-
Onsdag 19. april, Kristoffer – Etiske modeller
Forelesningsnotater Konsekvensetikk – Best mulig for flest mulig Nytteetikk – Pliktetikk – Universalsprinsippet Dydsetikk – Aristoteles, leve det gode liv. Handler utfra følelser, ikke plikt Fire kardinaldyder (Aristoteles): Mot Måtehold – selvdisiplin Rettferdighet – å kunne balansere mellom egne og andres behov Dømmekraft – Fronesis (klokskap), å ta riktige beslutninger En god kniv = skarp…
-
Tirsdag 18. april, dømmekraft
Forelesningsnotater Metaetikk, normativ etikk, anvendt etikk Det nytteetiske perspektiv, utilitarisme (Bentham) Mest mulig lykke og minst mulig smerte, fordele godene. Best mulig for flest mulig. Det pliktetiskeperspektivet, deontologi Spilleregler, kontrakter, lover og normer Ytre og indre autoritet. Fellesskapets lover/regler/normer vs. samvittighet eller logisk fornuft Universilaseringsprinsippet, «hvis jeg gjør det, så kan alle det» Det omsorgsetiske…
-
Mandag 17. april, Kristoffer – Etikk
Forelesningsnotater Etikk Utilitarisme Deontologi Dydsetikk Fra ChatGPT: Utilitarisme: Denne modellen fokuserer på å maksimere lykke eller nytte for det største antallet mennesker. I praksis betyr dette å veie konsekvensene av en handling og velge den som vil gi mest lykke eller nytte til flest mulig mennesker. Deontologi: Denne modellen legger vekt på å følge faste…
-
Onsdag, 1. mars, Anne Cath,
Forelesningsnotater Sense of coherence, Antonowsky, 2012 Følelse/opplevelse av sammenheng: Begripelighet Håndterbarhet Mening The indirect effect suggests that SOC is a marker of quality of life, especially of the mental component. The findings show that SOC is a psychological process that impacts patients’ mental health status, which in turn affects physical health. Better knowledge of a…
-
EMNE 4
-
EMNE 3
-
Tirsdag, 7. februar, Kristin – Eksamensforberedelser
Forelesningsnotater https://usn.padlet.org/Kristin/eksamensprep-7d835lwqaxvcvvax
-
Mandag, 6. februar, case
Forelesningsnotater Casearbeid. Vår case: «Nivådeling i matematikk.» klasse, karakterfri, mobilfri, leksefri, byskole. I et klasserom på en byskole sitter det omtrent tjue 10. klassinger som alle har gått i klasse med hverandre siden 8. klasse. Læreren er relativt nyutdannet og har vært kontaktlærer i klassen i litt over et halvt år. I følge flere av…
-
Tirsdag, 31. januar, Øhra – Systemperspektiv på mobbing
Forelesningsnotater
-
Torsdag, 19. januar, barnehuset
Forelesningsnotater Ligger i Sandefjord kommune, dekker Vestfold & Telemark og Buskerud. Sikre bedre rettsikkerhet og oppfølging av sårbare barn. Hva er vold? Psykisk vold Fysisk vold Seksuell vold Økonomiskvold Negativ sosial kontroll Latent Vold i oppdragelsesøyemed Materiell vold Digital vold Kjønnslemlestelse og tvangsekteskap Hvordan snakke med barn og ungdom? Kan være vanskelig både for barnet…