Mattias Øhra
I går hadde vi besøk av praksislærerne våre for å snakke om hvordan praksisoppgaven skal se ut og hvordan vi skal gjøre det, i tillegg til hvordan praksisen kommer til å se ut i år. I den siste praksisperioden skal vi samle inn smådata i skolen og bruke dette i en praksisfortelling. Denne praksisfortellingen skal være en video hvor vi viser hva slags case vi har valgt oss, hvordan praksislæreren mener dette kan løses og vi kan bruke forelesere fra skolen for en mening derfra. Vi skal også knytte pensum fra PEL 3 og 4 opp mot caset. Derfor snakket vi om hvordan dette skal gjøres i dag.
Mattias trakk fra Broefenbrenners modell som en modell det går an å bruke i dette arbeidet. Vi hadde denne modellen på pensum i emne 3 også og den ser slik ut:

Modellen handler kort sagt om hvordan ulike systemer påvirker hverandre over tid i et individs liv.
Så snakket vi om hvorfor smådata er så viktig. Smådata handler om å bruke hverdagskontekster i skolen og analysere dem. Dette er en teori som er hentet fra den finske pedagogen Sahlberg. Det handler om å se på de «små» meningsfulle og tilgjengelige tingen fremfor stordataen, som tar for seg Nasjonale prøver og tester som PISA. Stordataen gir oss ikke alltid hele bildet, noen kan ha vært borte den dagen så resultatet blir skjevt eller oppgavene kan være lagt opp slik at ikke alle for vist frem hva de kan. Når vi er i praksis skal vi også sette smådataen vi samler inn opp mot læringsutbyttene i emneplanen fra praksis, se på de sammenhengene vi finner.
Når vi samler inn smådata kan vi bruke flere metoder. Vi kan bruke en brevmetode hvor elevene skriver til oss hva de tenker om et tema eller en situasjon. Intervjuer med elevene kan vi bruke. Vi kan også bruke narrativer, hvor enten elevene forteller en fortelling eller vi bruer fortellingen for å få frem et poeng. Elevene kan dokumentere situasjoner for oss, med bilder eller undersøkelser. Vi kan også bruke logg. Hvilken metode vi velger kan være sammensatt eller en metode vi velger som vi syns passer best til situasjonen