Forelesning 30. januar /m Ragnhild Evensen

Tre ting som du tenker på om begrepet mobbing:
- Alle aldere
- Psykisk helse
- Påvirker læring i skolen
Mobbing er også vold
- Fysisk og psykisk
Er en del av det psykososiale skolemiljøet
Mobbing – trakassering – diskriminering? Hvor er skillet mellom disse?
- Kommer tydeligere frem i dagens samfunn på grunn av mangfoldet og dets utvikling
Null – toleranse mot mobbing
Hatt i skolen i mange år – aksepterer ikke noen form for mobbing.
Opplæringsloven § 9 A-3.
Den som blir mobbet har definisjonsmakten.
Mobbing har store konsekvenser, i verstefall selvmord.
Årets elevundersøkelse
Viser at det er flere som blir mobbet. Økningen er spesielt høy på 7. trinn (1 av 10 elever). Men også mange på 10. trinn og Vg1
Hva er grunnen til dette?
- Internett er en annen plattform der de voksne i skolen har mindre tilgang til å hjelpe, fysisk
- Hva er mobbing og hva er erting?
- For mye fokus på mobbing? – «frister?», misforståelser
- Jeg er unik, enkeltindividet – for opptatt av seg selv? Optimistiske foreldre, kan bli hva som helst
Tenk over
Hva er det jeg som lærer kan gjøre for å forebygge mobbing?
Noen ganger læreren med på mobbing.
Refleksjon etter klipp der barn «mobber» mens kamerateamet filmer og ser hvor mange som stopper.
Brennpunkt- dokumentar 2017 – Arnar og Mia.
Fra: hva er der er galt med barnet? Til: hva er det i omgivelsene som gjør at barnet mobbet
- Paradigmeskiftet