Uke 6 – Eksamensforberedelser

Mandag 06.januar

Casearbeid – SPFU

Case 2 med Ole som ikke vil jobbe i gruppearbeid – setter seg med pcen og headsettet og jobber med sluttprodukt

Vygotsky – Ole tar ikke del i det sosiale og får dermed ikke utbytte av sonen for nærmeste utvikling

Honneth – anerkjennelse

Piaget – har Ole noen skjemaer i forhold til det sosiale – må man begynne fra start?

Rakel:

Forklar elevene og foreldregruppen hvorfor man jobber på den og den måten. Hvorfor jobber vi i grupper feks? Det lærere er dårlige på, grunnen til at det er blitt 5 årig er å forklare hvorfor de gjør som de gjør, hvorfor de setter opp undervisningen på den og den måten. Begrunn.

Slapper vi av når vi sitter å jobber alene? Kanskje man må tenke gjennom hvordan man omtaler det i praksis?

Det er ikke farlig å si noen i mot – komme med motforestillinger osv – jobb med elevene slik at dere får en sånn kultur i klasserommet.

Mattias:

  • Åpnet case – si hvilke tiltak du gjør for å finne ut mer – ikke snakk om hvis jeg hadde visst.
  • Bruk caset til å bruke den vinklingen du ønsker
  • Honneth – løft frem dybden, gå dypere inn slik at man ser at du har kontroll

Case 1 med 7-klassene som ikke er venner på skolen, men henger sammen på fritida. Ønsker å gjøre klassene mer sammensveiset ved å lage tilfeldige grupper.

  • Goffmann – fronstage/backstage (backstage er helt alene – en obs fra Rønnaug. Er vi backstage noen gang lenger – vi har telefon med).
  • Åpenbart tilfeldige grupper – er en godt grep

Det blir en klassenorm når man bruker dette effektivt

Peter Liljedahl

  • Lærer i skolen – ikke sikkert det er den beste måten elevene lærer på. Det er en grunn til at lærere bruker mye tid på gruppeinndeling.
  • Kanskje andre ting hadde vært bedre enn gruppearbeid – en tur, spise sammen i lunsjen osv?
  • Hvordan snakker vi om den andre klassen, bygger lærer opp under avgrensning mellom klassene?

Rakel:

  • Sosiogram – når du har satt i gang bør du forklare det til elevene hvorfor du gjør det – du setter i gang noen tanker hos elevene og de trenger en forklaring, oppfølging og et resultat.
  • Bruk det som et verktøy for å finne ut mer, det er ikke en løsning.

Rønnaug

  • Skal man sette sammen city og united? Hvorfor trenger man å blande disse kulturene.
  • Tilfeldige grupper kan være fint i forhold til mangfoldskompetanse

Mattias

  • 08-er, 09-er – var det tidligere mer venner spredt rundt klassen
  • De er venner på fritida siden de driver med det samme, men på skolen er de ikke sammen fordi de er ulike aldere
  • Prestasjonsgenerasjon – skal prestere på skolen, vennene mine bør ikke vite hvem jeg er på skolen. Kanskje det blir for mange mennesker å «håndtere»?
  • Få frem på eksamen – på en side, på en annen side. Få med kompleksiteten i de ulike kontekstene
  • Teori må inn – både undersøkelser og data (ungdata.no) + teoretikere (Ogden etc.). Spiss gjennom å gjøre utvalg av hva du vil snakke om – begrunn valget.

Case 3: 10.trinn. Bruker mye pc. Lærer ber elevene legge ned pc-en, men skjermene kommer opp igjen etter en tid.
En elev svarer feil og ser rett ned i pc-en igjen.

Klasseledelse – norm i klasserommet – når denne læreren kommer er det åpent for å ha pc-en oppe

Elevene snakker om at vi «pleier» å gjøre det når vi har den læreren – det er en ukultur i klassen, det er en struktur

TPO – er det for vanskelig eller for lett?

Fokus på feilen – hvordan bruke den som ressurs. Hvordan kunne læreren fokusere mer på den? Bruke andre metoder for å styrke kulturen med at feil er bra.

Klettes situasjoner: tilegnelsessituasjoner, utprøvingssituasjoner og konsolidering- aktivitetsskifter. Axel Honneth – anerkjennelse. Dyplæringsaktivitet – hvorfor lærer vi av feil – vi må tenke høyt om noen ting, IRE og IRF – respons fra lærer.

Klasseledelse – må grave opp mer – det holder ikke med det begrepet.

Kanskje også eksklusjonsmekanismer?

Vi jobber digitalt fordi da blir det så kreativitet – det er ingen koherens her. Det spørs jo helt hva man gjør. Mattias: «det hadde jo vært mer kreativt å jobbe med steintavler».

Læreren – må også ha et felleskap. Kanskje man må jobbe mer med mattelærerne i felleskap, hvordan kan vi løfte elevgruppen i flokk. Så blir det ikke sånn A er best, men C sliter pga. lærere.

Kollegasamarbeid.

Ungdomsskolereform?

  • Sjekk hva politikere diskuterer rundt det
  • Artikkel til Jordet (2020) forskning

Skolen vil være psykisk helsefremmende hvis den…7 punkter.

Patologier – psykisk og fysisk uhelse for barn.

Grad av selvstendighet: Velge seg ut ulike perspektiver – gjerne knytt to ulike sammen.

Læringssyn virker inn – eks stillasbygging – alle opplever læring – best medisin mot mobbing.

Inklusjon/eksklusjonsmekanismer

Tirsdag 07.januar

Arbeid med tankekart i grupper:

https://usn.padlet.org/Kristin/eksamensprep-7d835lwqaxvcvvax