Onsdag, 11. januar 2023, Øhra

Forelesningsnotater

Altruisme

Motsatt av egoisme, sette andre foran seg selv

https://www.uv.uio.no/ils/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2022/nedgang-matematikk-niendetrinn.html

Hvorfor blir elever dårligere på skolen, selv om lærerne blir bedre?

  • Lavere motivasjon og dårligere læringsmiljø
  • Kan det være rus? Bl.a. cannabis, kokain og ritalin er relativt vanlig i noen miljøer, men på generelt basis er det ikke mye rus i Norge.
  • Lavere motivasjon henger sammen med lavere tro på egne ferdigheter

Forskerne peker også på andre faktorer:

  • Elevene er mer sultne på skolen fordi de dropper frokosten (Aftenposten)
  • De sover mindre enn tidligere (NRK)
  • Elevene har dårligere forkunnskaper og er mindre interessert i undervisningen

Kan ha sammenheng med anerkjennelse, ikke ha en flokk – mennesker er flokkdyr.

Maraton - Elever står ikke likt på startstreken, noen går barbeint med 100kg sekk, mens andre har fullt apparat rundt seg. Likevel skal man i dag alle komme til det skolen/samfunnet definerer som mål, og man kan bli hva man vil. Når noen går forbi en er det fordi de er smartere enn meg, man mister troen på seg selv. Man får kanskje en knekk i høyere skoletrinn når man ser at ikke alle kan nå det samfunnet har satt som "målet". 

Marginalisering

Å marginalisere seg selv – å miste troen på seg selv i samfunnet og føle seg mindre viktig

Uten anerkjennelse vil man etter hvert marginalisere seg selv, miste troen på seg selv. Hvis ikke andre anerkjenner en, hvordan kan man ha troen på seg selv da? Og da faller man utenfor, man blir utrygg og sliter faglig og sosialt på skolen.

Elever kjeder seg i skolen, mange trives, men de kjeder seg. Det har blitt en minimumsinnsatskultur i skolen (Jordet, 2020).

Minimumsinnsatskultur

Det er kult å gjøre minst mulig innsats og fortastt få gode presentasjoner i skolen, da er man «smart»

Hva kan skolen gjøre? (Jordet , 2020, s. 76)

Ifølge forskningen vil skolen være psykisk helsefremmende hvis den:


1. Styrker det enkelte barns identitet og selvrespekt

2. Oppleves meningsfull

3. Fremmer mestring

4. Skaper tilhørighet

5. Gir trygghet

6. Legger til rette for deltakelse

7. Styrker felleskapet

Skoler som leverer på disse områdene, vil værepsykisk helsefremmende, mens skoler som ikke gjør det, vil bidra til patologier – det vil si psykisk og fysisk uhelse for barn

Kopiert direkte fra Øhras powerpoint 11/1/23

Balansegang, anerkjennelse og fag. Å anerkjenne elevers faglige behov for å lykkes i skolen, er også en del av lærernes arbeid. Derfor må lærere også legge til rette for god undervisning. Man får relasjonell støtte gjennom faglig støtte også!

Å bygge relasjoner er livsviktig. Å bygge relasjoner tar tid, å bygge et klasseromsfellesskap og bygge «klassen min».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *