Ressurser og forskning rundt digitale mapper:
Ressurser og forskning rundt digitale mapper:
ITU 2002: Film om Digitale mapper i forbindelse med ITU konferansen 2002 (med bl.annet Kristin Læret, Geir Winje og Mattias Øhra fra Høgskolen i Vestfold).
Dysthe, Olga. 2002. ”Mapper” som lærings- og vurderingsreiskap. I: Uniped nr. 2-2002, side 5-17.
Otnes. H 2003: Arkivskuff eller læringsarena? Lærings-og dokumentasjons-sjanger i digitale mapper. I: Dysthe, Olga & Engelsen, Knut Steinar (red) 2003, Mapper som pedagogisk redskap: Perspektiver og erfaringer. Oslo: abstrakt forlag
Dysthe, Olga & Engelsen, Knut Steinar 2003. Mapper som lærings- og vurderingsform. I: Dysthe, Olga & Engelsen, Knut Steinar (red) 2003, Mapper som pedagogisk redskap: Perspektiver og erfaringer. Oslo: abstrakt forlag
Hallgerd Benan 2003: Rapport om erfaringer, utfordringer og suksessfaktorer i PLUTO-prosjektene. (Program for LærerUtdanning Teknologi og Omstilling) ITU. UIO.
Øhra.M. 2003: Avsluttende rapport fra prosjektet “IKT og nye læreprosesser” ved Høgskolen i Vestfold . Avdeling for lærerutdanning. FORSKPUB-ID: r04007060
Øhra.M. 2004: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper. I IKT og nye læreprosesser (red. Hildegunn Otnes) . En artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning. Tønsberg, Høgskolen i Vestfold, 2004. Notat 2 / 2004
Rambøll Management Juni 2004: Evaluering av IKT-satsingen i lærerutdanningen. Sluttrapport
Forskning Viser nr.2, 2004. ITU. UIO.”Program for LærerUtdanning Teknologi og Omstilling (PLUTO)har vært et unikt program både i nasjonal og internasjonal sammenheng. Det finnes få eksempler hvor helhetlig omstilling av læring med IKT har virket så kraftfullt“.
Utdannings-Og Forskningsdepartementet 2004: Program for digital kompetanse 2004-2008. (Under Delmål digitale læringsressurser, læreplaner og arbeidsformer side 33 finner vi følgende punkt: Innen 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk på alle nivå i utdanningen).
Barret Helen 2005: White Paper: Researching Electronic Portfolios and Learner Engagement. Produced for TaskStream, Inc,. as part of the REFLECT Initiative. http://electronicportfolios.com/reflect/whitepaper.pdf
Barret Helen. & Carney.Johanne. 2005: Conflicting Paradigms and Competing Purposes in Electronic Portfolio Development. Submitted to Educational Assessment, an LEA Journal, for an issue focusing on Assessing Technology Competencies http://electronicportfolios.org/portfolios/LEAJournal-BarrettCarney.pdf
Marit Kristin Allern 2005: Individuell eller kollektiv læringsprosess? Mappevurdering i praktiskpedagogisk utdanning. Avhandling for graden Doctor Rerum Politicarum.
Det samfunnsvitenskapelige fakultetet, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Universitetet i Tromsø.
Geir Winje, Knut Steinar Engelsen 2005: Arbeid med digitale mapper i skolen. Høyskoleforlaget.
Digital skole hver dag. Om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. Digital_skole_hver_dag[1] 2005 (Medforfatter)
Mona Helene Stokke og Marianne Skogerbø 2005: Digitale mapper. Temahefte for UNINETT ABC veiledningstjeneste.
Øhra, M. (2006) Øhra_Medeipedagogikk Phd kurs Godkjent 01.06.2006. Godkjent Paper til Phd kurs: Mediepedagogikk. Lillehammer april 06
Mattias Øhra 2006: Formativ vurdering. Vurdering for læring ved hjelp av digitale mapper I: Utdanning for utvikling av skolen. Om skoleledelse og lærerens læring. Red: Halvor Bjørnsrud , Lars Monsen og Bjørn Overland. Gyldendal Akademisk Forlag.
Sten R. Ludvigsen & Ingvill Rasmussen 2006: Modeller på Reise. Nordic Journal of Digital Literacy 03/2006. Sluttrapport – Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling (PLUTO).