Hvordan velge den riktige kanalen i sosiale medier?

USAs president Trump vil kjøpe Grønland, slår han fast på Twitter. Han kaller svaret fra Danmarks statsminister Mette Fredriksen ekkelt, fordi hun ikke vil og ikke kan, av folkerettslige årsaker, selge grønlendere og Grønland til USA. Dermed satte Trump fyr på følelser av mange slag, ikke minst fintfølelsen i oss som ikke liker å tenke på at folk og land kan selges til en stormakt. Episoden viser at en hendelse som i første omgang virker absurd, kan sette dagsorden. Nå skriver seriøse aviser på lederplass om Grønlands strategisk viktige sikkerhetspolitiske beliggenhet. De skriver om at Kina, Russland og USA kniver om naturressursene i Arktis. Isen smelter, temperaturen stiger!

Semesteret i emnet Formidling og forleggeri er i gang. Vi skal lære mer. Det gleder jeg meg til, for sosiale medier har for lengst inntatt en sentral rolle og påvirker daglig skrivemåter og tenkemåter på jobben hos meg i Utdanningsforbundet. Jeg jobber med politikkutvikling som seniorrådgiver i seksjon utdanning og forskning. Saker skal på nett for å få flere lesere. Det må skrives enkelt og kortfattet for at tekster skal bli lest. Nettressurser utvikles i et stadig større tempo; fagstoff, filmer, podkaster og nye triggere må til for å konkurrere om oppmerksomheten. Valgmulighetene øker. Blir vi klokere?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *