Pensumnotater legges ut som egne innlegg på forsiden.
Pensumlitteratur for emne 4
Forfatter | År | Bok/Tidsskrift/Styringsdokument | Kapittel | Komp | Uke |
Afdal, Røthing & Schjetne | 2014 | Empirisk etikk i pedagogiske praksiser | hele | ||
Schjetne & Skrefsrud | 2018 | Å være lærer i en mangfoldig skole | Kap. 6-16 | 9, Tir | |
Carson, Siri Granum | 2022 | Etikk: teori og praksis | hele | ||
Oldervik & Saur | 2020 | Ungdom i oppvekst og utdanning | s.67-189 | 9, Ons | |
Hargreaves & O’Connor | 2019 | Profesjonalitet gjennom samarbeid | hele | ||
Mahrdt | 2012 | Norsk filosofisk tidsskrift | Hannah Arendt – politisk dannelse og reflekterende dømmekraft | online | 9, Tir |
Prieur | 2021 | Praktiske grunde | Ny nordisk kulturell kapital | online | 10, Ma |
Elstad | 2021 | Pedagogikk for kommende lærere | Finn din egen rolle som lærer | x | |
Elstad | 2021 | Pedagogikk for kommende lærere | Skole-hjem-samarbeid og de sosiale kontekstene betydning for de unges oppvekstsvilkår | x | |
Andreassen | 2021 | Rom for magisk læring? en analyse av læreplanen LK20 | LK 20 i utdanningsideologiske lys | x | 9, Ma |
Andreassen | 2021 | Rom for magisk læring? en analyse av læreplanen LK20 | Læreplanteori | x | 9, Ma |
Andreassen | 2021 | Rom for magisk læring? en analyse av læreplanen LK20 | LK20 9 læreplanhistorisk perspektiv | x | 9, Ma |
Boyer | 1995 | Toward a Coherent Curriculum | The educated person | x | 9, Tir |
Mausethagen & Hermansen | 2022 | Skoleutvikling – i forskning, politikk og praksis | Skoleutvikling – i forskning, politikk og praksis | x | |
Helstad, Solbrekke & Granberg | 2022 | Skoleutvikling – i forskning, politikk og praksis | Skoleutvikling fra lærerperspektiv – legitime kompromisser i en vev av forpliktelser | x | |
Smith | 2022 | Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet | Selvstudier – verktøy for profesjonell utvikling for lærerutdannere | x | |
Darsø | 2019 | Innovationspædagogik kunsten at fremelske innovationskompetence | Den innovationspædagogiske teoriramme | x | |
Schjelderup | 2012 | Kritisk tenkning i klasserommet : filosofisk metode i undervisning og veiledning | Kritisk tenkning i klasserommet : filosofisk metode i undervisning og veiledning | x | 9, Tor |
Lindseth | 2021 | Innføring i praksisk kunnskap. Anerkjennende, kritisk og konstruktiv praksisforskning | Refleksiv analyse og prøving av erfaring | x | |
Bergsjø | 2020 | Barn og unges digitale dømmekraft : verdiløft i barnehage og skole | Pedagogikk: Hva er det brede dannelsesoppdraget | x | 9, Tir |
Haugen | 2017 | Pedagogisk mangfold : i et samfunnsperspektiv | Menneskets danning | x | 9, Tir |
Back | 2017 | Pedagogisk mangfold : i et samfunnsperspektiv | Utdanningssosiologiske problemstillinger | x | 10, Ma |
+ div alternativ litteratur og tilleggslesing |