Forelesning 1. februar m/Katrine Kilskar
DEL 1: Klassen deles inn i gruppe for å analysere hva som skjedde i storefri med en klasse – en og en elev. Gruppene får ulike elever.
https://www.ludo.usn.no/storefri
Observasjonsnotater:
Hva observerte dere? Hvordan ser eleven ut til å ha det i klassen? La dere merke til det samme, eller så dere forskjellige ting? Hvordan vil dere beskrive klassemiljøet sett fra de gitte elevenes perspektiver?
Birk – Kompisen til Birk har fått noen bilder fra Susanne, etter å ha mast litt. Da er gutta gira på å ha med Susanne og en til på fest. De sender melding. En går bort fra samtalen
John – John skal hoste fest etter å ha fått bilder av Susanne – han måtte være litt på for å få bilder. Birk inviterer Susanne og Jannicke til fest. Leonard går bort fra samtalen.
Kaia – Går til Susanne og forklarer at hun har hørt John har fått nakenbilder av noen i klassen. Hun vet ikke hvem, men tenker automatisk på Ina eller noen i gjengen der, Jannike (skoleflink og sånt, kanskje ikke hun?) Susanne går på do.
Susanne – Sitter og ser på bort på guttene mens Kaia snakker. Svarer vag og er ufokusert i samtalen. Sier hun går på do. Da det ringer inn, går hun til svømmehallen – hun er helt alene. Setter seg i vinduskarmen. Telefonen ringer. Hun legger telefonen bort uten å se på den. Leonard kommer inn i svømmehallen. Susanne sjekker meldingen, har fått flere en av dem sier «går det bra» – ikke kjent nummer.
Leonard – Har gått fra guttegjengen. Går inn i svømmehallen. Tekster på telefonen, rett etterpå får Susanne meldingen. Susanne smiler til Leonard, han går bort til henne «går det bra med deg?». Sier at folk glemmer det snar, gutta er bare rasshøl.
Hvordan ser elevene ut til å ha det i klassen?
- Gjengete – ingen fellesaktivitet, mer gutter sammen, men jentene er færre. Susanne var alene før Kaia kom. Jannicke sitter alene med pcen. John i maktposisjon – midten av gruppa, kul som fikk bildene.
- Ikke sammensveisa klasse.
La vi merke til det samme?
- Leonard må kjenne Susanne relativt godt da han har nummeret og vet hvor hun gjemmer seg.
- Jannicke skal få melding om at hun skal invitere Susanne på fest. Ser at Jannicke smiler til pcen sin.
- Kaia er ikke oppmerksom på at Susanne kan ha sendt nakenbildene.
- Susanne gjemmer seg i svømmehallen – kanskje fordi ingen ofte er der. Hadde vær typisk på do, også der Leonard lette med en gang. Hun vil altså ikke bli funnet.
Sende bilde for annerkjennelse? Endte opp med å bli invitert med på fest.
Orienter i lærerens dokumenter. Ny informasjon som styrker forståelsen av elevene?
Gutta spiller basket – Birk, John og Leonard, også Ola.
Sosiogram ser vi at Birk ikke ønsker henge med gutta, og gutta ikke skriver han heller (når de skulle skrive hvilke tre de vil henge med) – sosiogrammet er fra i fjor

I chatten man kan se fra John har Susanne sendt melding om «er du her?» – vil tydelig snakke. John velger å ikke åpne, og skiver heller til guttene «gled dere til storefri. Har juicy pics». Man kan også se at John mangler å levere inn flere oppgaver til skolen.

DEL 2: Utkast til en plan for hvordan vi vil jobbe med klassemiljøet fremover
- Beskrivelse av situasjonen/forhold – Hva og hvilke personer saken gjelder (hendelsesforløp)
- er gjort – se over
2. Hva slags kartlegging, samtaler eller annen kunnskapsinnhenting er nødvendig
- Lage et nytt sosiogram.
- Samtale med ulike elever – gjerne i friminutt så det ikke er så formelt. – Snakk med Susanne og Leonard fordi de ikke var i klassen – snakk videre med elever de nevner om. (burde gjøre uformelt slik at ikke andre elever skjønner hva som skjer og kan planlegge hva de skal si).
- Speeddate samtaler mens elevene ikke får snakke sammen i klassen og alle elevene snakker med læreren i løpet av timen
3. Tiltak
- Delbart sitt opplegg om nettvett. Snakke om deling av bilder, og aldergrenser ellers – kanskje på hele trinnet samlet slik at det ikke blir uthenging. Invitere politiet?
- Skape et vi i klassen: Tilfeldig valg av grupper i klassen – to og to. Mål med to leker i uka – bruke halvtime hver gang. Aktivitet på mat og helse – med tilfeldige grupper. Oppgaver der hele klassen må jobbe sammen for en oppgave – typ kompani Lauritzen. Samle poeng som klasse – premie etter visse poeng. Konkurranser med klasse mot klasse
- Foreldremøte (med konkret logg – dette har skjedd! Ingen synsing)
4. Ansvarlige
- Foreldre, lærer og ledelsen
5. Dato for evaluering
- 2 uker for mobbesituasjonen
- 2 måneder for klassemiljøet
Tilbakemeldinger fra andre grupper – skeptiske
- Er det lurest at tolærer snakker med Susanne og Leonard fremfor kontaktlærer?
- Kommer ann på relasjonen – den med best relasjon burde snakke med dem. Og ikke dra de ut av svømmehallen – dette er Susanne sin «safeplace»
- Ha speeddate som en vane annen hver uke. Siste spørsmål «er det noe mer du har lyst til å fortelle meg?»
- Kan har skrive logg – loggbok eller teams – raskere og husker hva som er sagt.
- Tar nudes med engang- om en sykdom skjer finner vi medisin asap – vi er uenig i å ta det med engang og uten at det er gjennomtenkt