Faglig innhold i emnet
Hovedfokuset for emnet er tilrettelegging av læreprosesser for enkeltelever innenfor et stort elevmangfold. Det legges det vekt på forhold i og utenfor skolen som har betydning for barns og unges identitetsutvikling, psykisk helse og det psykososiale skolemiljøet. Forebygging og oppfølging av mobbing i skolen vies spesiell oppmerksomhet. I emnet skal studentene tilegne seg kompetanse i å tilpasse opplæringen til mangfoldet i elevgruppen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltak
- har avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster
- har avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser
- har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser.
- har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning
- har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
Ferdigheter
Kandidaten
- kan fatte beslutninger og iverksette tiltak som fremmer det psykososiale skolemiljøet og motvirker mobbing, trakassering og diskriminering
- kan anvende kunnskap om barn og unges medievaner i opplæringen
- kan legge til rette for samhandling og inkludering i klasser og grupper.
- kan kritisk analysere og vurdere elevers læringsutbytte.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere hvordan samhandling mellom elever påvirker det psykososiale skolemiljøet