Korrekturleserne og teater

For å rekapitulere hva som skjedde har jeg funnet fram til en artikkel på Vg.no. der finner jeg en oppsummering av en hendelse som jeg gjerne vil kommentere, og reflektere over.

På oppdrag fra Kassekampen gikk to korrekturlesere gjennom den siste romanen til Dag Solstad”Tredje,og siste roman om Bjørn Hansen.” I en artikkel skrevet 23.oktober skrev avisa Klassekampen at Dag Solstads roman inneholder til sammen rundt 500 feil til sammen. En rasende romanforfatter kliner til med kommentaren “Kyss meg i ræva!” Kort sagt vil Dag Solstad ha seg frabedt den type angrep på romanverket. Han begrunner det med at det ligger en kunstnerisk frihet i språket, og den friheten må kunstnere kunne bruke når de skriver romer. Og ja, det er romanforfattere som velger å ikke bruke komma eller punktum som et virkemiddel i formidlingen av stoffet sitt.

Forfatteren Jan Kjærstad gikk raskt ut i Aftenposten og sa et klart og tydelig takk til alle korrekturlesere. “Det forbauser meg at det litterære miljøet ikke for lengst har lært leksen sier han: Enhver kritikk av Dag Solstad er en tapt sak. han påpeker at Dag Soltad oppfatter innvendinger mot den forlengst kritikerroste boka som en majestets fornærmelse. Kjærstad påstår at Dag Solstad som forfatter er fredet. Han tar korrekturleserne i forsavr og sier at skrivefeil kan skygge for de egentlige verdiene. En romans kvalitet avgjøres ikke bare av tema, persongalleri,historier, men også av rytmen, stemmen. Skrivefeil kan irritere leseren og skygge for leseropplevelsen.

Dag Kjærstad sier at alle romaforfattere trneger et forlag , en forlagsredaktør skal slå ned på klisjeer og dårlige metaforer. De skal oppdage rot i kronologien og sånn set hjelpe forfatteren med teksten. det er forskjell på slurv og virkemiddel, sier Kjrstad. Denne debatten har lært med at det er helt vanlig at forfattere er rykende uenige i om de skal si noe om samarbeidet og støtten et forslag kan bistå med. Jeg har også fått bekreftet at det er mange personer involvert når et bok er antatt på et forlag. Mange står til rådighet for å gjøre litteraturen så god som mulig – og så salgbar som mulig. Kjærstad utfordrer forfatteres selvtilfredshet. Etter å ha jobbet mange år på Oslo Nye Teater har jeg lært at teater handler om å gjøre hverandre gode, forestillingen vises for publikum på premieredagen, og da vil dårlig forarbeid, og dårlig samarbeid komme til syne. Forestilling og framstilling er to ord som godt kan sees i sammenheng og reflktes over når vi som studenter bakser med tekst og prøver å finne den rette kanalen. Hva forestiller jeg meg at venter meg når jeg vil framstille en tekst i bokformat. Tror sakprosatekster trenger korrekturlesere og gode forlagsredaktører.

MFS H19 Forleggeri og formidling 

Om mine muligheter og begrensinger som fagformidler

 

En byråkrats bekjennelser                    

Jeg er i tvil. Jeg er en skriver som trodde jeg ville forfatte en bok om profesjonsetikk i skolen. Jeg er en skriver, men ingen forfatter. Jeg vil delta i samfunnsdebatten. Jeg er et enkeltmenneske som skriver hele dagen lang, ofte til langt på kveld for å påvirke maktstrukturer med fagkunnskap i pennen, barn og ungdom i hjertet og etos som anonym. Aristoteles pekte på tre vesentlige elementer som bør være til stede i det offentlige ordskifte hvis en ønsker å påvirke andre.

Avsenderen, i dette tilfellet jeg, bør vise meg som et vitende og intelligent menneske (phronesis), kunne vise en god moralsk karakter, og være et godt menneske (arète)og vise velvilje og komme publikum i møte (eunoia)[1]. Alt dette er jeg optimistisk på å skulle imøtekomme, hvis jeg skal skrive debattboka jeg mener mangler.  Den om profesjonsetikk vet du. Ja da, jeg vet det finnes mange fagbøker om profesjonsetikk, jeg vet det. Den boka jeg hadde en forstilling om å skrive finnes ikke, men som sagt jeg er tvil.

Walt Harrington[2] (s. 276) påpeker at profesjonsetikken vanligvis har lojaliteten sin knyttet til en klient, for lærere er lojaliteten knyttet til barnet og eleven. Der er jeg ikke i tvil. Jeg vil ha en verdidebatt om hva vi som samfunn vil med skolen, for elevenes skyld. Hvis elevene føler tilhørighet i skolen, tror jeg en viktig demokratisk byggestein er lagt.

Skolen er den viktigste fellesarenaen vi har i samfunnet vårt. Her skal demokratiske verdier læres og oppleves. Her møter lærere elever fra de er fem- seks års gamle til det er slentrer ut av videregående i 18 års alderen.

I 2012 fikk lærerne og lederne i skolen Lærerprofesjonens etiske plattform, plattformen er et uttrykk for de etiske verdiene og ansvaret som lærere og ledere i skolen har – i møte med de de har ansvaret for, barna og eleven.

