German International School Beirut

Sara og Ingvil har praksis på en privatskole som ligger 5 min unna hotellet i gangavstand. Skolen er fordelt på to forskjellige lokasjoner, den ene har barnehage og 1.-12.klasse. Den andre skolen, som vi er på, har barnehage og 1.-8.klasse. Siden det er to skoler kjører de akkurat det samme undervisningsopplegget på begge skolene. Det vil f.eks. si at 6.klasse har samme undervisningsopplegg på begge skolene på samme dag, og de får de samme leksene og har de samme prøvene samtidig.

Vi følger 3 forskjellige lærere fra 4.-7.klasse, en i naturfag og to i matematikk, og vi har fordelt timeplanen mellom oss fordi lærerne ikke ønsker to studenter inne i klassen. Vi følger parallellklassene i alle trinnene vi er med i, og kan derfor og i etterkant av timene diskutere og sammenlikne det vi har sett og opplevd sammen. Timeplanen for barnetrinnet er delt opp i 5 Sessions, hvor hver av de er 60 min. Totalt har de to pauser, hver på 40 min der de spiser i spisesalen og er ute etterpå. Fra 7.klasse og oppover har de 6 Sessions på 55 min, men like lange pauser.

På skolen er de fleste fra Libanon og prater arabisk, men all undervisning foregår på engelsk. Innimellom prater elevene en del arabisk med hverandre, og noen ganger gjør læreren det også. Alle elevene har også undervisning i arabisk og tysk, og fra de begynner i 5.klasse kan de velge mellom spansk og fransk som fjerde språk.

På alle trinn foregår all undervisning på Smart Board, og vi er imponert over lærerens gjennomførelse og aktive bruk av Smart Board-en i timen, fra start til slutt. Elevene er også gode til å bruke dette, som gjør at det innimellom er en del elevaktivitet knyttet til dette. Fra elevene har startet i 7.klasse får de utdelt hver sin PC som de bruker i alle fag, både til å notere på, gjøre oppgaver, og lese bøker da disse ligger inne elektronisk.

En ting vi har lagt merke til er at hver gang elevene får en ny oppgave de skal gjøre i timen, setter læreren en klokke på Smart Board-en med en gitt tid, som teller ned hvor lenge de har igjen. En annen ting vi spesielt har latt oss merke er elevenes engasjement og aktivitet i timene. Vi har også fått vite at dette er noe lærerne jobber med fra skolestart, i tillegg til at de har et fag kalt PSE som er et livsmestringsfag. Både for det fysiske, sosiale og psykiske hos elevene.

Skrevet av: Ingvil & Sara