Torsdag 19/1

Å snakke med barn og unge

I dag hadde vi besøk av to damer fra Statens Barnehus i Sandefjord. Statens barnehus er et tverrfaglig kompetansehus som jobber for å sikre bedre rettsikkerhet og oppfølging for barn og unge opptil 16 år, de jobber med behandling og strafferettslige saker, mer her. Det gjøres tilrettelagte avhør av barn og unge som har blitt utsatt for vold og overgrep. De jobber med de alvorlige sakene innenfor vold og seksuelle overgrep, også nett overgrep, de «mindre» sakene går til barnevernet.

Vi lærte om hva vold er, hvordan man skal snakke med barn og unge og hva man skal gjøre om vi oppdager saker. Noe av det viktigste er at man må tørre å tro på at det skjer. Det er også viktig å skape tillitt hos barn og unge så de tørr å fortelle hva de har vært utsatt for. Vi som fremtidige lærere har melde- og avergeplikt om man blir fortalt om slike hendelser. Det finnes ulike samtaletyper: Støttende, konfronterende og avdekkende. I samtalen er det viktig å tenke på hva man vil ha ut av samtalen og hvordan man kan snakke om det. Derfor kan det være greit å forberede seg til en samtale og notere underveis, så man får med alle detaljer.

Andre ting som er viktig er å være:

  • en aktiv lytter, ikke en passiv
  •  ikke legge ordene i munnen på barnet
  • ikke gi (alltid) gi barnet mulighet til å velge bort samtalen (kan du?)
  • Gi barnet mulighet til å fortelle
  • Bekrefte det som blir sagt
  • Lytte mere enn du snakker

Sammen fikk vi å prøve et «spill» som legger opp til å øve på hvordan en samtale med barn og unge kan foregå. Spillet finnes her.

Møtet med Statens barnehus var både veldig nyttig og lærerik. Dette er et vanskelig tema, men det er også veldig viktig at man gjør det man kan i slike situasjoner. Nok engang relasjon, relasjon, relasjon. Bygge gode relasjoner og skape tillitt hos elevene slik at man kan oppdage slike ting og barnet eller ungdommen føler seg trygge nok til å komme til læreren om det trengs.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *