P4 UKESLOGG

Uke 9 – Ungdomskultur, læreplan, demokrati, danning..

Mandag med Rakel – Læreplanen, styringsdokumenter

  • Diskusjon rundt skolehverdag før og nå.
  • Arkitektur er i seg selv disiplinerende
  • Den stille læreplanen – normer, uskrevne regler, «sånn gjør vi her» på skolen, friminutt ..
  • Klassen diskuterer nye læreplanmål. De fleste gir demokratiske verdier og ikke konkrete ferdigheter – som sier mye om hva skolen verdsetter høyest

Tirsdag med Anne – Demokrati, medborgerskap, danning

  • Hannah Arendt – politisk dannelse og reflekterende dømmekraft. diskutere i hvilken grad man reflekterer over handlinger. handling uten refleksjon eller refleksjon uten handling. Ondskap handler om en sviktende evne til å tenke selv, hevder Arendt.
  • Skjervheim – deltakar og tilskodar. Vi er avhengige av å bli speilet i en virkelig verden – vi skaper en felles forståelse, felles verden sammen. Hjelpe hverandre å utvikle tydelig kommunikasjon.
  • Focaults flerfaglige forståelse. Dannelse som selvteknologi. Skolen er designa for at elever skal disiplineres inn i voksen verden.

Vi diskuterer rundt begrepet danning. Sammenligner danning og utdanning.

  • Å se verden slik andre ser den for at vi kan kommunisere bra. Danning for at vi skal få tilgang til andres perspektiv på livet. Anerkjennelse handler om å la seg engasjere i det de andre snakker om.
  • Danning er normativt. Et ideal om et sted vi ønsker å komme. Danning er et mål i seg selv, derfor finnes det ikke dårlig danning. Nyhumanistisk syn på danning: eleven skal bli autonom, fritt selvstendig.

Vi gjør øvelser med å konkretisere kommunikasjon, tydeliggjør setninger, diskuterer premisser og konsekvenser av handlinger med oss, og kan gjøre med elever.

Refleksjoner jeg stiller meg rundt temaet:

  • Er denne undervisningen dannende?
  • Fører det til idealer som gir god danning?
  • Driver jeg læring som fremmer danning?
  • Kan jeg få noen til å bli danna? Eller er det opp til individet, og kan jeg bare påvirke?
  • Hvordan forme elevene til å bli autonome? Om autonomi er et mål med danninga.
  • Er sosialisering det samme som danning?

Onsdag, AnneCath. Ungdom i oppvekst og danning. 1 mars vÅÅR

Tema: – å vokse opp idag. – skolen (skap e egen skole) – begripelighet, håndterbarhet, mening, «well-being»

Forelesninga tar opp Antonovsky – om well-being – et tema som passer inn i alle tverrfaglige temaene.

Antonovsky – Sense of Coherence (2012) _ Opplevelse av sammenheng

  • Begripelighet
  • Håndterbarhet
  • Mening

Vi diskuterer begrepet SOC, og at det handler om motstandsdyktighet, evne til å stå imot press, bidrar til resiliens. Å ha en sterk SOC er ifølge Antonovskys teori å være motivert for å håndtere stressende situasjoner, ha tro på at man forstår situasjonen og ha ressurser tilgjengelig.

Gruppearbeid: Eksperimentell skole.

Med praksisgruppa. Vi starter å planlegge en tenkt skole, idealistisk arkitektur, metoder, pedagogikk, ressurser….

Torsdag