UFP) er knyttet til profesjonsutdanning og utdanningsledelse i barnehage og skole.
  • Samarbeidsprosjekter med Helsefag gjennom prosjektet; «Metodebank» som er et resultat av et utdanningssamarbeid mellom ansatte  og ni masterprogram fordelt på fire campuser på Fakultet for helse- og sosialvitenskap.
  • Samarbeidsprosjekt og strategiarbeid ift Senter for sikkerhet, krisehåndtering og beredskapsledelse ved USN. Senteret er i dag organisatorisk plassert på Handelshøyskolen, men det er et senter for hele USN, noe som vil si at de 4 fakultetene har lik grad av innflytelse og påvirkning. Forskningen skal som tidligere skje i de ulike forskergruppene og på de ulike instituttene, men senteret skal fungere som brobygger både internt og eksternt. Senteret har i dag et veletablert eksternt nettverk med nasjonale og internasjonale partnere.
  • Didaktisk filmproduksjon gjennom E-Campusprosjektet 2013-2014.
  • Medlem av Forskningsprosjektet KnowMo (2012-2016). Læring på tvers: unges kunnskapspraksiser i skole og fritid.(KnowMo): Investigating knowledge practices in and out of school) Prosjektet er et samarbeid mellom forskere fra Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, NOVA, Norges idrettshøgskole, Lærerutdanningen ved Høgskolen i Vestfold og NRK. Prosjektet er finansiert gjennom Norges forskningsråd sitt program PRAKUT (Praksisrettet utdanningsforskning).
  • Prosjektleder for Prosjekt UH Pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold fra høsten 2013. http://wp.home.hive.no/uh-ped/Medlem av Universitets- og Høgskolerådets arbeidsgruppe for Universitets- og høgskolepedagogikk fra 21.03.2012.Prosjektleder for Prosjekt UH Pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold fra høsten 2013. http://wp.home.hive.no/uh-ped/
  • Eksternt oppdrag i Øvre Eiker kommune ift tema Klasseledelse skoleåret 2011 til og med skoleåret 2014.

 

UTDANNING:

  • Embetseksamen i pedagogikkved Universitetet i Oslo Cand Paed . Start 20.08.92. Avsluttet 27.06.97
  • Barnevernspedagogutdanningved Norges Kommunal og Sosialhøgskole OSLO. Start 20.08. 89. Avsluttet 05.02.92.

YRKESERFARING:

  • Høgskolelektor ved Høgskolen i Vestfold avdeling for lærerutdanning 1august 1997 – dd
  • Pedagogisk Profil . Redaksjonsmedarbeider: 01.12.95. – 31.12.97.
  • Oslo Kommune Bydel Furuset. Furuset barnevernskontor. Barnevernsfullmektig. Diverse oppdrag fra 1992 – 1994
  • Undervisningsoppdrag for psykiatriske sykepleiere og ansatte på psykiatrisk institusjon. Vår og høst 1994.
  • The Anderson School New York . Praksis i utdanning: 01.09.91. – 14.12.91.
  • Ullevål Sykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling , Akuttenheten for barn – 18.06.90 – 17.06.97.
  • Norges Røde Kors – Asylsøkeravdelingen . Miljøarbeider: 02.05.88. – 01.06.89.
  • Stiftelsen Havnøy . Miljøarbeider: 01.08.86. – 01.06.87.
  • Granli Psykiatriske Sykehjem . Miljøarbeider: 14.05.86. – 15.08.86.
  • Kongseik Skole . Støttelærer: 20.09.84. – 19.01.86.

PROSJEKTERFARING

  • Prosjektleder for Prosjekt UH Pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold fra høsten 2013.
  • Prosjektleder for ny lærerutdanning for ungdomstrinnet (LUT). 2007 – 2011
  • Prosjektleder for prosjektet IKT og nye læreprosesser 1999-2003

NETTVERK OG UTVALG

2012

Medlem av Universitets- og Høgskolerådets arbeidsgruppe for Universitets- og høgskolepedagogikk fra 21.03.2012.

2010

Arbeid med Ny rammeplan for Lærerutdanningen.

