Hentet fra Majas blogg
Case om nivådeling i Matematikk og frekke kommentarer
I et klasserom på en byskole sitter det omtrent tjue 10. klassinger som alle har gått i klasse med hverandre siden 8. klasse. Skolen er karakterfri, mobilfri og leksefri. Læreren er relativt nyutdannet og har vært kontaktlærer i klassen i litt over et halvt år. I følge flere av elevene er det et godt klassemiljø hvor man tør å være seg selv og hvor man har respekt for hverandre. På den andre siden, hevder enkelte elever at de ikke har turt å rekke opp hånden på flere år fordi de føler det er en klassekultur hvor man slenger stygge kommentarer dersom noen sier eller gjør noe «feil».
I mattetimen reiser en jente seg opp, går mot to gutter bak seg og sier «jeg vil heller jobbe med dere, Kristian jobber med det lette heftet». Alle snur seg og ler, inklusive Kristian, men litt mer halvhjertet. Jenta sier rett etterpå «Kristian fikk to hefter assa, han kunne velge».
I samtale med lærer etterpå kommer det frem at flere i klassene på 10.trinn har brukt armer, bøker og pc-skjermer for å skjule matteheftet de jobber med. Lærer uttrykker at han prøver å tilpasse matteopplæringen, men synes det er utfordrende å gjøre det uten nivåfordeling.

Læringsutbytte beskrivelser fra emneplan
- har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltak
- har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser
- kan fatte beslutninger og iverksette tiltak som fremmer det psykososiale skolemiljøet og motvirker mobbing, trakassering og diskriminering
- kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper
Perspektiver: Læringsmiljøet, psykososialt miljø og mobbing + evt- spesialundervising
EVT:
Får Kristian godt nok utbytte av ordinær undervisning?
- har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning
- har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
- kan kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte.