Tirsdag 25. april, Kristoffer – Moral&etikk i praksis

Det moralske i klasserommet

Materielle forhold: Plakater, råtne vinduskarmer, organisering av bord og stoler

  • F.eks. regler på plakater, er det sunt å være i en dårlig stilt bygning for barn?

Kommunikasjon: Kroppsspråk, ansiktsuttrykk, utsagn, ord

Relasjoner: Tillitsforhold forhandlinger, sanksjoner, makt, motstand, regler

Sosioøkonomiske forhold: Klasse, kjønn, etnisitet, religion

  • Makt, hierarkier – hva er rett og galt ifht. hierarkiet?

Lærere bruker ikke etiske teorier, men det forekommer mye etikk- og moralvurderinger i skolehverdagen.

Skole hvor elevene blir hentet av lærer etter friminutt, men en klasse ble glemt:

  • Elever opplever å bli sanksjonert hvis de bryter regelen, men en lærer som glemmer dem et kvarter blir ikke sanksjonert
  • Elevene argumenterer med tapt læringstid
    • Utøver motstand mot reglene og bruker skolens egne argumenterer mot de
  • Skolen har nedlagt regler, de bestemmer hva som er rett og galt og lager et moralsk kompass
  • Ulike moralske standarder – lærer som kommer for sent får ikke sanksjoner
    • Maktforskjeller

Å bryte regler for å redde noens liv er ikke nødvendigvis et moralsk dilemma, liv skal reddes.

«Anka har en case»; toastjern. En 7. klasse og en 6. klasse, hver klasse får toastjern.

I 7. klasse ønsker de muslimske et toastjern til halal, det får de.

I 6. klasse blir køen så lang at de får et toastjern til, som kan brukes fritt.

Her kommer det noen moralske greier til syne.

Toastjern avslører maktstruktur, populære elever kan få snike i køen.

Focault: Klasserommets struktur etablerer en moralsk orden.

Mennesker er moralske aktører, men det kan gjenstander også være.

Situasjon:

Noen gutter fra 4. og jenter fra 6. har funnet en frosk. Hun som holder den holder noen ganger ganske hardt og andre ganger slipper den nesten av gårde, slik at den risikerer å bli trampet i hjel.

  • En mulighet for moralsk dannelse – hvordan gjør man det?
    • Raths, Harmin & Simons: Lærere skal ikke formidle moralske verdier til elevene, d eskal heller få reflektere over sitt eget liv for å finne sine verdier
    • Lawrence og Kohlberg: ?????????

Skal man la elevene selv vurdere hva de skal og hva som er rett, eller eksplisitt gi de noen moralske verdier?

Schjetne mener man kan formidle poenget, men la elevene selv reflektere over hvordan det er sånn. F.eks. si at man skal være god med dyr, og la elevene selv komme frem til hvorfor.

  • Andre mener man skal finne ut av poenget selv, f.eks. at de selv skal finne ut av at man skal være god mot dyr

Kultur

Etnos og demos

Demos – nasjonal identiet definert av tilhørighet til politiske fellesskap

  • «Demografi»

Etnos – nasjonal identitet og tilhørighet definert av fødsel og kulturell arv

  • «Etnisitet»

Moralske ressurser i vårt case

Hva er de moralske ressursene?

  • Elever – Påvirker beslutningen, går fysisk utover elevene. Viser ubevisst eller bevisst motstand.
  • Læreren – Går fysisk utover lærerne, noen er for noen er mot, noen viser bevisst motstand.
  • Skoleledelsen?
  • Timeplan

Er det noen regler eller materielle gjenstander som virker inn på casen som skaper eller gir løsninger på dilemmaet?

  • Skolebussen
  • Timeplanen – man skal følge timpeplanen og være i timene
  • Ringeklokka – ringer inn til timene

Schjetne. (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag . Gyldendal.