Medlem av den nasjonale faggruppen for Pedagogikk og elevkunnskap (PEL). Medforfatter av PEL planen. Ferdigstilt 26.01.10.
http://www.hio.no/Enheter/Rammeplan-for-laererutdanningen

2007

Lærende nettverk:
Prosjektet Lærende nettverk er et initiativ for å etablere nettverk som et virkemiddel for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling. Samarbeid i nettverk skal stimulere skole og lærerutdanning til å drive IKT-basert utviklingsarbeid og støtte deres arbeid ved at de kan dele og videreutvikle kunnskap og erfaringer. Nettverkene skal være lærende i den forstand at de skal skape dialog, erfaringsutveksling og refleksjon som grunnlag for endring av praksis.

Hovedmål
Gjennom kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i lærende nettverk skal skoler, skoleeiere og lærerutdanning bevisstgjøres og kvalifiseres slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig og pedagogisk merverdi.
http://www-lu.hive.no/larendenettverk/visjon.htm

2005

TransAction
The interplay between different social contexts of children and young people’s learning and identity constructions are at the core of the TransAction research groups interests.

Digital Skole HverDag. Utredning.

Utredningen Digital skole hver dag er en veiviser for utvikling av digital kompetanse. Anbefalingene som gis viser hvilke faktorer som må være til stede for at skolen skal være en arena for utvikling av digital kompetanse hos skoleledere, lærere og elever.

http://www-lu.hive.no/ansatte/moh/documents/DK_utredning.pdf

Prosjektleder: Morten Søby ITU, Sekretariatsleder: Marit C. Synnevåg Medvirkende:Marianne Skogerbø Del av:
Utredninger . http://www.ituarkiv.no/Prosjekter/Utredninger.html
Handler om: Begrepet digital kompetanse Dokumentasjon: Workshop: Digital kompetanse.

Medlemmer: Anders Isnes, Frank Emil Moen, Heidi A. Austlid, Mattias Øhra, Pål Riis, Tove Kristiansen og Trine Halvorsen.

 

2003/04

Styringsgruppe for: Alternative vurderingsformer
Leder: Knut Steinar Engelsen
Deltagere:
Trond Eiliv Hauge
Mattias Øhra
Knut Steinar Engelsen
Sluttrapport:
http://munin.hsh.no/lu/pluto/Mappevurdering/sluttrapport291003.DOC

Prosjektgruppe
Alternative vurderingsformer i lærerutdanninga hadde sitt utspring fra 3 institusjoner som var involvert i PLUTO-prosjektet, Universitetet i Oslo, Høgskolen i Vestfold og Høgskolen Stord/Haugesund.  Professor Olga Dyste ved UiB ble engasjert i prosjektet som en viktig faglig ressursperson. Senere ble også Tjalve Madsen, Høgskolen i Bergen trukket  inn i prosjektet. Det ble søkt midler fra utdannigsdepartementet i to omganger og utarbeidet prosjektplaner både  2001/2002[1] og 2002/2003[2] (Vedlegg 1 og 2). Fra Programstyret i Pluto ble det før prosjektet startet skissert noen premisser for prosjektet. Ved siden av at man ønsket at Pluto – prosjektene ved HSH, HVE og UiO skulle være med i prosjektet, ble det uttrykt ønske om at professor Olga Dysthe, UiB skulle delta. Styringsgruppen i prosjektet presiserte selv i oppstarten oppdraget til spesielt å rette seg mot digitale mapper i lærarutdanninga.

Prosjekt Alternative vurderingsformer i Lærarutdanninga

Institusjoner:
Universitetet i Oslo, Institutt for Lærerutdanning og skoleutvikling, Høgskolen Stord/Haugesund, Avdeling for lærarutdanning
Høgskolen i Vestfold, avdeling for lærerutdanning.

Prosjektleder:
Knut Steinar Engelsen, HSH
Prosjektmedarbeidere:
Olga Dysthe, UIB
Trond Eiliv Hauge UIO
Mattias Øhra HiVE
Anne Marie Presthus, HiA
Line Wittek, UIO/HIO
Hildegunn Otnes, HiVE
Tjalve Madsen, HiB

