Digitale mapper

Ressurser og forskning rundt digitale mapper:
Ressurser og forskning rundt digitale mapper:
ITU 2002: Film om Digitale mapper i forbindelse med ITU konferansen 2002 (med bl.annet Kristin Læret, Geir Winje og Mattias Øhra fra Høgskolen i Vestfold).
Dysthe, Olga. 2002.
”Mapper” som lærings- og vurderingsreiskap. I: Uniped nr. 2-2002, side 5-17.
Otnes. H 2003: Arkivskuff eller læringsarena? Lærings-og dokumentasjons-sjanger i digitale mapper. I: Dysthe, Olga & Engelsen, Knut Steinar (red) 2003, Mapper som pedagogisk redskap: Perspektiver og erfaringer. Oslo: abstrakt forlag
Dysthe, Olga & Engelsen, Knut Steinar 2003. Mapper som lærings- og vurderingsform. I: Dysthe, Olga & Engelsen, Knut Steinar (red) 2003, Mapper som pedagogisk redskap: Perspektiver og erfaringer. Oslo: abstrakt forlag
Hallgerd Benan 2003: Rapport om erfaringer, utfordringer og suksessfaktorer i PLUTO-prosjektene. (Program for LærerUtdanning Teknologi og Omstilling) ITU. UIO.
Øhra.M. 2003: Avsluttende rapport fra prosjektet “IKT og nye læreprosesser” ved Høgskolen i Vestfold . Avdeling for lærerutdanning. FORSKPUB-ID: r04007060
Øhra.M. 2004: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper. I IKT og nye læreprosesser (red. Hildegunn Otnes) . En artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning. Tønsberg, Høgskolen i Vestfold, 2004. Notat 2 / 2004
Rambøll Management Juni 2004: Evaluering av IKT-satsingen i lærerutdanningen. Sluttrapport
Forskning Viser nr.2, 2004. ITU. UIO.”Program for LærerUtdanning Teknologi og Omstilling (PLUTO)har vært et unikt program både i nasjonal og internasjonal sammenheng. Det finnes få eksempler hvor helhetlig omstilling av læring med IKT har virket så kraftfullt“.
Utdannings-Og Forskningsdepartementet 2004: Program for digital kompetanse 2004-2008. (Under Delmål digitale læringsressurser, læreplaner og arbeidsformer side 33 finner vi følgende punkt: Innen 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk på alle nivå i utdanningen).
Barret Helen 2005White Paper: Researching Electronic Portfolios and Learner Engagement. Produced for TaskStream, Inc,. as part of the REFLECT Initiative. http://electronicportfolios.com/reflect/whitepaper.pdf
Barret Helen. & Carney.Johanne. 2005: Conflicting Paradigms and Competing Purposes in Electronic Portfolio Development. Submitted to Educational Assessment, an LEA Journal, for an issue focusing on Assessing Technology Competencies http://electronicportfolios.org/portfolios/LEAJournal-BarrettCarney.pdf
Marit Kristin Allern 2005: Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktiskpedagogisk utdanning. Avhandling for graden Doctor Rerum Politicarum.
Det samfunnsvitenskapelige fakultetet, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Universitetet i Tromsø.
Geir Winje, Knut Steinar Engelsen 2005:
Arbeid med digitale mapper i skolen. Høyskoleforlaget.
Digital skole hver dag. Om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. Digital_skole_hver_dag[1] 2005 (Medforfatter)

Mona Helene Stokke og Marianne Skogerbø 2005:
Digitale mapper. Temahefte for UNINETT ABC veiledningstjeneste.
Øhra, M. (2006) Øhra_Medeipedagogikk Phd kurs Godkjent 01.06.2006. Godkjent Paper til Phd kurs: Mediepedagogikk. Lillehammer april 06

Mattias Øhra 2006: Formativ vurdering. Vurdering for læring ved hjelp av digitale mapper I: Utdanning for utvikling av skolen. Om skoleledelse og lærerens læring. Red: Halvor Bjørnsrud , Lars Monsen og Bjørn Overland. Gyldendal Akademisk Forlag.
Sten R. Ludvigsen & Ingvill Rasmussen 2006: Modeller på Reise. Nordic Journal of Digital Literacy 03/2006. Sluttrapport – Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling (PLUTO).