Jeg lurer på – og tror ikke, at det er et godt nok ytringsklima for de vanskelige spørsmålene i skolen. Etikk handler om å møte den andre på en anerkjennende måte. Elever møter lærere, lærere møter elever, ledere møter lærere – og mange vesentlige verdidebatter tas ikke, fordi det er vanskelig. Språket mangler, påpeker forskere. [3] Skolen er læring, skolen er utdanning og danning. Skolen er menneskemøter som former og påvirker Aisha og Tore, Kjell og Inger. Disse menneskemøtene kan ikke planlegges i detalj, nettopp derfor er profesjonsetikk selve kjernen i yrkesutøvelsen. Lærerne må ta valg der og da, om hva som er best for Kjell og Aisha. Det er lett å trå feil, av den grunn er den etiske plattformen fin å ha å støtte seg på i samtalen på personalrommet etterpå.

Utdanning er et velferdsgode som lærerprofesjonen forvalter på vegne av samfunnet. Det krever en pågående debatt om etiske spørsmål, i utdanningssektoren og i offentligheten. Min jobb de siste årene har vært å lede arbeidet med profesjonsetikk i Utdanningsforbundet.

Kan jeg løfte fram etikkdebatter som jeg mener er underkommunisert, ved å skrive en bok? Eller bør jeg heller skrive en kronikk, eller en fagartikkel. Hva bidrar mest til å skape en debatt om livet som leves i skolen?  Kanskje kan en ny bok om etikk bidra til å utvikle språket, bidra til å endre handlinger og holdninger.

Politikere, skolemyndighetene, foreldre og elever – alle har en legitim rett til å ta del i debatten om hva skolen skal være. Profesjonsetikk har fått vind i seilene de siste årene i nordiske og europeiske land, fordi utdanning har en helt sentral plass i demokratiutviklingen vår. Jeg ville skrive denne boka fordi jeg savner de etiske debattene, de viktige og vanskelige debattene om livet som leves i skolen.

Ivo de Figueiredo skal ha sagt at det subjektive blikket er det ærligste.[4] Med en jeg- forteller i boka mi vil subjektiviteten bli åpenbar, det er fortellerstemmens observasjoner og betraktninger som binder historien sammen. I et erkjennelsesfilosofisk perspektiv er det den subjektivt oppfattede virkeligheten som kan formidles. Jeg kjenner fag- og forskningslitteraturen på feltet svært godt, jeg kjenner skolehverdagen og kravene til lærerrollen godt nok, jeg kjenner utdanningspolitikken. Hvis jeg skal fortsette i skriveprosessen min, må jeg antakelig skrive fra et subjektivt ståsted. Jeg har fagkunnskap, konkrete eksempler på lager og evnen til å engasjere.

Hvis jeg skal jeg engasjere en målgruppe jeg ønsker å nå, må jeg sannsynligvis skrive implisitt om etiske valg, jeg må sannsynligvis konstruere en jeg- forteller og skrive om menneskemøter. Det var egentlig ikke den boka jeg hadde tenkt å skrive. Jeg er rik på kulturell kapital, jeg tviler likevel på om de største forlagene ser det på samme måte. For de skal selge. Kan det være at jeg mener profesjonsetikk er mye viktigere enn det et mulig publikum synes? Jeg har ikke skrevet en hel sakprosabok om profesjonsetikk i barnehager og skoler før. Det har mange andre gjort.[5] Nå er jeg virkelig i tvil om jeg kan og vil skrive den boka jeg har sett  for meg så lenge. Jeg er slett ikke sikker på at jeg vil skrive en fagbok, med rikholdig kildemateriale, for vil den leses og hvilket forslag vil satse på meg, en gammel dame med lang byråkratisk og praktisk erfaring fra utdanningssektoren. «Boring!»

Jeg hadde nok et naivt forhold til maktforholdene i forlagsverden, selv om jeg slett ikke burde ha det, etter flere års samarbeid om digitale læremidlers plass i den litteraturpolitiske verktøykassa. Tror kanskje det er morsommere å jobbe med, enn i forlagsbransjen i dag. Konkurransen mellom forlagene er hard. Det merkes – for de største forlagene tilbyr kveldseminarer og konserter med sine forfattere. Forfattere må kunne mye mer enn å skrive, hvis boka skal promoteres og selges.

Jeg tviler på at Universitets forlaget vil satse på en fagbok om profesjonsetikk, skrevet av en ukjent forfatter som meg, en forfatter som verken er etiker eller moralfilosof. Jeg er helt sikker på at jeg ikke makter å skrive om profesjonsetikk sånn som Gro Dale skriver. Hun skriver om det eksistensielt viktige i alt hun skriver. Etikk er eksistensielt viktig, så jeg vil gjerne også skrive så teksten og ordne kan krype inn i deg som hører eller leser, men jeg er ikke Gro Dale.