2004/2000

PLUTO: ” Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling”
http://www.ituarkiv.no/filearchive/fil_nr2_FV_PLUTO.pdf
Pedagogisk, teknologisk og organisasjonsmessig utvikling og omstilling av lærerutdanningen ved bruk av IKT, har stått i sentrum for PLUTO-programmet. Program for LærerUtdanning Teknologi og Omstilling (PLUTO) har vært et unikt program både i nasjonal og internasjonal sammenheng. Det finnes få eksempler hvor helhetlig omstilling av læring med IKT har virket så kraftfullt.
Består av:
PPU i digitale læringsomgivelser (UiO)
Digitale simuleringer av forsøk i naturfagundervisningen (NTNU)
Det åpne rommet for læring og samspill (HiB)
IKT og nye læreprosesser (HVE)
FPPU: Fleksibel Praktisk-Pedagogisk Utdanning (NTNU)
DIA: Danning, Informasjonsvurdering og Argumentering i naturvitenskap (UiB)
IKT i lærerutdanningen (HVO)
IKT som endringsfaktor i lærerutdanningen (HiØ)
Heilskapleg integrering av IKT (HSH)
INVITIS: Innovasjon med IKT i språklærerutdanningen (UiB)

1997

ITU. ” Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning”
ITU ble opprettet i 1997, som en del av KUFs handlingsplan for “IT i norsk utdanning 1996-1999”, og ble videreført i en ny fireårs periode under handlingsplanen “IKT i norsk utdanning. Plan for 2000-2003”. 1. januar 2004 ble ITU etablert som en permanent nasjonal fagenhet ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

PUBLIKASJONER:

Fjeld, Elin; Tholin, Kristin Rydjord; Øhra, Mattias (2019).
Studentaktive Læringsformer for å Fremme Dyplæring i Høyspenningsteknikk. Nordic Journal of STEM Education 2019 ;Volum 3.(1) s. 145-149
Tholin,K. &  Øhra,M. (2019) FRA SAVNET FELLESSKAP TIL EN GJENSIDIG SAMARBEIDSKULTUR» I Bjørnsrud, H og Gjems, L. 2019. Praksisfellesskap for læring og profesjonsutvikling. Universitetsforlaget.
Øhra, M & Tholin, K.R. (2018). Refleksjoner fra deltakere ved et kurs i UH-pedagogikk. I UNIPED 2018, nr.3.
Øhra, M. 2015: Ungdom i selvrealiseringens tid. I: Red: Høihilder, E.K. og Gulbrandsen O.A. 2015: PEL i GLUPedagogikk og elevkunnskap i grunnskoleutdanningen: Gyldendal Akademisk Forlag .
Øhra, M. 2015: Skolebasert kompetanseutvikling. Samhandling som fremmer læreres læring. I: Bjørnsrud, H. 2015: Red: Skolebasert kompetanseutvikling. Organisasjonslæring for delingskultur. Gyldendal Akademisk Forlag
Øhra. M. 2011:Hva er meningen med tingene? Kronikk i Tønsbergs Blad 13.01.2011.
Øhra.M. 2010: Arbeid med Ny rammeplan for Lærerutdanningen. Medlem av den nasjonale faggruppen for Pedagogikk og elevkunnskap (PEL). Medforfatter av PEL planen. Ferdigstilt 26.01.10.
Øhra, M. 2009: Lærerutdanning for ungdomstrinnet : En profesjonalisering av lærerutddanningenI: Lærerutdanning for ungdomstrinnet / Willy Aagre (red.) Oslo: Gyldendal akademisk .
Øhra, M. 2007: Arbeidsgruppen for digitale mapper . Intern Rapport ved Høgskolen i Vestfold avdeling for lærerutdanning våren 2007.
Øhra, M. 2006 . Formativ vurdering. Vurdering for læring med hjelp av digitale mapper . I: Utdanning for utvikling av skolen. Om skoleledelse og lærerens læring. Red: Halvor Bjørnsrud , Lars Monsen og Bjørn Overland. Gyldendal Akademisk Forlag.
Øhra.M.2005: Skolens digitale hverdag. Kronikk i Tønsbergs Blad 25.08.>>Her

