Pensumnotater
Innledning
Flere teorier innenfor identiet.
- James & Mead, jeg, meg og den generaliserte andre
- Erikson. Åtte utviklingsstadier, livslang identitetsutvikling, mest intenst i ungdom og tidlig voksen
- Roller, stigma & Goffman
- Marcia. Objektrelasjonsteoriene.
- To nyere pespektiver: Narrativt og forhandlingsperspektiv
Kohlberg, Piaget og Gilligan presenters ifht. moralutvikling.
Begrepsavklaring
Identitetsutvikling er utfordrende for mange. «Hvem er jeg?».
Selvoppfatning – hvem man er, selvaksept – hvor fornøyd man er med seg selv.
Skillet mellom meg og jeg
William James og George Herbert Mead, forskjellen på jeg og meg.
Handling (jeg) blir gjenstand for refleksjon (meg).
Jeg – Den delen av seg selv i et samspill. Hva man gjør, hvordan man er
Meg – Slik man oppfatter seg selv, gjennom handlingene sine (jeg-et).
Det generaliserte andre – Forventningene vi vet andre har til oss, som vi har fått fra transaksjoner mellom selvet og omgivelsene, danner en slags referanseramme for hvordan vi skal oppføre oss og være.
Eriksons teori om identitetsutvikling
Identitetsutvikling er noe som følger deg hele livet, i åtte ulike stadier. Stadiene har positiv eller negativ utfall, som bidrar til en positiv eller negativ utvikling av identitet. Tidlig i livet er spesielt varme og omsorg viktig. I pubertetsfasen (som barn i ungdomsskole er), kan det oppstå mye rolleforvirring/identitetskonflikt. Å presse ungdom inn i roller kan skape negativ identitetsutvikling. Det sosiale fellesskapet – venner og samfunn – begynner å bli viktigere enn familien. Mennesker er sosiale av natur, og identiteten man har i samfunnet er derfor en viktig del av psykososiale forhold.

En rolleteoretisk tilnærming til identitetsutvikling
Innenfor klassisk sosiologisk teori, er ikke identitet en individuell greie. Identiteten er derimot summen av de ulike identitetsrollene man har i ulike kontekster. Rollene man opparbeider, påtar seg eller andre påtar deg, blir en del av rollegalleriet – identiteten din.
Rollekonflikter oppstår naturligvis – intrarollekonflikt og interrollekonflikt. Henholdsvis konflikt knyttet til samme rolle og konflikt mellom to eller flere roller (som kanskje har ulike verdier).

Goffmans beskrivelse av live «frontstage» og «backstage»
På scenen og av scenen, foran andre og alene.
Ungdom i dag er nesten alltid på scenen (frontstage) med sosiale medier.