I dette perspektivet føles det som om mine muligheter som fagformidler er brukt opp. Jeg er tom. Alt jeg har av krefter, skrivelyst, fagkunnskap og engasjement er trukket inn i pågående politiske prosesser. Det er dokumentert digitalt i mange kanaler og på mange plattformer. Men ikke med mitt navn. Jeg er en kollektiv avsender i en demokratisk prosess, som går og går. Jeg er en skriver som leder skriveprosesser som skal få fram det beste og mest presise i et språk som enda ikke finnes. Jeg skal være anonym, det er tekstene som skal tale. Alle tekstene jeg skriver handler på ett eller annet vis om valg og verdier i menneskemøtene, om skolens verdibaserte samfunnsmandat, om lærere og om elevene.

Jeg tilhører en tekstkultur hvor ordene, skriftlige og muntlige skal påvirke politikeres handlinger og endre elevenes opplevelse av skolen. Hver dag, hele tiden. Jeg står i endringsprosessen, navnløs og usynlig, jeg dytter og drar. Og jeg har som ansatt og ansvarlig makt og myndighet til å påvirke.  Ett av de konkrete resultatene er at Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund vedtok Lærerprofesjones etiske plattform. (2012) På tirsdag til uka, 6. november 2019 skal landsmøtet i Utdanningsforbundet diskutere om Lærerprofesjonens etiske råd skal videreføres. Rådet skal støtte opp om den etiske plattformen, da trenger kanskje ikke jeg skrive den boka likevel. Den boka skulle jo nettopp bidra til å støtte opp om de etiske verdiene og ansvaret. All dokumentasjon finnes digitalt.

Jeg trodde jeg virkelig jeg var den rette til å skrive en bok om profesjonsetikk i utdanningssektoren. Jeg trodde jeg ville ha en redaktør, men vil en redaktør egentlig ha meg og mitt bokprosjekt? Jeg tviler nå på om jeg kan kombinere etos, logos og patos på et vis som har gjennomslagskraft i en papirbok? Er ikke sikker på om det er verdt strevet heller, jeg har begynt å lure på om jeg rett og slett bare hadde et behov for å bli mer synlig? I så fall er det veldig mange andre mulige, mindre krevende måter å gjøre det på.


Prosjektet mitt var å skrive tekster for lærere, kommende lærere, lærerutdanningene og kolleger. Tekster som gir muligheter for å reflektere etisk over lærerprofesjonens eget kunnskapsgrunnlag og praksis. Akkurat nå står Skolenorge midt oppe i en stor endringsprosess, Fagfornyelsen. Det utvikles og innføres nye læreplaner på alle trinn, i alle fag i alle skoler over hele landet. Det digitale skifte er samtidig i full gang. Rønning og Slaatta sier at: Hvordan læreplanene utformes, kommer til å virke avgjørende inn på hvordan forholdet mellom digitale og trykte læremidler utvikler seg videre. [6](s. 82) Det samme vil etter mitt syn, gjelde bøker som skrives for lærerutdanningene og utdanningssektoren for øvrig. Dessuten har jeg skjønt at jeg enten må skrive en debattbok med allmennheten som målgruppe, eller en fagbok med profesjonen som målgruppe. Årsaken er at forskjellige forlag har ulike kategorier som mitt bokutkast må passe inn i. Da må jeg velge sjanger, og det er ikke lett.   En bok om læreres profesjonsetikk kan bidra til profesjonsutvikling for den enkelte, men kan kanskje også bygge kunnskap og etisk dømmekraft i praksis. Hvilket litterært kretsløp har plass til min bok? Akkurat nå har jeg en forståelse av at forlagsverden er en verden jeg må kategoriseres inn i og jeg tror ikke jeg passer inn. Den er for krevende – og jeg er for liten og anonym. Jeg har ikke etos, jeg er ingen kjent forfatter, til tross for at jeg kanskje har skrevet og snakket om etikk, læreres ytringsfrihet og elevenes personvern, varsling og etisk forsvarlig praksis de siste sju årene. Jeg har patos, jeg har laget mange små manus til filmsnutter om etiske dilemma. Men de ligger på Utdanningsforbundets nettsider – til fri bruk. Jeg har ikke eiendomsretten. Det har forbundet. Kan lenken og henvisningen til konkrete eksempler deles og brukes i en papirbok? Er forlagsbransjen interessert i å kombinere digitalt, offentlig tilgjengelig stoff med redaksjonelt fagstoff?

Jeg trodde jeg ville skrive en sakprosabok, en debattbok som kan skape engasjement og diskusjoner om profesjonsetikk. Og det brenner – det brenner hele tiden. Skolen speiler samfunnet, den splitter og samler. Er det mulig å skape en skole for alle, i et samfunn som vårt? Vi snakker om verdier som likeverd, respekt og toleranse som bærende elementer i demokratiet vårt.  Som ansatt i sekretariatet i Utdanningsforbundet har jeg holdt kurs for tillitsvalgte og forskjellige medlemsgrupper, laget konferanser, skrevet innspill og utspill. Nå har jeg sammen med kolleger laget materiell til landsmøtet som arrangeres 4. -7. november 2019. Tekstene som ble skrevet forut for landsmøtet og til landsmøtet ligger her. Det pågår en debatt om Lærerprofesjonens etiske råd skal videreføres eller ikke. Landsmøtet skal avgjøre.