Øhra.M.2005: Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning (ITU´s) utredning: Digital skole hver dag. Om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. Medforfatter og arbeidsgruppemedlem
Øhra.M.2005: Kreativ deling av kunnskap. Intervju i: Form 5-2005
Øhra.M. 2004: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper. I IKT og nye læreprosesser (red. Hildegunn Otnes) . En artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning. Tønsberg, Høgskolen i Vestfold, 2004. Notat 2 / 2004
Øhra. M 2004: Digitale Mapper – Erfaringer fra Høgskolen I Vestfold. I: Kvalitet, Tall og Tillit. Landskonferansen i Skolebasert Vurdering 2003. Nasjonalt nettverk for skolebasert vurdering. Utdanningsdirektoratet 2004.
Øhra. M. 2004: Evaluering og rapporter fra prosjektet IKT og nye læreprosesser fra 1999 – 2003. Webportal for dokumentasjon av prosjektet IKT og nye læreprosesser.
Øhra.M. 2003: Avsluttende rapport fra prosjektet “IKT og nye læreprosesser” ved Høgskolen i Vestfold . Høgskolen i Vestfold Avdeling for lærerutdanning. FORSKPUB-ID: r04007060
2003: IKT og nye Læreprosesser. Studentintervjuer i Dagbladet.12.02.2003.
Øhra. M & Jensen. B 2003 : Forutsetninger for digital dannelse.
Høgskolen i Vestfold Avdeling for lærerutdanning. ITU-konferansen 2003 : konferanse om digital dannelse 2003-10-16 – 2003-10-18 Oslo FORSKPUB-ID: r04007052
Øhra. M. 2003 . Mappevurdering og eksamen : felles kriterier på tvers Høgskolen i Vestfold Avdeling for lærerutdanningav fag versus individuelle fagspesifikke løsninger FORSKPUB-ID: r04007031
Øhra. M. Rapport mars 2003:
Arbeidsgruppen for ny intern avdelingsstruktur.Arbeidsgruppe for å se på organisasjonsstrukturen ved avdelingen.
Øhra. M. 2003. Digital mappevurdering. Høgskolen i Vestfold Avdeling for lærerutdanning. 2003-09-19. Fagdagene, Høgskolen i Vestfold. FORSKPUB-ID r04005783
Øhra. 2002: LÆRERIKT. Digitale mapper og mappevurdering. Medforfatter til modul 7. Etterutdanningstilbud for lærere i Norge.
Øhra: 2002 . Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling ( PLUTO). Rapport . Prosjektet IKT og nye Læreprosesser. Høgskolen i Vestfold. Avdeling for Lærerutdanning. http://www-lu.hive.no/pedagogikk/EVALUERING/pluto%20300602.htm
Øhra: 2002 . Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling ( PLUTO). Rapport . Prosjektet IKT og nye Læreprosesser. Høgskolen i Vestfold. Avdeling for Lærerutdanning. http://www-lu.hive.no/pedagogikk/EVALUERING/pluto%20300602.htm
Øhra. M. 2001: Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling ( PLUTO). Rapport . Prosjektet IKT og nye Læreprosesser. Høgskolen i Vestfold. Avdeling for Lærerutdanning. http://www-lu.hive.no/pedagogikk/IKT%20Evaluering/Pluto_rapport_2001.htm
Øhra 2001. IKT og nye læreprosesser. “Forskningsdagene ved Høgskolen i Vestfold : Artikkelsamling basert på fem foredrag i avdeling for Lærerutdanning. Høgskolen i Vestfold. Notat. Hefte 14. side 18-36. FORSKPUB-ID : r02011022
Øhra 2000: “IKT OG NYE LÆREPROSESSER I ALLMENNLÆRER- OG FØRSKOLELÆRERUTDANNINGEN.” Arbeidsgruppen for digitale læremidler. USIT. ADL Arbeidsgruppen for digitale læremidler. USIT/Universitetet (ADL- LUT) http://www.uio.no/adl/lut/styret/
Øhra 1999. IKT og nye læreprosesser i lys av en medieteknologisk historie. Forskningsdagene ’99″.Høgskolen i Vestfold avdeling for lærerutdanning. Artikkelsamling basert på ti foredrag i avd. for lærerutdanning. Høgskolen i Vestfold. Redaktør: Jacobsen, Einar Berggraf Volum: 5/99 FORSKPUB-ID : r99019632
Øhra .M 1998 : “Ekte barndom” Barndomsforståelse – et perspektivskifte I Bugge & Gjems: Time Out. Bilder fra nye pedagogiske landskap . Fagbokforlaget (Linken går til artikkelen i pdf format).
Øhra. M. 1998 : Pedagogical Aspects of Simulator Training. Artikkel til hovedinnlegg ved : International Users Conference 1998. Maritime Simulators & Training systems. Kongsberg Norcontrol System AS. I Newcastle . Theme: How to achieve Learning Objectives through the use of Simulators?
Øhra. M. 1997: Den kulturelle konstruksjon av barndommen. Hovedfagsoppgave i pedagogikk. Profesjonsstudiet (Cand paed). Pedagogisk forskningsinstitutt.Det utdanningsvitenskapelige fakultet Universitetet i Oslo. I pdf-format >>Her
Øhra,M. 1996“Trond-Viggo” er en salgbar medievare. Kronikk i Aftenposten 24.09.1996.
Øhra.M: 1996 : Kyborger eller teknofobiker . Kronikk i Morgenbladet mai 1996.Øhra.M: 1996: Ariostoteles og det dannede mennesket. I: Pedagogisk Profil 4-1996

