Raas Beirut- Alhorj Previously- School

Som nevnt tidligere besøker vi ulike skoler på fredag, for å danne oss et bredere bilde av skolesystemet i Libanon. Den andre skolen vi besøkte var en offentlig videregående skole, lokalisert mellom American University of Beirut og Hamra. Skolen ble etablert i 1973, men flyttet til de nye lokalene sine i 2009. Per idag har skolen 365 elever og 55 ansatte fordelt på fulltids- og deltidsstillinger.

Rundt 60% av elevene var lokale og bodde i området rundt skolen, mens resten av elevene kom mer langveis fra. De har skole 5 dager i uken som oss, men har fri på fredager og skole på lørdager. Dette ble begrunnet i et ønske om å møte alle de ulike trosretningene. Integrering sto sterkt for skolen. De ønsket å inkludere de syriske elevene sammen med de libanesiske elevene. Dette ga et godt utbytte for alle sammen og de syriske elevene gjorde det generelt sett veldig bra på skolen.

En av hovedvisjonen til skolen var å fokusere på resirkulering, kreativitet og livsmestring, samtidig som de ønsket å forberede elevene på videre studier. Vi la spesielt merke til all kunsten elevene hadde laget som enten var hengt opp på veggene eller utstilt på bord i gangene, som ga en fin atmosfære. Skolen har resirkulering i fokus, noe som var godt synlig i kunsten. Her brukte de gamle ting for å skape ny kunst. I løpet av året har de en rekke prosjekter vedrørende sosiale problemer som for eksempel diskriminering og narkotiske stoffer, hvor de hang opp plakatene studentene lager i gangene.

Vi ble delt inn i tre grupper slik at vi fikk delta i en undervisnings økt rettet mot vårt fagområde. Ingvil og Sara deltok i en mattetime, Ingrid og Sandra i en arabisk time og Camilla og Thea i en fysikktime. Dette var veldig spennende og motiverende. Takk for oss!

Skrevet av: Thea