Forelesningsnotater
Konsekvensetikk – Best mulig for flest mulig
Nytteetikk –
Pliktetikk – Universalsprinsippet
Dydsetikk – Aristoteles, leve det gode liv.
- Handler utfra følelser, ikke plikt
- Fire kardinaldyder (Aristoteles):
- Mot
- Måtehold – selvdisiplin
- Rettferdighet – å kunne balansere mellom egne og andres behov
- Dømmekraft – Fronesis (klokskap), å ta riktige beslutninger
En god kniv = skarp kniv, godt menneske = fornuftig. En kniv kan slipes, et menneske kan også trenes.
Aristoteles: Kultivere riktig karakter og følelser, handling gir kunnskap om hva som er rett. Gjort urett? Karaktersvakhet.
Sokrates: Kunnskap fører til rett handling. Gjort urett? Mangler kunnskap.
Gylne middelvei
En middelvei mellom ekstremer. Lærer hva det er gjennom erfaringer.

G. E. Moores: Ikke gå fra «er» til «bør», fordi noe har vært, betyr ikke at det er sånn det skal være
Aristoteles: Skill ikke mellom «er» og «bør», hvordan mennesker er, er hvordan mennesket bør være.
Dydsetikk i skolen
Hvordan handler en god lærer i vår case, ifht. dydsetikk?
- Læreren må ofre av sin egen undervisningstid for elevenes beste, og gi de en pause.
- Kan handle utifra sine følelser som sier at elevene trenger pause og gi de pause, fremfor å prioritere sin plikt til å undervise
- Skoleledelsen må kanskje ofre noen av sine egne behov og det strukturelle for å la elevene få pauser. «Ikke gå fra ‘er’ til ‘bør'»
Rettferdighet og rettigheter
Thomas Hobbes:
Samfunnskontrakt mellom samfunn og borgerne. Beskytter oss fra det dyriske. Overgir litt av sin frihet, for å sikre et bedre utfall.
Fangens dilemma.
Hvem skal ha makten i en samfunn? Hobbes mener demokrati aldri vil komme til en felles løsning om hvor mye frihet man skal overgi. Mener frykt motiverer mennesker til å avgi frihet.
John Locke: Mener demokrati er bra.
Kant: Mener respekten for andres frihet motiverer mennesker til å avgi frihet.
Skolen
Elever gir opp friheten sin til å gjøre hva de vil, for…?
Foreldrene overgir sin frihet til læreren, skolen og samfunnet om å oppdra barnet, til å gi en allmenn utdanning.
Lærere overgir sin frihet til å undervise på sin måte, for å gi en allmenn utdanning som et større utvalg mener er for samfunnets beste.
Lærere overgir sin frihet til å leve som de vil, for å jobbe og tjene penger, bidra til samfunnet og utnytte seg av samfunnets goder.
Hva er egentlig til alles felles beste?
Hvilken «kontrakt» kan etableres for å løse casen vår?
- Elevene kan velge å frasi seg 15 minutter fritid utenfor skoledagen, for heller å få en pause. De overgir seg da 15 min frihet for en bedre skolehverdag.
Det gode klassemiljø
Skolen i «a veil of ignorance» – hvordan ville man sikret skolen, i tilfelle man havnet «på bunn»?
- Mange voksne, hyppig pauseaktivitet, relasjonsfremmende lærere,
Peter Singers – provoserende etiske dilemmaer
Nærhetsetikk og globaletikk
Nærhetsetikk i caset
- Skoleledelsen velger da å høre på lærernes behov eller ønsker
- Læreren står seg selv nærmest, kan da velge (bruke deler av timen på pause) selv
Har vi ansvar for vår etikk og handlinger?
Eksistensialisme: Menneskenatur er ikke gitt, vi kan handle fritt.
Fri vilje = ansvar for egne handinger.
Eksistensiell angst = Fortvilelsen over å innse at vi alene har ansvaret for våre handlinger
Skjebnetro, New age og Brinkmann(?), horoskop o.l.
- Eksistensialistene ser dette som en ansvarsfraskrivelse, hvis man tror alt er forhåndsbestemt og ikke står for sine egne valg
Kant: Fri vilje er et grunnpremiss for å handle moralsk.