MG2PE4

https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/emne/MG2PE4_1_2023_V%C3%85R

Faglig innhold i emnet

I dette emnet skal studentene utvikle en avansert forståelse av sin rolle som lærer basert på diskusjoner omkring pedagogikkens grunnlagsproblemer og profesjonsetikk. Dette omfatter blant annet refleksjoner om kunnskap, læring, demokrati og etikk. I emnet legges det også vekt utvikling av profesjonalitet gjennom kunnskapsutvikling og etisk refleksjon i praksis

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om danningsteorier med særlig relevans for et pluralistisk samfunn
  • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
  • har avansert kunnskap om etiske teorier, og hvordan disse er relevante for opplæring av barn og unge og introduksjon til dagens samfunn
  • har inngående kjennskap til utvikling av maktrelasjoner i samfunnet, og skolens rolle i utjevning av sosioøkonomiske forskjeller
  • har inngående kunnskap om lærerprofesjonalitet på system- og individnivå
  • har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og hvilke praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer som preger grunnskolens virksomhet
  • har kunnskap om de ulike forvaltningsnivåene i norsk grunnskole
  • har kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan legge til rette for elevens utvikling av demokratiforståelse, kritisk tenkning og danning
  • kan veilede elever i deres sosiale, etiske og faglige utvikling på en profesjonell måte
  • kan kritisk drøfte og anvende skolens verdigrunnlag i et etisk, idehistorisk og religionshistorisk perspektiv
  • kan selvstendig identifisere, analysere og drøfte profesjonsetiske utfordringer på et etisk faglig grunnlag
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læreprosesser

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har reflektert forståelse for skolens ansvar for utdanning til kritisk tenkning, etisk bevissthet og et aktørperspektiv hos unge slik dette er uttrykt i formålsparagrafen
  • kan identifisere og analysere pluralistiske utfordringer i skolehverdagen
  • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
  • kan kommunisere med elever og foreldre på en måte som fremmer samarbeid og forståelse uavhengig av kultur, bakgrunn, religion eller kjønn
  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid og kan kommunisere og analysere profesjonsetiske utfordringer både med hjemmet, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • Kandidaten kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen