Mobbing i skolen sett fra ulike perspektiver

Læringsutbytter (hentet fra emneplan for PEL, emne 3)

  • har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltak
  • har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.
  • har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
  • kan fatte beslutninger og iverksette tiltak som fremmer det psykososiale skolemiljøet og motvirker mobbing, trakassering og diskriminering
  • kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
  • kan analysere hvordan samhandling mellom elever påvirker det psykososiale skolemiljøet

Begreper og definisjoner (fra mobbeombudet i Vestfold og Telemark)

  • Mobbing er negative handlinger, gjentagende over tid, utøvd i et ujevnt maktforhold.
  • Mobbing er handlinger fra voksne og/eller barn/ungdom som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i felleskapet og ha mulighet til medvirkning. De som ikke blir sett, ikke inkludert og ikke invitert (mobbeombudet i Vestfold og Telemark, forelesning 2023)
  • Mobbing er negativ eller ondsinnet adferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vansker for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er mobbing. Atferden må finne sted 2 eller 3 ganger i måneden eller oftere for å defineres som mobbing.
  • Mobbing er gjentatte krenkelser mot en person som har vanskelig for å forsvare seg. Det kan dreie seg om for eksempel erting, utestenging, spredning av løgner, trusler, negative kommentarer om utseende og fysiske krenkelser som slag, dytting og sparking.
  • Mobbing er fysisk og/eller psykisk plaging som gjentas over tid, og hvor det er et ujevn styrkeforhold mellom utøver og offer (Øhra, forelesning 2023)
  • mobbing kan være systematisk eksklusjon
  • forekomsten av mobbing varierer i forskningen. Mye av dette kan skyldes ulik oppfatning av hva mobbing egentlig er. Dette gjelder både for forskerens definisjon og elever/lærere sin definisjon under undersøkelsene. (Idsøe & Idsøe, 2016, s. 110)
  • Subjektivitetsprinsippet: elever vil tåle ulikt. Mobbing oppleves ulikt. Anerkjennelse av at noen vil oppleve en situasjon som vond, selv uten vonde intensjoner og handlinger.
  • Individnivå: fokus på individet. Hva er det med individene som skaper en mobber og et mobbeoffer.
  • systemnivå: de rundt. Hva er det med omgivelsene som gjør at noen har større mulighet til å mobbe. Ref. russebuss eller fotballbanen.
  • altruisme er en etisk doktrine og filosofi som hevder at det ikke er riktig å handle på en slik måte at det tjener en annen eller samfunnet i sin helhet. Altruismens motpol er egoisme, som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler.

Ulike syn på mobbing (Lund og Helgeland, 2020)

Forskningsperspektiv

Policy perspektiv

Praktisk perspektiv

Tett tilknyttet til læringsfellesskap og det psykososiale miljøet

  • Trygge og inkluderende læringsmiljøer er et eksempel på beskyttelsesfaktorer
  • Dersom behovene for tilhørighet blir motarbeidet gjennnom prosesser som preges av fiendskap, kaos og tvang i læringsmiljøet, kan dette bidra til synkende motivasjon, svakere sosial fungering og lavere tilfredshet hos elevene. Dette kan på sikt føre til frafall.  
  • Inklusjon- og eksklusjonsmekanismer

Videre lesing om tilknyttede temaer:

mangfold, identitetsutvikling og sosial tilhørighet

spesialundervisning

SFPU-prosjekt caser (link til Frida Skaug sin blogg)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *