Pensumlitteratur

Pensumnotater legges ut som egne innlegg på forsiden.

Pensumlitteratur for emne 4

ForfatterÅrBok/Tidsskrift/StyringsdokumentKapittelKompUke
Afdal, Røthing & Schjetne2014Empirisk etikk i pedagogiske praksiserhele
Schjetne & Skrefsrud2018Å være lærer i en mangfoldig skoleKap. 6-169, Tir
Carson, Siri Granum2022Etikk: teori og praksishele
Oldervik & Saur2020Ungdom i oppvekst og utdannings.67-1899, Ons
Hargreaves & O’Connor2019Profesjonalitet gjennom samarbeidhele
Mahrdt2012Norsk filosofisk tidsskriftHannah Arendt – politisk dannelse og reflekterende dømmekraftonline9,
Tir
Prieur2021Praktiske grundeNy nordisk kulturell kapitalonline10, Ma
Elstad2021Pedagogikk for kommende lærereFinn din egen rolle som lærerx
Elstad2021Pedagogikk for kommende lærereSkole-hjem-samarbeid og de sosiale kontekstene betydning for de unges oppvekstsvilkårx
Andreassen2021Rom for magisk læring? en analyse av læreplanen LK20LK 20 i utdanningsideologiske lysx9,
Ma
Andreassen2021Rom for magisk læring? en analyse av læreplanen LK20Læreplanteorix9, Ma
Andreassen2021Rom for magisk læring? en analyse av læreplanen LK20LK20 9 læreplanhistorisk perspektivx9,
Ma
Boyer1995Toward a Coherent CurriculumThe educated personx9, Tir
Mausethagen & Hermansen2022Skoleutvikling – i forskning, politikk og praksisSkoleutvikling – i forskning, politikk og praksisx
Helstad, Solbrekke & Granberg2022Skoleutvikling – i forskning, politikk og praksisSkoleutvikling fra lærerperspektiv – legitime kompromisser i en vev av forpliktelserx
Smith2022Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltetSelvstudier – verktøy for profesjonell utvikling for lærerutdannerex
Darsø2019Innovationspædagogik kunsten at fremelske innovationskompetenceDen innovationspædagogiske teorirammex
Schjelderup2012Kritisk tenkning i klasserommet : filosofisk metode i undervisning og veiledningKritisk tenkning i klasserommet : filosofisk metode i undervisning og veiledning x9,
Tor
Lindseth2021Innføring i praksisk kunnskap. Anerkjennende, kritisk og konstruktiv praksisforskningRefleksiv analyse og prøving av erfaringx
Bergsjø2020Barn og unges digitale dømmekraft : verdiløft i barnehage og skolePedagogikk: Hva er det brede dannelsesoppdragetx9,
Tir
Haugen2017Pedagogisk mangfold : i et samfunnsperspektivMenneskets danningx9, Tir
Back2017Pedagogisk mangfold : i et samfunnsperspektivUtdanningssosiologiske problemstillingerx10, Ma
+ div alternativ litteratur og tilleggslesing