Ture Schwebs 2006: Elevtekster i digitale læringsomgivelser. Nordic Journal of Digital Literacy Nr 01, 2006
Læringsteknologi i norsk høgre utdanning. En statusbeskrivelse og drøfting av behov for fellestiltak og erfaringsutveksling. NORGESUNIVERSITETET 2006<
Digitale læringsplattformer – en mulig katalysator for digital kompetanse i grunnopplæringen. – om pedagogisk nytteverdi og utviklingstrekk. UDIR 2006
Karlsen, A. V. & Wølner, T.A. (2006). Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper et sted for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk .
Øhra, M. 2007: Arbeidsgruppen for digitale mapper . Intern Rapport ved Høgskolen i Vestfold avdeling for lærerutdanning våren 2007.
Yngve T Nordkvelle 2007: Digitale mapper i høyere utdanning. Omfang, bruk og trender.
Olga Dysthe & Knut Steinar Engelsen 2007: Digitale mapper/e-portfolio i høgare utdanning. Rapport og presentasjon til Norgesuniversitetet fra spesialkompetansegruppen om digitale mapper.
Hildegunn Otnes 2007: Følge med og følge opp. Verbalspråklig lyttemarkering i synkrone nettsamtaler.Avhandling for graden doctor artium. NTNU.
Anne Line Wittek 2007: Mappe som redskap for læring i høyere utdanning. Strukturer, kulturell praksis og deltakelsesbaner. Doktorgradsavhandling levert For graden philosophiae doctor. Universitetet i Oslo.
Gunnar Myklebost 2008: Norgesuniversitetets spesialkompetansegruppe for digitale mapper – sluttrapport om gruppens arbeid. Norgesuniversitetet
Marit Allern og Knut Steinar Engelsen 2008: Mapper i digitale læringskontekstar – erfaringar og perspektiv frå høgre utdanning. Redaktørar: Marit Allern og Knut Steinar Engelsen. Noregsuniversitetets skriftserie nr. 2/2008
Læringsteknologi i norsk høgre utdanning. En kartlegging av pågående og planlagte utviklingsprosjekter i universitets- og høgskolesektoren. Norgesuniversitetets skriftserie nr. 1/2007
Marit Allern 2007: Innovasjonsteori og mappevurdering, nye perspektiver? Norsk pedagogisk tidsskrift Nr 01, 2007
Per Hetland og Nils Henrik Solum 2008: Digital kompetanse i norsk lærerutdanning. RAPPORT 28/2008. NIFU STEP
Bratholm 2008:
Om bruk av digitale mapper på to grunnskoler – Hvordan kan digitale mapper skape produktive læringsprosesser for elever? Nordic Journal of Digital Literacy Nr 03, 2008
Digitale utfordringer i høyere utdanning 2009: Norgesuniversitetets IKT-monitor
Jon Hoem 2009: Personal Publishing Environments. Ph.d. Avhandlingen “Personal Publishing Environments” forsøker å bidra til en økt forståelse av hvordan personlig publisering kan utnyttes i forbindelse med læring og utdanning. Hovedfokuset er på design og bruk av læringsmiljøer basert på konsepter kjent fra weblogger. Styrkene og svakhetene ved eksisterende virtuelle læringsmiljøer omtales generelt. Det argumenteres for at de mest brukte læringsystemene (LMSer) i stor grad er utviklet for å imøtekomme behovene til administratorer, snarere enn behovene til lærere og elever.
Jon Hoem 2010: Blogg som åpen læringsplattform
Digital tilstand i høyere utdanning 2011. Norgesuniversitetets skriftserie 1/2011
Eli Kari Høihilder, Asgjerd Vea Karlsen & Thomas Moser 2012: Digitale mapper som redskap i vurderingsprosessen – En undersøkelse blant lærerstudenter i pedagogikk. Norsk pedagogisk tidsskrift Nr 01, 2012
Forskning Viser- PLUTO – Lærerutdanning for morgendagens skole 2004 Forskning viser PLUTO LU_2004
Senter for Pedagogikse tekster og Læreprosesser 2001 .Senter for pedagogiske tekster folder_2001