
Barnekonvensjonen, opplæringsloven og læreplanen. Dette er vi pliktige til å følge.
Kartlegging og samarbeid
-notater fra forelesning med Ragnhild Evensen
Læreren og skolen har ansvar for elevenes falige og sosiale utvikling.
Kartlegging
Hensikten bak kartleggingen er alltid viktig å avklare før kartleggingen settes i gang. Det finnes mange ulike typer kartlegging, hva er det mest relevante å gjøre ifht din hypotese om barnets «problem».
Samarbeid
Interne: eleven, foresatte, kolleger og ledelsen.
Eksterne: Helsesykepleier, barnevaern, PPT, politi og vernepleier
Sakkyndig vurdering SKAL foreleigge før vedtak om spesialundervisning fattes. Elevene som får spesiealundervisning har lovfestet rett på en IOP.
Psykisk helse i skolen
Mange ulike diagnoser kan finnes i en klasse. De ulike diagnosene krever ulik tilnærming fra læreren.
Erfaringskonsulenten fra Voksne for Barn hadde autisme og beskrev en drømmelærer som en som hadde satt seg inn i ulike diagnoser, og en viss kunnskap om de typiske fellene man kan gå i i møte med barn med disse diagnosene.
Kjærlighetsdimensjonen i anerkjennelsesteorien til Honneth er en god huskeregel i møte med barn og unge med ulike utfordringer. En av hovedoppgavene våre som pedagoger vil være å hjelpe medelevene å tolke eleven . Den største risikofaktoren for elever med adferdsproblematikk eller andre vansker er mangelen på kompetanse hos skolevoksne. Mobbeombudet beskrev også en trygg voksen som en som hadde en «gullfisk» hjerne. Altså, legg bak deg historikken med eleven, begynn på nytt hver gang. Adferd drevet av intense følelser er ikke styrt av vilje, men kan avlæres.