Jeg vet av erfaring at jeg har fagkunnskaper og muntlig og skriftlig formidlingsevner. Jeg vet jeg kan bruke fag- og forskningskunnskaper, blandet med konkrete eksempler og engasjere tilhørerne. Jeg vet at lærerstudenter i alle aldre engasjeres av konkrete etiske dilemmaer, fordi møtet med elevene består av en lang rekke etiske dilemmaer og valg som må tas der og da.

Jeg har hatt det faglige ansvaret for å bygge opp Utdanningsforbundets nettsider med konkrete eksempler på etiske dilemmaer i tekst og skrevet manus til filmklipp på Utdanningsforbundets nettside om profesjonsetikk. Du finner fagstoff, etiske dilemmaer, Lærerprofesjonens etiske plattform og praktiske tips til hvordan du som lærer eller leder kan jobbe med profesjonsetikk hvis du klikker deg videre her.

Jeg har lang erfaring fra videregående opplæring og voksenopplæringsfeltet. Jeg kjenner elevene som så gjerne vil, men ikke får det til. Jeg har vært lærer, leder og prosjektansvarlig i skoleutviklingsprosjekter. Jeg har et stort hjerte for både elever og lærere i vanskelige situasjoner. Malkenessaken som eksploderte i mediene viste kompleksiteten i mange etiske problemstillinger. Hvor går grensen for læreres ytringsfrihet i møte med taushetsplikten? Når bør det varsles og på hvilken måte når politiske rammebetingelser gjør læreroppdraget vanskelig å realisere? Kunnskaper i faglitterær skriving er kommet meg og tekstene mine til gode. Det er morsommere å skrive når litterære virkemidler er tatt i bruk, og språket er forenklet for å komme leserne i møte. Selv om disse tekstene jeg har skrevet ikke defineres som faglitterære tekster er det en interessant øvelse å måtte formidle fagkunnskaper i en utdanningspolitisk kontekst. Alle saksdokumenter og alt bakgrunnsstoff er lagt ut på nettsidene til forbundet. Jeg eier og eier ikke disse tekstene, de er stor grad påvirket av min skriving, men tekstene er også skrevet av kolleger med fag- forsknings- eller kommunikasjonsbakgrunn.

Tønnesson drar et skille mellom funksjonelle sakprosatekster uten navngitt forfatter, og litterær sakprosa, forlagspubliserte tekster med en navngitt forfatter. Han hevder litterære virkemidler står til rådighet for denne typen tekster, så lenge kontrakten om den grunnleggende tilknytningen til virkeligheten opprettholdes. (Tønnesson, 2012. s 34)[7] Askeland og Maagerø (2014) mener at sakprosaen ikke låner litterære virkemidler og skrivemåter fra skjønnlitteraturen, men at sakprosa alltid har benyttet språklige og litterære virkemidler for å påvirke leseren. De viser til Aristoteles bok Retorikken (ca. 320f. Kr), og Hellesnes oppfordring om å finne en god balanse mellom etos, patos og logos elementer i sakprosatekster. (s.276)

Denne tekstkulturen som jeg er en del av, baseres på forskningsfunn, erfaringer og politikk. Innenfor disse rammene har jeg kunnet formidle fagkunnskap om profesjonsetikk i utdanningssektoren. Er i tvil om det er nok til å skrive en bok som er kvalitativt god nok, interessant nok, og leseverdig. Hvem skal lese boka jeg vil skrive? I den rollen har jeg har nå har jeg skrevet meg inn i sakprosafeltet ved å bidra med et kapitel i boka Profesjonsetikk[8], utgitt på Gyldendal forlag i 2018. Boka består av akademiske fagartikler. Det ble ingen debatt i etterkant av utgivelsen.

Konklusjonen min så langt er at jeg har en skatteliste av kildemateriale i tekster jeg allerede har skrevet, eller i fag- og forskningslitteratur jeg kjenner godt gjennom arbeidet mitt.

Husserl forstår virkeligheten som alt det som kan gjøres tilgjengelig i umiddelbar og evident erfaring. Han kritiseres for å ta for lett på ontologiske fenomen, på historien og kollektive strukturer. Min erfaring er at subjektive erfaringer som kan settes i kontekst og sees på i et prinsipielt lys, engasjerer lærere. Lærere tar hver dag en rekke vanskelig valg som setter spor i de vi jobber for og med. Ved å sette ord på etiske dilemmaer kan individuelle erfaringer løftes fram i profesjonsfelleskapet, belyses fra forskjellige sider, da kan erfaringer skifte karakter og framstå som prinsipielt viktige etiske spørsmål. Spørsmål som bør debatteres og finne sin løsning i et fellesskap.

Jeg ville skrive til tidligere lærerkolleger, til lærerutdannere, ledere, tillitsvalgte og politikere for å vise at Lærerprofesjonens etiske plattform er et nyttig verktøy og et normgivende etisk grunnlagsdokument. Plattformen er formulert som retningsgivende etiske prinsipper for profesjonsutøvelsen, verdiene og prinsippene i plattformen kan bidra til å belyse vanskelige etiske spørsmål fra mange sider, før argumentasjonen formes og beslutninger fattes.