FOREDRAG:

Øhra, M: 2010: Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010. Foredrag på konferansen: Barn & Unge i oppvekst og utvikling. 18.10.2010.  Farris Bad. Larvik
Øhra, M. 2009:
Oppvekst og identitetskonstruksjon. Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2009. Foredrag på Konferansen: God Oppvekst. Sandefjord 17 september 2009
Øhra, M. 2009
Teknologi og identitet. MK nettverk. Foredrag på Quality hotell, Tønsberg torsdag 5 februar 2009
Øhra, M. 2008:
10.09.2008. Lærerutdanning for ungdomstrinnet. Klasseledelse. Tyrifjorden Hotell for Gjøklep Ungdomsskole
Øhra, M. 2008:
Kongsbergkonferansen 05.02.08. ”Digitale mapper og tilpasset opplæring
Øhra, M: 2007:
IKT konferansen i Troms 23.11.07. Scandic Hotel, Tromsø. Digitale mapper og tilpasset opplæring. Hvordan imøtekomme Kunnskapsløftets krav om tilpasset opplæring ved bruk av digitale mapper?
Øhra, M. 2007:
Horten Videregående skole 07.10. Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole.
Øhra, M. 2007:
Hvorfor IKT som grunnleggende ferdighet i skolen? Forskningsdagene 24.09.07 HØGSKOLEN I VESTFOLD
Øhra, M. 2007:
Romsdalsk lærarstemne 16.08.07 Foredrag Digitale mapper.
Øhra, M. 2007:
Thor Heyerdahl Videregående skole 17.08. Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole
Øhra, M. 2007:
Thor Heyerdahl Videregående skole. SEMINAR. TILPASSET OPPLÆRING. HOTEL VASSILIOFF. FREDAG 25.05
Øhra 2007
. Digitale mapper og formativ vurdering. Rogalandskonferansen 20 – 21 mars 2007 i Haugesund.http://db.rkk.no/user_view_kurstilbud.asp?id=1267v
Øhra, M. & Knudsen, S.V. 2006
Educational texts are everywhere. Syddansk Universitet, Conference Informal Learning and Digital Media (Dream).21-24 september 2006.
Øhra 2006:
Digitale mapper & formativ vurdering. Forskningsdagene 2006.
Øhra 2006.
Lærende nettverk i Vestfold: Digitale mapper og formativ vurdering.23-24 november 2006 Rica Havna Hotel Tjøme.
Øhra 2006.
Lærende nettverk i Vestfold: IKT for læring. 08.09. 2006. Åsgårdstrand Hotell.
Øhra 2005
Digital skolehverdag. Dagskurs for Rygge, Våler og Råde kommune. 11.11.05. Skoleledere.
Øhra 2005.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY . Caen,France, October 26 th – 29 th , 2005. THE EIGHTH INTERNATIONAL CONFERENCE ON TEXTBOOKS AND EDUCATIONAL MEDIA.
Øhra 2005
Lærerkonferansen 2005. Dagskonferanse for Vestfoldlærerne 17. august. Brunstad Conference Center (BCC). Foredragstittel: Kan teknologien hjelpe oss?
Øhra 2005
: 20.05.05. Skoleutbyggingsprosjektet (SKUP Horten 2005) Horten rådhus. Foredragstittel: Framtidas skole og digital kompetanse.
Øhra 2005:
19.05.05. Norsk konferanse om utdanning og Læring (NKUL) Trondheim NTNU 19-21 mai 2005. Foredragstittel: Digitale mapper
Øhra 2005:
IKT-messen ved Høgskolen i Østfold Avdeling for Lærerutdanning. 01.04.05. Foredragstittel: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Øhra 2005: Seminar om nye undervisnings- og vurderingsformer. Universitetet i Stavanger.
(Utdanningsavdelingen i samarbeid med prorektor og prodekanene for undervisning). Sola Strand Hotell 03.02.05. Foredragstittel: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper
Øhra. 2005: Lærende Nettverk Vestfold. Rica Havna Hotell Tjøme 10 jan
