Pierre Bourdieus teorier fokuserer på hvordan sosiale strukturer og kulturelle normer påvirker våre oppfatninger, holdninger og atferd. Ifølge Bourdieu påvirker våre sosiale opplevelser og kulturelle bakgrunner måten vi forstår og tilnærmer oss verden på, og disse opplevelsene og bakgrunnene påvirker måten vi lærer og engasjerer oss i kunnskap.
Bourdieus teori om kulturell kapital refererer til den kulturelle kunnskapen og de sosiale ferdighetene som verdsettes i en bestemt samfunn, og måten denne kulturelle kapitalen overføres fra generasjon til generasjon. Han argumenterer for at kulturell kapital er en viktig faktor i å bestemme hvem som lykkes i skolen og i livet, og at de som har større tilgang til kulturell kapital er mer sannsynlig å lykkes.
Bourdieus teori om habitus refererer til settet av disposisjoner og tendenser vi utvikler som et resultat av våre sosiale opplevelser og kulturelle bakgrunner. Han argumenterer for at vår habitus påvirker måten vi forstår og tilnærmer oss verden på, og at denne forståelsen og tilnærmingen kan ha en betydelig innvirkning på vår evne til å lære og lykkes i skolen.
Når det gjelder utdanning, antyder Bourdieus teorier at skoler og lærere bør være klar over hvordan sosiale og kulturelle faktorer påvirker elevernes oppfatninger, holdninger og atferd. De bør også være oppmerksomme på hvordan kulturell kapital og habitus påvirker elevernes evne til å lære og lykkes i skolen. Ved å ta hensyn til disse faktorene, kan skoler og lærere skape et mer inkluderende og rettferdig læringsmiljø som hjelper alle elever å lykkes.
Samlet sett gir Bourdieus teorier en viktig ramme for å forstå hvordan sosiale og kulturelle faktorer påvirker læring i skolen, og for å utvikle strategier som kan hjelpe alle elever å lykkes