Filosofen Øyvind Kvalnes påpeker i boka Etikk for lærere (2014)[9] at etikken kan gi det analytiske verktøyet som trengs for å øve opp språket og evnen til å diskutere hva som er etisk forsvarlig praksis i læreryrket. Professor, emeritus ved Universitet i Oslo Lars Løvlie sier det slik:» Etisk dømmekraft utvikles gjennom hele yrkeslivet i samspill med kolleger og andre».[10] I dette utsagnet ligger det at erfaringer og teoretiske etiske vurderinger, må flettes sammen og omsettes til språkhandlinger som gir mening og ny kunnskap. Husserl mente at det gjelder å bringe erfaringens egen mening til uttrykk. Det kan gjøres ved å vise en åpenhet og undersøke «sakene selv». Vitenskapelige teorier, sunn fornuft eller andre hensikter, må tas ikke tas for gitt, men belyses og undersøkes[11]. Dette er kjernen i”alle fenomenologier” (for eksempel Merleau-Pontys kroppsfenomenologi). Gjennom erfaring med tingene, kan vi så sette ord og begreper på dem, men uten å ødelegge dem. Det kreves åpenhet og følsomhet i forsøket på å beskrive dem, ikke som en oppsummerende klassifikasjon av kategorier. Kanskje skal jeg skrive den boka likevel?

 

 

Marianne Løkholm Lewin

 

 

 

[1] Allern, Sigurd (2016) Kildekritikk – begreper og håndverksregler-Journalistikk  og kritisk analyse.

[2] Walt Harrington/Isabel Wilkerson (2007), Towards an Ethical Code For narrative Journalists/Playing Fair with Subjects. Telling true stories: Capt 3.

[3] Wågsaas m.fl. Etikk i profesjonell praksis. HIØ 5/15.

[4] Bech- Karlsen, J. Den nye litterære bølgen. 1.1.5 Essayistisk dokumentar. S 83. 2014

[5]

[6] Rønning, H. og Slaatta, T. litteraturpolitikkens verktøykasse. Den norske modellen. Pax Forlag, Oslo 2019.

[7] Tønnesson, J. L. (2012): Hva er sakprosa. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget (utdrag). Askeland, N. og Maagerø, E. (2014). Om å utfordre vanen. Samtaler om litterær sakprosa. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

[8] Hjort, Kristiansen, Barkholt(red) Profesjonsetikk for og med mennesker. Gyldendal, Oslo 2018

[9] Kvalnes, Ø. (2014) Etikk for lærere. Universitetsforlaget, Oslo

[10] Uttalelse på lanseringen av Lærerprofesjonens etiske plattform, i Lærernes Hus februar 2013.

[11] Bengtsson, J. (1993): Edmund Husserl. Sammenfätningar: Till sakerna själva: det fenomenologiske gjennombrottet (Logische Untersuchung 1900/01 s. 95 i kompendiet, s. 25 i artikkelen)

 

Hvordan velge den riktige kanalen i sosiale medier?

USAs president Trump vil kjøpe Grønland, slår han fast på Twitter. Han kaller svaret fra Danmarks statsminister Mette Fredriksen ekkelt, fordi hun ikke vil og ikke kan, av folkerettslige årsaker, selge grønlendere og Grønland til USA. Dermed satte Trump fyr på følelser av mange slag, ikke minst fintfølelsen i oss som ikke liker å tenke på at folk og land kan selges til en stormakt. Episoden viser at en hendelse som i første omgang virker absurd, kan sette dagsorden. Nå skriver seriøse aviser på lederplass om Grønlands strategisk viktige sikkerhetspolitiske beliggenhet. De skriver om at Kina, Russland og USA kniver om naturressursene i Arktis. Isen smelter, temperaturen stiger!

Semesteret i emnet Formidling og forleggeri er i gang. Vi skal lære mer. Det gleder jeg meg til, for sosiale medier har for lengst inntatt en sentral rolle og påvirker daglig skrivemåter og tenkemåter på jobben hos meg i Utdanningsforbundet. Jeg jobber med politikkutvikling som seniorrådgiver i seksjon utdanning og forskning. Saker skal på nett for å få flere lesere. Det må skrives enkelt og kortfattet for at tekster skal bli lest. Nettressurser utvikles i et stadig større tempo; fagstoff, filmer, podkaster og nye triggere må til for å konkurrere om oppmerksomheten. Valgmulighetene øker. Blir vi klokere?

 

Kåseri om en fortellende dokumentar

Det plinger i mobilen min, jeg skvetter til, bare en e-post fra jobben, ingenting å stresse med!  Så sjekker jeg Facebook, klarer ikke la være. Sønnen min, Ludvig, har begynt å bruke Facebook de siste dagene, han har lagt ut synspunkter som uroer meg, synspunkter som viser en viss innvandrerskepsis.

Et nytt avisbilde, av kvinner med svarte, heldekkende ansiktsplagg, slår imot meg. Jeg kjenner angsten prikke, klarer ikke lese rolig. Han har delt en artikkel fra en engelsk avis om primitive holdninger blant muslimer. Artikkelen er spekulativ, den beskriver på en generaliserende måte at muslimer i England vil forby homofili. Hva i all verden, hjertet mitt begynner å slå ubehagelig fort, skjønner han ikke at han stikker hodet inn i et vepsebol? Hvorfor er han opptatt av akkurat dette? Jeg overveldes av en intens uro på grensen til redsel.

