- har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
- har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning
Pensumlitteratur:
Psykisk helse i skolen (bok)
Øverlien (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I Øverlien, Ungdom, vold og overgrep: skolen som forebygger og hjelper (s. 139–154). Johnsen, & Solli, M. (Red.).Universitetsforlaget (i kompendiet)
Pses ped tiltakskjeden PhD-Herlofsen.pdf Download Pses ped tiltakskjeden PhD-Herlofsen.pdf
Spesialundervisning – saksgang.pdfDownload Spesialundervisning – saksgang.pdf
Veilederen Spesialundervisning.pdf Download Veilederen Spesialundervisning.pdf

Saksgang:
- Bekymring
- pp-tjenesten er ikke formelt koblet inn, men kan saken kan drøftes anonymt for rådføring
- Varslingsplikt til rektor
- Rektor har ansvar for å behandle saken. Skolen plikter å vurdere og evt. prøve ut tiltak
- Henvisning til pp-tjenesten
- Samtykke fra foreldrene skal foreligge
- Sakkyndig vurdering
- vurderingen inneholder en utredning og tilrådning
- Vedtak
- skolen vurderer og avgjør om eleven har rett til spesialundervisning
- det er skoleeier som har rett til å fatte enkeltvedtak – men denne myndigheten kan delegeres til rektor
- enkeltvedtaket sendes til eleven og foreldrene, som har rett til å klage på vedtaket
- Gjennomføring
- Når vedtak er fattet må skolen utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP)
- Evaluering
- Skolen vurderer og evaluerer elevens utvikling og hvordan opplæringstilbudet fungerer
- Hvert år skal det skrives en årsrapport
- Evalueringen skal justere det videre arbeidet