Læringsmiljø, fellesskap og inkludering

Forelesningsnotater

EmneplanLitteraturBegreperKoblinger/spørsmål
– har avansert kunnskap om etiske teorier, og hvordan disse er relevante for opplæring av barn og unge og introduksjon til dagens samfunn

– kan legge til rette for elevens utvikling av demokratiforståelse, kritisk tenkning og danning
kan veilede elever i dere sosiale, etiske og faglige utvikling på en profesjonell måte

– kan tilrettelegge for faglig læring og utvikling hos elever med ulik språklig og kulturell bakgrunn
Arne N. Jordet. (2020). Empirisk og teoretisk bakgrunn

Midthassel. (2019). Utvikling av psykososialt miljø i klassen – med et blikk på lærerens rolle. 

Øyvind Kvello. (2022). Identitets- og moralutvikling.

Anne Grete Danielsen og Hege E. Tjomsland. (2020). Mestringsforventning, trivsel og frafall


Konsolidering, anerkjennelseBourdieu
Skolen reproduserer ulikhet? Kapitalformer og habitus.