11. januar m/Mattias
Den samlede skoleforskningen viser at det er flere barn som ikke lykkes i skolen. Vi kan dermed si at skolen ikke ivaretar sitt samfunnsoppdrag på en tilfredsstillende måte.
- Vi kan si at barn ikke lykkes i skolen fordi de erfarer at de ikke mestrer de faglige og sosiale utfordringene de møter i skolen
Dersom man ikke har struktur eller regler som man tillærer seg vil vi leve etter den sterkeste rett
- Fra boken «fluenes herre»
Andre mener det ligger i vår natur fra små å hjelpe hverandre, mens når vi vokser opp går vi bort fra dette
- Barn under et år hjelper forsker med masse bøker
Evolusjon – endring av en genetisk sammensetting av populasjon, utvikling (snl.no)
- Utvikling av hunder fra ulver
Evolusjon handler om hvordan vi tilpasser oss
Mennesker er evolvert i flokker
Elever har ulike egenskaper, disse burde komme frem i klasserommet. Dette kan være vanskelig da disse egenskapene ofte passer beste utenfor skolen og mer tilbake i tid da vi var mer jeger- og sankersamfunn. Det at vi hadde så mange forskjellige egenskaper før var veldig viktig for flokken som helhet.
Følelsen av skam og redsel kan ofte redde deg – skam er evolusjonsmessig
Niendeklassinger gjør det dårligere i matematikk selv om undervisning er blitt bedre
Dette er med på å understreke hvor viktig klassemiljøet er.
Hjelper ikke at læreren er god og flink dersom elevene sitter med høye skuldre.
Man er i en kognitiv unntakstilstand når man er full av stress
- Stress er en konsekvens av for lite anerkjennelse
Forverret skolemiljø og mindre motiverte elever.
Dopamin og oxydasin = naturlig rus
- Fjerner kortisol og adrenalin (som kjennetegner stress)
- Man får dopamin når man bli anerkjent for den man er
Anerkjennelse er noe man viser gjennom ulike handlinger
- Kan ikke bare si «jeg anerkjenner deg»
Hva kan så skolen gjøre?
Bourdieu – skolen er reproduksjonsmaskin. Skolen viderefører klasseskiller, men later som alle har lik sjans. Kapitalen til foreldre er ressurser man har som elev.
Habitus – man gjør som man alltid har gjort, er en del av oss.
- Skolen har en egen habitus
Vi må investere mye mer tid i det sosiale og relasjonelle enn det vi gjør i dag. Fordi mange av de som strever faglig også strever sosialt. – må skape trygghet for læring.
Anerkjennelse – Honneth i Jordet 2020
Anerkjennelse handler om selrespekt, selvtillit og selvfølelse
- Føler verdi gjennom likeverdig, verdi i et sosialt fellesskap, verdi gjennom kjærlighet

