Marie Moe Haughem

Universitetet i sørøst-Norge

Menu

Skip to content
  • Hjem
  • Kollokviegruppe
    • Begrepskart
    • Mobbing og psykososialt læringsmiljø
    • Sosialisering og identitetsutvikling – tankekart
  • Logg
    • Logg fra praksis
    • Logg uke 2 – læringsmiljø, fellesskap og inkludering
    • Logg uke 3 – sosialisering og identitetsutvikling
    • Logg uke 4 – spesialpedagogikk, lærevansker og adferdsproblemer
    • Uke 5 – mobbing og psykososialt læringsmiljø
  • Notater fra forelesning
    • MG2PE3
      • Å snakke med barn og unge
      • Folk er folk! … Eller?
      • Hvordan skrive logg?
      • Introforelesning
      • Klasse og sosialisering
      • Lærerens samarbeidspartnere
      • Medier, spill og identitet
      • Mobbing
      • Mobbing
      • Mobbing i skolen. Praktiske eksempler og didaktiske grep
      • Nyere forskning (mobbing) – inklusjon og eksklusjon i skolen og i vennegjenger
      • Sosial støtte og forutsigbarhet/Norm
      • Ungdom i og utenfor skolen
    • MG2PE4
      • Digital dømmekraft
      • Etikk og etiske modeller: profesjons og pedagogisk etikk
      • Etikk og etiske modeller: Rettferdighet, enighet og etisk ansvar
      • Etikk og etiske modeller: Utilitarisme, deontologi og dydsetikk
      • Flerkulturell pedagogikk og foreldre samarbeid
      • Hatprat, snitching og ungdomskultur
      • Maktrelasjoner i samfunn og sosioøkonomiske forskjeller
      • REFLEKSJONSNOTAT – Danning
      • Ungdom i oppvekst og danning
  • Notater fra pensum
    • MG2PE3
      • De unges datavaner
      • Den flerkulturelle skolen
      • Empirisk og teoretisk bakgrunn – barn og unge i kunnskapssamfunnet
      • Identitets- og moralutvikling
      • Mestringsforventning, trivsel og frafall
      • Mobbing i barnehage og skole – nye perspektiver
      • Nyere forståelse av mobbing
      • Psykisk helse i skolen
      • Seksuell trakassering, verdighet og SKAM
      • Til deg som er lærer – du er viktig!
      • Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle
    • MG2PE4
      • #407 (ingen tittel)
  • Pensumoversikt
  • Presentasjonsmappe
Featured

Min blogg – velkommen

Denne nettsiden bruker jeg som en ressurs til MG2PE3 og MG2PE4.

Dette er en skoleblogg

Posted in Uncategorized | Leave a comment
februar 6, 2023 by Marie Moe Haughem

Uke 6 – eksamensforberedelser

Mandag: Forelesning med Mattias om forskningsprosjektet – case

Tirsdag: Eksamensforberedelse. Gruppearbeid i padlet.

Onsdag: Arbeid med kollokviegruppe. Lagde begrepskart

Posted in PEL 3 | Leave a comment
januar 30, 2023 by Marie Moe Haughem

Uke 5 – mobbing og psykososialt læringsmiljø

Mandag: Introforelesning om mobbing med Ragnhild. Senere kom Kaja fra mobbeombudet og foreleste videre om mobbing

Tirsdag: Forelesning med Mattias om mobbing – nye perspektiver

Onsdag: Forelesning og case løsninger med Katrine Kilskar

Torsdag: Film «bully»

logg

Posted in PEL 3 | Leave a comment
januar 23, 2023 by Marie Moe Haughem

Uke 4 – spesialpedagogikk, lærevansker og atferdsproblemer

Mandag: Litteraturfestival med boken «psykisk helse i skolen». Delte inn i grupper som leste ulike kapitler før vi delte med hverandre i plenum.

Tirsdag: Forelesning om samarbeidspartnere for lærere.

Onsdag: Infomøte om masteroppgave – forskertorg

Torsdag: Forelesning og besøk fra «voksne for barn«

logg

Posted in PEL 3 | Leave a comment
januar 16, 2023 by Marie Moe Haughem

Uke 3 – sosialisering og identitetsutvikling

Mandag: Medier, spill og identitet – anerkjennelse på sosiale medier. Kunnskap om hvordan barn og unge bruker det digitale til å være i en sosial kontekst

Tirsdag: Lesedag – leste boken «mobbing i barnehage og skole» av Lund og Helgeland

Onsdag: forelesning om livsmestring og mangfold

Torsdag: besøk og foredrag fra Statens Barnehus – samtale med barn og unge

logg

Posted in PEL 3 | Leave a comment
januar 9, 2023 by Marie Moe Haughem

Uke 2 – læringsmiljø, fellesskap og inkludering

Mandag: oppstart – lagde bloggen, strukturerte mapper og ble kjent med siden. Introforelesning.

Tirsdag: lage normkart i gruppe og plenum.

Onsdag: forelesning og samtaler om anerkjennelse

Torsdag: forelesning om ulike klassifisering i skolen og kulturbegrepet

logg

Posted in PEL 3 | Leave a comment

Recent Posts

  • Uke 6 – eksamensforberedelser
  • Uke 5 – mobbing og psykososialt læringsmiljø
  • Uke 4 – spesialpedagogikk, lærevansker og atferdsproblemer
  • Uke 3 – sosialisering og identitetsutvikling
  • Uke 2 – læringsmiljø, fellesskap og inkludering

Recent Comments

Ingen kommentarer å vise.

Archives

  • februar 2023
  • januar 2023

Categories

  • PEL 3
  • Uncategorized
Proudly powered by WordPress | Theme: Misty Lake by WordPress.com.