Ludvig er ingen flittig bruker av Facebook, kanskje han bare har fulgt en innskytelse, da han la ut den forbaska artikkelen.

Jeg tar en titt til, fotografiet virker truende. Han fått noen likes, og enkelte kommentarer støtter opp om islamkritikken i artikkelen. Frykten for muslimer popper opp fra uventet hold. Men i alle dager, hva skjer? En venninne ber han på kaffe for å snakke om saken. Ingen tar tydelig til motmæle.

Jeg må snakke med han, men han er en elendig mobilbruker, han svarer sjelden når vi ringer og vet ofte ikke hvor mobilen er.

Jeg håper virkelig han forstår hva han utsetter seg for ved å legge ut en spekulativ artikkel som oser av fordommer mot muslimer. Håper han har tenkt over konsekvensene ved å mene noe så kontroversielt, akkurat nå når debatten om flytningene går glohet. Jeg bekymrer meg og irriterer meg. Som tobarnsfar kan det da ikke være nødvendig å plumpe uti en betent innvandringsdebatt og fyre oppunder frykten for de andre. Det kjennes som jeg rakner, som om jeg går i oppløsning. Han er jo en del av meg?

Han har vært distre fra han var liten, men konsentrert om det han kan og vil. Han har alltid gått sine egne veier, og på en måte er det jo viktig at han tør mene noe som kanskje ikke er politisk korrekt. Men, det er dårlig timing, det skjer noe skummelt her i lille Norge, det er blitt legitimt å snakke fordomsfullt og generaliserende om folk fra andre land og kulturer. Kommentarfeltene i sosiale medier gir hatefulle ekstreme stemmer plass.

Jeg er engstelig og skremt over alle de overraskende fryktsomme holdningene jeg har møtt i det siste, til og med fra nære venner, folk med lang utdanning og mange erfaringer fra lange reiser rundt i verden. De er nå så redde at de frykter at unge muslimske gutter er tikkende bomber, som vil voldta og ødelegge lokalsamfunn.

Jeg ringer Ludvig igjen, men får bare den tomme ringetonen til svar. Jeg klarer ikke tenke på noe annet enn å få avklart hva han egentlig mener. Tenker på svigerdatteren min – hun vil jo ikke tolerere disse meningene? Jeg er redd for å miste henne, mammaen til barnebarna mine. Ludvig trenger henne, og hun han, barna trenger begge foreldrene. Utenfor vinduet blåser det iskaldt, bølgene og vårhimmelen glir over i hverandre, svart og truende. Jeg sender en melding til Ludvig, utålmodigheten gnager. Ring meg, klem fra mamma. Ingen svarer.

Før jeg legger meg til å sove, sjekker jeg mobilen igjen. Ingen ubesvarte anrop, men en ny melding fra Facebook – han har lagt ut noe!

Nei og nei, han har postet en uttalelse som helt åpenbart oser av forakt for muslimer. Det kan da ikke være mulig? Jeg trodde vi i familien var tolerante, åpne og villige til å dele godene våre med voksne og barn som har mistet alt; landet sitt, huset sitt, hagen sin, skolegangen og fotografiene fra da barna var små, trygghet og tilhørighet. Jeg føler meg syk.

Den natten tar bekymringene overhånd, svetten siler, hva hvis jeg får spørsmål om Ludvigs holdninger, hva skal jeg svare? Jeg som jobber med lærere for å fremme demokratiske holdninger og gode norske verdier, som toleranse og respekten for andre mennesker. Hva har skjedd – har sønnen mitt blitt rasistisk, uten å tenke over det? Hva med barnebarna mine? De kan ikke ha en far med den typen holdninger. Det går ikke. Jeg sender en sms til svigerdatteren min, Vibeke, og spør om hun kan be Ludvig ringe meg, hun svarer at han er på oppdrag for NRK i Kristiansand og ikke kommer hjem før i morgen. Jeg sender henne enda en sms og sier jeg ikke liker det jeg ser han har lagt ut på Facebook. Hun svarer med en gang, at hun ikke kan ringe meg akkurat nå, men at hun ikke liker det hun heller, at jeg må snakke med Ludvig. Det lover jeg.

Jeg er utslitt etter en natt med dårlig søvn, men jeg må på jobb. Det er flere på jobben min som pleier å kommentere dokumentarene Ludvig lager i P3. Hva vil de tenke nå? Hva skal jeg si hvis lederen i Utdanningsforbundet spør hva Ludvig holder på med for tida? Skammen bølger i meg, jeg trodde vi hadde snakket nok om menneskeverd, empati og likeverd hjemme.

Dagene går, ingen spør meg om noe, tvilen gnager dypere og dypere. Kanskje vi ikke har snakket nok sammen, kanskje jobben gikk foran for ofte? Kanskje han ikke fikk nok oppmerksomhet, han søker jo oppmerksomhet, er ikke redd for å si fra til folk på bussholdeplassen om de mener noe en tidlig morgen, som han ikke er enig i. Ingen får dø i synden med Ludvig i nærheten, derfor er dette så fryktelig ekkelt. Fordomsfulle holdninger til muslimer er det mange som har, men hvorfor må sønnen min utbasunere sine skremmende synspunkter?

