Onsdag 19. april, Kristoffer – Etiske modeller

Forelesningsnotater

Konsekvensetikk – Best mulig for flest mulig

Nytteetikk –

Pliktetikk – Universalsprinsippet

Dydsetikk – Aristoteles, leve det gode liv.

  • Handler utfra følelser, ikke plikt
  • Fire kardinaldyder (Aristoteles):
    • Mot
    • Måtehold – selvdisiplin
    • Rettferdighet – å kunne balansere mellom egne og andres behov
    • Dømmekraft – Fronesis (klokskap), å ta riktige beslutninger

En god kniv = skarp kniv, godt menneske = fornuftig. En kniv kan slipes, et menneske kan også trenes.

Aristoteles: Kultivere riktig karakter og følelser, handling gir kunnskap om hva som er rett. Gjort urett? Karaktersvakhet.

Sokrates: Kunnskap fører til rett handling. Gjort urett? Mangler kunnskap.

Gylne middelvei

En middelvei mellom ekstremer. Lærer hva det er gjennom erfaringer.

Den gylne middelvei, hentet fra https://mortenhake.com/wp-content/uploads/2012/06/Equilibre1.png

G. E. Moores: Ikke gå fra «er» til «bør», fordi noe har vært, betyr ikke at det er sånn det skal være

Aristoteles: Skill ikke mellom «er» og «bør», hvordan mennesker er, er hvordan mennesket bør være.

Dydsetikk i skolen

Hvordan handler en god lærer i vår case, ifht. dydsetikk?

  • Læreren må ofre av sin egen undervisningstid for elevenes beste, og gi de en pause.
    • Kan handle utifra sine følelser som sier at elevene trenger pause og gi de pause, fremfor å prioritere sin plikt til å undervise
  • Skoleledelsen må kanskje ofre noen av sine egne behov og det strukturelle for å la elevene få pauser. «Ikke gå fra ‘er’ til ‘bør'»

Rettferdighet og rettigheter

Thomas Hobbes:

Samfunnskontrakt mellom samfunn og borgerne. Beskytter oss fra det dyriske. Overgir litt av sin frihet, for å sikre et bedre utfall.

Fangens dilemma.

Hvem skal ha makten i en samfunn? Hobbes mener demokrati aldri vil komme til en felles løsning om hvor mye frihet man skal overgi. Mener frykt motiverer mennesker til å avgi frihet.

John Locke: Mener demokrati er bra.

Kant: Mener respekten for andres frihet motiverer mennesker til å avgi frihet.

Skolen

Elever gir opp friheten sin til å gjøre hva de vil, for…?

Foreldrene overgir sin frihet til læreren, skolen og samfunnet om å oppdra barnet, til å gi en allmenn utdanning.

Lærere overgir sin frihet til å undervise på sin måte, for å gi en allmenn utdanning som et større utvalg mener er for samfunnets beste.

Lærere overgir sin frihet til å leve som de vil, for å jobbe og tjene penger, bidra til samfunnet og utnytte seg av samfunnets goder.

Hva er egentlig til alles felles beste?

Hvilken «kontrakt» kan etableres for å løse casen vår?

  • Elevene kan velge å frasi seg 15 minutter fritid utenfor skoledagen, for heller å få en pause. De overgir seg da 15 min frihet for en bedre skolehverdag.

Det gode klassemiljø

Skolen i «a veil of ignorance» – hvordan ville man sikret skolen, i tilfelle man havnet «på bunn»?

  • Mange voksne, hyppig pauseaktivitet, relasjonsfremmende lærere,

Peter Singers – provoserende etiske dilemmaer

Nærhetsetikk og globaletikk

Nærhetsetikk i caset

  • Skoleledelsen velger da å høre på lærernes behov eller ønsker
  • Læreren står seg selv nærmest, kan da velge (bruke deler av timen på pause) selv

Har vi ansvar for vår etikk og handlinger?

Eksistensialisme: Menneskenatur er ikke gitt, vi kan handle fritt.

Fri vilje = ansvar for egne handinger.

Eksistensiell angst = Fortvilelsen over å innse at vi alene har ansvaret for våre handlinger

Skjebnetro, New age og Brinkmann(?), horoskop o.l.

  • Eksistensialistene ser dette som en ansvarsfraskrivelse, hvis man tror alt er forhåndsbestemt og ikke står for sine egne valg

Kant: Fri vilje er et grunnpremiss for å handle moralsk.