Ingrid Vedvik
Universitetet i Sør-Øst Norge
Menu
Skip to content
Hjem
Digital praksisfortellling
Emneplan
PEL 3
1. Har forskningsbasert kunnskap om hvordan trakassering, mobbing og diskriminering kan forebygges og følges opp med tiltak
2. Har avansert kunnskap om hvordan barn og unge deltar i ulike sosiale, digitale og kulturelle kontekster
3. Har avansert kunnskap om mangfoldet i familieformer, identitet, kjønn og oppvekstbetingelser
4. Har avansert kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læreprosesser
5. Har inngående kunnskap om spesialundervisning, og tiltakskjeden i saker som omhandler spesialundervisning
6. Har kunnskap om lærevansker, tilpasnings- og atferds-utfordringer
PEL 4
1. Har inngående kunnskap om danningsteorier med særlig relevans for et pluralistisk samfunn
2. Har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
3. Har avansert kunnskap om etiske teorier, og hvordan disse er relevante for opplæring av barn og unge og introduksjon til dagens samfunn
4. Har inngående kjennskap til utvikling av maktrelasjoner i samfunnet, og skolens rolle i utjevning av sosioøkonomiske forskjeller
5. Har inngående kunnskap om lærerprofesjonalitet på system- og individnivå
6. Har inngående kunnskap om skolen som organisasjon og hvilke praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer som preger grunnskolens virksomhet
7. Har kunnskap om de ulike forvaltningsnivåene i norsk grunnskole
8. Har kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn
Logg
LOGG – Workshop 15.04.23
Uke 11, 12, 13 – Praksislogg
Uke 2
Uke 3
Uke 4
Uke 5
Uke 9
Notater
Forelesninger
Uke 10
Uke 16 – Etikk og etiske modeller
Uke 16 – Etiske modeller 2
Uke 17 – Moral, regler og etikk
Uke 2 – Læringsmiljø, fellesskap og inkludering
Uke 3 – Sosialisering og identitesutvikling
Uke 4 – Spesialpedagogikk, lærevansker og adferdsproblemer
Uke 5 – Mobbing og psykososialt læringsmiljø
Uke 6 – Eksamensforberedelser
Uke 9
Pensumlitteratur
Den flerkulturelle skolen
Empirisk etikk
Er det mig, der er noget galt med? Et kontekstsensitivt blik på samenhænge mellem børns individuelle forudsætninger, opvækstbetingelser og mobning
På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv
Presentasjonsmappe
Forelesninger
Her ligger notater fra forelesningene sortert etter uketall.