. Foredragstittel: Digital kompetanse
Øhra. 2004
: UFD. Programforum for didgital kompetanse. Quality Hotel Savoy 15 des. Konferansetema: LMS – debatt og analyse. Foredragstittel: Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning
Øhra. 2004: Dagseminar for lærende nettverk i N.Trøndelag 2 des. ved Høgskolen i Nordtrøndelag.
Foredragstittel: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper
Øhra. 2004
: Konferanse om Digital læringsplattform. Gardermoen Radisson SAS Airport hotell – 17. november 2004. Foredragstittel: Finnes det andre løsninger enn LMS?
Øhra. 2004: Dagseminar for Tysvær Kommune. Rogaland 12 nov
. Foredragstittel: Elektronisk mappevurdering
Øhra. 2004:
Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? 3.nov. Ved det Utdanningsvitenskapelige Fakultet.UIO.Foredrag på E-standard prosjektet. Dagseminar om ePortfolio
Øhra 2004
: Nye undervisningsformer ved Høgskolen Vestfold.
Foredrag ved Uninett
– konferansen 2004. Forskningsnett for digital kompetanse 15 -17 juni. http://www.hih.no/uninett2004/default.asp?page=7
Øhra 2003: ITU konferansen 2003. Digital Dannelse
. Lørdag 18 oktober. Foredragstittel: Forutstninger for en digital dannelse:http://www.itu.no/itukonf2003/prog/dag3/1056461701.89
Øhra 2003: ITU konferansen 2003. Digital Dannelse
. Fredag 17 oktober. Digitalt mappetorg. Presentasjon av PLUTO prosjekter ( Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling ) Presentasjoner i samarbeid medstudenter. http://www.itu.no/itukonf2003/prog/dag2/1061272105.96
Øhra 2003: Læremiddelkonferansen 2003. «Bok og tekst, nett og vev»
Quality Hotell Tønsberg, 23 – 24 april 2003. Foredragstittel: «Digitale mapper som egenproduserte læremidler» http://smk.ans.hive.no/trykksak_v_v.pdf
Øhra 2003: Didaktikk og Teknologi
-om dialog og nærhet i fleksibel undervisning Konferanse: Radisson SAS Hotel Lillehammer Hotel den 13 -14. februar 2003 Foredragstittel: Evaluering og mappevurdering
Øhra 2002: Høstseminaret ved Høgskolen Stord Haugesund HSH.
31.10 – 01.11.02. Foredragstittel: På veg mot ei ny IKT-støttet lærerutdanning. Erfaringer frå PLUTO-prosjektet. Muligheter, utfordringer og dilemma.
Øhra 2001: Utdanningskonferansen “Skole & Kultur”

1 og 2 februar 2001 Rica Park Hotell Sandefjord
Foredragstittel: How to write an opera Operaprosjekt for forsøksklasser innenfor prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold
Øhra 2000: ITU Konferansen
So What? Kritiske refleksjoner om IKT i utdanning 2 og 3 november. Foredragstittel: FLEKSIBEL LÆRING
Øhra 2000: Utdanningskonferansen 2000
-fleksibel læring. 27og 28. januar 2000 på Rica Park Sandefjord. Foredragstittel: Innformasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og nye læringsfellesskap i skolen
Øhra 1998: International Users Conference NEWCASTLE 1998
. Maritime Simulators & Training System. Kongsberg Norcontroll System AS. Foredragstittel: Pedagogical Aspects of Simulator Training


[1] Se:  http://www.hsh.no/lu/pluto/mappevurdering/prosjektplankse060801.doc

[2] Se:  http://www.hsh.no/lu/pluto/mappevurdering/prosjektplan20022003.doc

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *