Onsdag, 1. mars, Anne Cath,

Forelesningsnotater

Sense of coherence, Antonowsky, 2012

Følelse/opplevelse av sammenheng:

  • Begripelighet
  • Håndterbarhet
  • Mening

The indirect effect suggests that SOC is a marker of quality of life, especially of the mental component. The findings show that SOC is a psychological process that impacts patients’ mental health status, which in turn affects physical health. Better knowledge of a person’s SOC and how it affects his/her quality of life may help to plan tailoring interventions to strengthen SOC and improve health-related quality of life.

Sense of coherence (SOC) is a dispositional orientation that allows individuals to be more resilient to stressors in daily life, stay well and improve their health. It includes three components: comprehensibility, manageability and meaningfulness.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6756344/

Individuelt arbeid

Salutogenese betyr helsefremmende, og det betyr det som er helsefremmende, og er det motsatte av palutogenese. Antony ser heller på ting som er helsefremmende, istedenfor å fokusere på hva som er årsaken til sykdom. Et mer positivt syn på ting.

Undervisning kan være helsefremmende hvis den tilrettelegger for utvikling av god fysisk og psykisk helse blant elever, for eksempel kan den psykiske helsen styrkes av undervisning som gjør at elever føler begripelighet, mening og håndterbarberhet. Sammen vil det styrke sense of coherence, som gir elever resiliens til å stå imot press.

Jeg føler generelt at mye undervisning her på USN har varierende grad av begripelighet, og jeg føler at det har en sammenheng med hvilken foreleser man har. Noen forelesere er flinkere til å ha undervisning som er strukturert, har et tydelig mål og er ryddig, mens andre forelesninger og emner er mer ustrukturerte og kaotiske.

Det vi gjør er håndterbart,

Jeg føler at undervisningen på USN for det meste gir meg en følelse av mening, fordi undervisningen ofte inneholder viktige elementer for å bli en god lærer. Dog ikke alltid, og da er det vanskelig å holde hodet oppe og være motivert.