Forelesningsnotater
Casearbeid. Vår case: «Nivådeling i matematikk.»
- klasse, karakterfri, mobilfri, leksefri, byskole.
I et klasserom på en byskole sitter det omtrent tjue 10. klassinger som alle har gått i klasse med hverandre siden 8. klasse. Læreren er relativt nyutdannet og har vært kontaktlærer i klassen i litt over et halvt år. I følge flere av elevene er det et godt klassemiljø hvor man tør å være seg selv og hvor man har respekt for hverandre. På den andre siden, hevder enkelte elever at de ikke har turt å rekke opp hånden på flere år fordi de føler det er en klassekultur hvor man slenger stygge kommentarer dersom noen sier eller gjør noe «feil». Læreren har tatt opp kampen når de får det med seg, men det er visstnok mye som skjer bak ryggen til de voksne.
I mattetimen reiser en jente seg opp, går mot to gutter bak seg og sier «jeg vil heller jobbe med dere, K jobber med det lette heftet». Alle snur seg og ler, inklusive K, men litt mer halvhjertet. Jenta sier rett etterpå «K fikk to hefter assa, han kunne velge». I samtale med lærer etterpå kommer det frem at flere i klassene på 10.trinn har brukt armer, bøker og pc-skjermer for å skjule matteheftet de jobber med. Lærer uttrykker at han prøver å tilpasse matteopplæringen, men synes det er utfordrende å gjøre det uten nivåfordeling.
Hva vi prata mest om:
- Læringsmiljøet
- Elevers holdninger til hverandre og elevers holdninger til at de er forskjellige
Konkrete tiltak vi prata om:
- Elevmedvirkning: hvordan ønsker dere at vi skal jobbe med TPO?
- Spørreundersøkelse: hvorfor er kulturen i klassen sånn?
- Ha alle nivåene i samme hefte: elevene kan selv velge oppgaver ut fra nivå
- Utforskende, problemløsende og LIST-oppgaver
- Matematisk modellering: gjør oppgavene mer virkelighetsnært
- Samtale om hvordan jobbe i grupper
- Jobbe med klassemiljø: kickoff, samarbeidsoppgaver, samtaletrekk, åpne spørsmål, synlig tilfeldig
gruppering - Etablere nye, klare normer i klassen som håndheves
- Bevisst håndheving av normer, samarbeide på tvers av fag så det gjøres likt uansett lærer
To universitetslæreres refleksjoner
- Hvorfor har lærer «ryggen til»?
- Vertikale tavler, med problemløsningsoppg.
- Godt klassemiljø? → speed-samtaler
- Sosiogram
- My favorite no
- Bruk deg selv når du korrigerer
- LIST-oppgaver
- Variasjon!
- Lærer mest når du utforsker og samarbeider,
gjør feil og får veiledning - Dårlig klassemiljø, også dårlig på fritiden?
- Samarbeid med kollegaer
- TPO – Konkretisere for klassen hva det betyr
- Treningssenter metafor
- Spille hverandre gode
- Normkritikk og jobbe med klassen til tross
for den korte tiden man har igjen - Maktdynamikk
- Spille på vi-mentaliteten
- Observere klassen i andres timer
- Er klassen lik?
- Elevsamtaler
- Klasseledelse