Uke 2 – Læringsmiljø, felleskap og inkludering

Mandag 09.januar

Læring og læringsmiljø

Læring – vi etterlikner

Gruppearbeid – må forberede noe, må lese eller lignende før. Si noe, utrykke noe, det er en kognitiv handling. Ordlegger til noen andre om hva du har lest, går synapser helt andre veier.
Videre diskusjon om gruppearbeid.

Studiebarometeret viser stadig dårligere psykisk helse hos studentene. Er det vanskeligere å være student, eller er det ytre forhold til påvirker? – sosiale medier, digitalt sukker, mange impulser som påvirker oss.

Fattigfolk lærte å lese mye tidligere enn i England. Gav mye flere muligheter.
I dag tenker vi at lesing er gammeldags. Lesing er en kulturteknikk, og det er en oppfinnelse, som vi behøver å ta i bruk. Dette må elevene forstå.
Noen sier de ikke er lesemennesker, noen sider de gjerne vil men får det ikke til; hjernen er lært opp til at de må ha hyppige skifter, fylle på med digitalt sukker (dopamin) – 3 min så detter man av.

Alone together

Sammen alene

Hjernen kan kultiveres hele tiden, det vet vi i dag. Man kan trene seg opp til utrolig mye.

Hva vet vi om læring?

  1. Oppmerksomhet
  2. Aktivt engasjement, nysgjerrighet og mening (elevene må trene på å være aktive, de kan ikke skylde på at de blir distrahert eller at det er kjedelig, dette må elevene øve seg i)
  3. Lære av feil
  4. Konsolidering (eller det motsatte hyperoppmerksomhet) – fokus på viktigheten av søvn.

Om det er et utrygt miljø eller er det andre distraksjoner er det ikke mulig at læring skjer. Ved slike distraksjoner er vi en kognitiv unntakstilstand. Disse «distraksjonene» må fjernes for elevene for at læring skal kunne skje.
Gi elevene mening ved å forklare hvorfor vi gjør ting på den og den måten, og hvorfor vi fokuserer på det og det.

Bøker om nevroplastisitet (læring og avlæring av vaner):

  • The brain that changes itself
  • The shallows
  • Stolen focus
  • How we learn

Det skal ikke gjøre vondt, ikke være vanskelig, skli gjennom.
Vi må heller se at skolen er vanskelig for de som er mer praktisk anlagt. Dette er fagpolitiske diskusjoner som lærer må inn i.

  • Fokuset på måltidet? Varme måltider der lærer kan se og høre elevene i en annen type setting.
  • Elevene bør få større mulighet til å ha lekser/treningsøkter på skolen, fordi de ikke har ressurser til å få til det hjemme

Viktigheten av lek. Ved 6-årsalderen har man flest dannelser av synapser.
Mulig at man har ødelagt ved å sette skolen ved 6 årsalderen fordi man ikke får lekt fra seg før man begynner på skolen.
Ved 6-7 års alderen dannes ikke like mange synapser, men det dannes mer konkrete og bestemte koblinger.
Ofte har mange som har konsentrasjonsproblemer har ikke fått lekt nok ved frilek – nyere forskning.

Multitasking – distraksjon – switching – problemer rundt dette, hjernen må fokusere på en ting av gangen.

  • FOMO – fear of missing out

Tirsdag 10.januar

Sosial støtte og forutsigbarhet

Kompani Lauritsen som eksempel. Bygge felleskap, bli en del av et flokk, bli et alminnelig menneske (ikke enestående og unik)
Normkartet – tydelige forventninger til hva du gjør for flokken din.

Læringsaktivitet i grupper: Sett opp 3 kjennetegn på hva som er norm i klasserommet vårt. Og videre litt under norm, under norm, litt over norm og over norm.
Dette var også en modellering for oss, dette kan man gjøre med sine ungdomsskoleklasse.

  1. Litt under Norm, under norm

Rosentaleffekten

Litt under norm (glemmer ting, er fjern, får ikke med seg ting, tenker ikke over det man gjør)

  • Komme for sent av og til
  • Ikke delta, passiv deltagende
  • Negative holdninger til tider (dårlig mindset) (til lærer, opplegg, medelever situasjoner)
  • Halvveis innsats i skolearbeid
  • Lite inkluderende
  • Ikke forberedt

2. Under norm (mener å være ufin)

  • Komme for sent ofte
  • Forstyrrer, avbryte, snakker i munn på lærer
  • Negative holdninger generelt, hvor de snakker stygt
  • Unngår skolearbeid og ansvar (flykter, kaster bort tid)
  • Baksnakker, manglende forståelse og empati for lærer
  • Ekskluderende
  • Bruk av telefon

3. Norm

  • Mentalt påkoblet (ikke forstyrrelser) – deltakelse
  • Være klar til tiden/forberedt
  • Inkludering. Se hverandre

4. Over norm

  • Påkoblet ++
  • Forberedt ++
  • Diversitet
  • Engasjert
  • Inkluderende
  • BRY SEG

Viktigheten av forventninger; må ha troa på elevene, og de må kjenne at vi har krav til dem for at de skal forstå at vi tror de kan få til ting.

Sosial støtte og forutsigbarhet; beste medisin for stress.

Onsdag 11.januar

Torsdag 12. januar