American Community School

Ingrid og Sandra har praksis på American Community School (ACS), som er en internasjonal amerikansk skole. Vi følger programmene som tilsvarer ungdomsskole og videregående i Norge (High School). De tilbyr tre typer vitnemål, en standard “High School Diploma”, “Libanese Baccalaurete Diploma” og “International Baccalaurete Diploma”. Sistnevnte er det samme som tilbys blant annet ved Skagerak International School i Sandefjord. Videre deles IB-fagene i 11th og 12th grade inn i High Level og Standard Level.

Ved praksisskolen følger vi to forskjellige lærere som begge underviser i engelsk og IB Language and Literature og IB Literature. Det er veldig spennende å se hvordan de underviser språk her nede, spesielt fordi vår fagdidaktikk ved USN er norsk, engelsk og samfunnsfag. Noe av det vi liker best er hvordan de arbeider med litteraturen de leser og hvor relevante oppgaver de får. Når de diskuterer det de leser, kobler de det ofte opp mot dagens samfunn og ser på likheter og forskjeller. De jobber mye med prosessorientert skriving, og elevene får formativ vurdering i flere omganger før arbeidet ender med en summativ vurdering. Elevene har også presentasjoner som baserer seg enten på det de har levert skriftlig, eller temaer basert på bøkene de leser eller akkurat har fullført. Elevene i 11th grade skal blant annet ha presentasjoner om Frankrike på 1700-tallet, da de akkurat har fullført boken  Perfume: The Story of a Murderer. I 9th grade har de nylig fullført presentasjonene sine knyttet til “persuasive writing” i forbindelse med To Kill a Mockingbird.

Dette er en av måtene elevene jobber med bøker på, for å få en bredere forståelse av tekstene. Dette er i forbindelse med The Picture og Dorian Gray og To Kill a Mockingbird. Her sammenligner de bøkene.

Timeplanen ved ACS skiller seg fra den vi er vant med fra skoler i Norge. Her er planen delt inn i dager, fra Dag 1 til Dag 7, hvor dagene rullerer. Dermed er en uke ulik den neste, og det varierer hvor mange timer de har med de forskjellige fagene i uken. Dagene er videre delt inn i blokker, og hver blokk varer fra 60 til 65 minutter (og opp til 90 minutter for de som tar High Level fag).

Slik ser et av klasserommene ut. Det er læreren som “eier” rommet, og elevevne må som regel flytte på seg mellom hver time.
I hvert klasserom er det et “bibliotek”.

Vi har fått lov til å bestemme litt selv hvor aktive vi vil være i timene og mentorene våre har vært behjelpelige dersom det har vært andre fag vi har ønsket å observere. Sandra, som dette semesteret skriver fordypningsoppgave i samfunnsfagsdidaktikk har observert History og Global Politics, og Ingrid har observert Theory of Knowledge.

Fra første dag har alle vært veldig imøtekommende. Vi fikk fort følelsen av at både skoleledelsen og lærerne var interessert i å bli kjent med oss, og at de var stolte av å ha oss som studenter ved deres skole.

Skrevet av: Ingrid & Sandra