Jeg  få snakket med Ludvig, høre hva han tenker. Jeg har lagt igjen tre beskjeder de siste dagene, stemmen min er blitt strengere og strengere, jeg hører det selv. Det er sikkert ikke fristende å ringe meg tilbake, jeg skjønner det. Men det må da gå an å skjønne hva han gjør med oss rundt seg, når han så åpenbart vil provosere med meninger som er himmellangt unna min forståelse av verden.

Telefonen ringer, det er datteren min, hun hikster, har ikke sovet hun heller. Lurer på hvordan hun kan bevare et tett forhold til småguttene, brorens holdninger er helt uakseptable. Hun har brukt natten på å skrive til broren sin, men hun har ikke sendt meldingen ennå. Hun orker ikke tanken på å tilbringe ferien med broren sin, som så tydelig har begynt å forakte folk med meninger som hun og jeg har. Folk som vil ta imot og åpne landegrensene. Han vil stenge farene ved innvandringen ute, for å verne om egne verdier. Jeg lover henne å ta en alvorsprat så fort sjansen byr seg. Enda noen dager går, Ludvig har endelig lovet å stikke innom.

Søndag ettermiddag, det ringer på, der står han med et fotografi av meg og seg selv som liten gutt i hånden, han spør om han kan bruke det i en intro til en tv-serie. Jeg tar en rask titt, en lyshåret femåring stråler mot meg på bildet. Så søt, hjertet mitt slår, jeg må få snakket med han nå!

Jeg spør forsiktig om han er klar over hva han har lagt ut, at artikkelen fra England er fordomsfull og upålitelig. Jeg spør om han ikke sjekker kildene sine. Han stirrer på meg med øyne jeg ikke kjenner, pupillene er små som knappenålshoder, øyene lyser kaldt grått. Jeg er livredd, jeg synker, synker! Det er ikke mulig! Sønnen min sklir fra meg − ut av livet mitt idet han sier: «Er du klar over hva muslimene gjør? Hva de vil?» Hjernen min kjennes som om den er smurt inn med tykk, seig olje, må tenke sakte før jeg svarer, ikke bli sint, ikke skyve han bort. «Ludvig, du kan da ikke mene at de som flykter fra krig, elendighet, tortur og IS og alt sammen, du kan da ikke stemple dem som farlige når de kommer til Norge?» Han insisterer: «Landet vårt kommer til å endres i en retning jeg ikke vil ha.» Samtalen fortsetter, jeg når ikke fram. «Dette er virkeligheten, mamma. Det er tiden vi lever i.» Jeg svarer at jeg er helt sjokkert over hans paranoide forestillinger.

Han stirrer meg inn i øynene og sier bestemt: «Da får du åpne øyna dine og se hva som skjer. Vi snakkes om 20 år! «Han smeller bildøren igjen og kjører, jeg står igjen. Alene. Sjokkert. Går inn i huset igjen og lukker døren bak meg, roper fortvilet på mannen min. Hjelpeløsheten er lammende.

Da rives inngangsdøren opp, Ludvig raser inn, med et lite tv-kamera i hånden. «Mamma, mamma, jeg mener selvfølgelig ikke disse tingene. Det er et NRK-prosjekt – det har vart noen uker, det varer en uke til, før jeg kan si at jeg har spilt en rolle. Jeg har gradvis vist mer ekstreme holdninger for å kunne dokumentere hvordan folk reagerer når noen gjennomgår en radikaliseringsprosess.

Det er vanskelig, foreldre i barnehagen har sluttet å hilse, venner jeg treffer på Nesoddbåten unngår å sette seg sammen med meg. Folk på jobben tar ikke kontakt, ingen vet at dette er et prosjekt bortsett fra NRK-ledelsen og Vibeke. Beklager, men jeg tror du kommer til å bli så stolt, det blir et debattprogram for ungdom, ungdom skal lære å kjenne igjen tegnene på radikalisering. Du taklet det bra, du er filmet av NRK, med skjult kamera. Du sa fra du, det er det ikke så mange som gjør – når noen de kjenner kommer med radikaliserte meninger!

De fleste av oss snakker helst med de som mener det samme som oss selv, det er farlig, vi må vite mer om hva som skaper tilhørighet til samfunnet. Vi må snakke med hverandre for å bryne meningene våre og ha rom for hverandre for å hindre radikalisering. Programmet skal hete Ekkokammeret.»

 

Våren 2019 brukes til emnet Fortellende dokumentar.

Jeg har lagt ut to versjoner av oppgave to. Jeg har skrevet en artikkel som inneholder et intervju av moren min. Hun har vært lærer i 43 år, og hun er snart 86 år gammel.  I 2016 var hun lærer for flyktningebarna på Kongsberg. Det er mye jeg lurer på når det gjelder moren min, ting jeg aldri har spurt om. Jeg ville gjerne vite mer om hva hun tenker om sin egen lærergjerning, fordi jeg opplever at hun har en sterk læreridentitet den dag idag.

