Uke 4 – Spesialpedagogikk, lærevansker og adferdsproblemer

  • har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
  • har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning

Pensumlitteratur:

Opplæringsloven

Kapittel 9A

Psykisk helse i skolen (bok)

Øverlien (2015). Til deg som er lærer – du er viktig! I Øverlien, Ungdom, vold og overgrep: skolen som forebygger og hjelper (s. 139–154). Johnsen, & Solli, M. (Red.).Universitetsforlaget (i kompendiet)

Pses ped tiltakskjeden PhD-Herlofsen.pdf Download Pses ped tiltakskjeden PhD-Herlofsen.pdf

Spesialundervisning – saksgang.pdfDownload Spesialundervisning – saksgang.pdf

Veilederen Spesialundervisning.pdf Download Veilederen Spesialundervisning.pdf

Saksgang:

  1. Bekymring
    • pp-tjenesten er ikke formelt koblet inn, men kan saken kan drøftes anonymt for rådføring
    • Varslingsplikt til rektor
    • Rektor har ansvar for å behandle saken. Skolen plikter å vurdere og evt. prøve ut tiltak
  2. Henvisning til pp-tjenesten
    • Samtykke fra foreldrene skal foreligge
  3. Sakkyndig vurdering
    • vurderingen inneholder en utredning og tilrådning
  4. Vedtak
    • skolen vurderer og avgjør om eleven har rett til spesialundervisning
    • det er skoleeier som har rett til å fatte enkeltvedtak – men denne myndigheten kan delegeres til rektor
    • enkeltvedtaket sendes til eleven og foreldrene, som har rett til å klage på vedtaket
  5. Gjennomføring
    • Når vedtak er fattet må skolen utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP)
  6. Evaluering
    • Skolen vurderer og evaluerer elevens utvikling og hvordan opplæringstilbudet fungerer
    • Hvert år skal det skrives en årsrapport
    • Evalueringen skal justere det videre arbeidet