I det daglige jobber jeg i Utdanningsforbundet, i seksjon for utdanning og forskning. Jeg har et kollegium som jobber med utdanningspolitiske spørsmål hver dag og hele tiden. Jeg ville stille moren min spørmål som kunne få fram hennes tanker og verdigrunnlag om dagsaktuelle faglige spørsmål. På denne måten ville jeg bruke min faglighet til å bli kjent med læreren i moren min. Det var en interessant øvelse å effektivisere språket mitt, og barbere spørsmålene mine, så de var uten føringer for hennes svar. Takk til Berit Hedemann, for artiklene om billedskapende virkemidler og åpne spørsmålstillinger. Jeg lærte mye om hvordan jeg kunne variere språket ved å  veksle mellom nakne journalistiske metoder, og partier preget av mine egne vurderinger med en åpenbar subjektivitet.

Noen tanker etter å ha intervjuet en mor 

Da jeg gjennomførte intervjuet var jeg opptatt av å lytte, ikke avbryte, ikke komme med tilleggsspørsmål eller kommentarer. Jeg oppdaget at det var vanskelig å følge rådet fra Kari Hesthammar om å holde øyekontakten med intervjuobjektet, og ikke ha med spørsmålene.   Spørsmålene var satt sammen for å kunne danne et skjelett for en kronologisk historie om et lærerliv. Jeg brukte mobilen som båndopptaker, men jeg fant i etterkant ikke behov for å benytte meg av lydopptakene.

Fordelen ved å bruke lydopptak, var at jeg i prosessen med å skrive fortellingen ut, forestilte meg at jeg skulle lage et radioprogram der jeg måtte skape scener for lytteren. Moderne journalistikk har en åpen intensjon om å beskrive hvordan det er å leve i en verden hvor det ikke er enighet om hvordan verden kan forståes og oppfattes. [5]

For å unngå å lage en tekst som ble privat og personlig valgte jeg å lese meg opp på hvordan spørsmål kan stilles for å få fram fortellinger hos intervjuobjektene. Jeg ønsket at spørsmålene skulle sette intervjuobjektet i sentrum, at det var hennes historie som skulle fortelles.

Det første jeg gjorde før jeg begynte å skrive, var å lage et sett av spørsmål. Jeg brukte mye tid på å velge spørsmålsstillinger som kunne gi mulighet for å gi meg konkrete svar og et billedskapende språk. Jeg valgte meg åpne, korte spørsmål, og brukte de vanligste spørreordene for å skape rom for en billedskapende fortelling i intervjuobjektet. Konkrete spørsmål legger opp til konkrete svar, og konkrete situasjoner og metaforer er viktige billedskapende virkemidler. (Handgaard 2008, Hedemann 2006).

Vissheten om at jeg hadde lydopptak ga meg også en ro og en visshet om at jeg kunne ivareta den virkeligheten som ble meg fortalt. Det var et viktig etisk perspektiv, siden jeg hadde en så nær personlig relasjon til intervjuobjektet. Hva er hennes historiefortelling og hvor overtar min?

Om å skrive en fortelling
Før jeg startet intervjuet fikk et godt råd fra en dokumentarist i NRK og det var: «Stol på at fortellingen kommer til deg underveis i intervjuprosessen, lytt godt og stol på fortellingen. « Det var et godt råd. Så fort intervjuet var overstått kunne jeg starte å skrive en fortelling – og den ble nok en annen enn den jeg hadde planlagt. Jeg hadde ikke planlagt et spørsmål som kunne danne en vending (peripeti) i fortellingen. Fortellingen fikk en ringkomposisjon fordi intervjuobjektet i starten og på slutten stiller spørsmålet: «Du husker da henne?» Den gamle damen spør den yngre datteren sin, den gamle husker godt, gjentakelsen/spørsmålet er ett av mange drypp som gir karakter til intervjuobjektet.

Siden lytterne eller leserne helst skal engasjeres og inngå som medskaper av fortellingen valgte å innføre jeg- forteller. Subjektiviteten er et typisk kjennetegn for den nye journalistikken. Den kan komme mer eller mindre åpent til uttrykk i teksten. Jeg valgte en eksplisitt, tilstedeværende jeg- forteller fordi jeg ønsket å lage et intervju i klassisk forstand, med spørsmål og svar, samtidig ville jeg skape en transparens i strukturen. (Bech- Karlsen s. 84.)

Ved å gi meg til kjenne som en forteller gjennom hele teksten kunne jeg skape en veksling i språket og en rytme i fortellerforløpet. Mine refleksjoner over svarene økte underveis i fortellingen, på den måten ville jeg vise meg som en karakter i teksten. Subjektiviteten jeg har valgt er tilbaketrukket i den forstand at det er min mor som er protagonisten og det er hennes historie som driver fortellingen framover, mens min rolle er å smøre framdriften i fortellingen gjennom mine spørsmål og mine refleksjoner over hennes svar.

[1] https://morgenbladet.no/ideer/2017/10/skolehistorie-pa-kartet, Klippet ut 20.02.2019

[2] Boyton, Robert S The new, new journalism. (2005)

[3] Bech- Karlsen, Jo Den nye litterære bølgen. 1.1.5 Essayistisk dokumentar, s 81.2014

[4] Bech- Karlsen,Jo Den nye litterære bølgen. 1.1.5 Essayistisk dokumentar. S 83. 2014

[5] Bech- Karlsen, Jo «Den nye litterære bølgen. Kap. 1. Den nye bølgen. Hva er nytt? « (2014)