Foreleser: Kristoffer Løkken Økland
Etikk handler om hvordan vi skal handle rett som lærer. Dette kan bli veldig abstrakt. Empirisk etikk- bok, kan gjøre det mer virkelighetsnært.
Stikkord:
Sammehnegen mellom etikk og føleleser.
Etiske modeller.
Profesjonsrettet etikk.
Konsekvensetikk:
Mest likt for alle, best mulig for flest mulig.
Pliktetikk:
Lov for alle, hensyn til mennekseverd.
Nytteetikk:
Dydsetikk:
«Knivens dyd er å være skarp».
Menneskets dyd er at vi kan tenke fornuftig, kritisk. Det er vårt «formål» i livet. Det riktige å gjøre. Å leve etter dyder er å leve det gode liv.
Våre karaktertrekk, ærlige mennesker er alltid ærlige, sjenerøse mennesker er alltid sjenerøse.
Følelsesmessig motivasjon for å handle rett.
Aristotelses: følelser – kan være irrasjonelle og en guide til rasjonelle handlinger.
Platon: Føleleser går mot rasjonaliteten og må derfor tøyles.
Riktig måte å være lærer på:
handler om lærerens karakter og identitet. Intervju i Finland for å komme inn på lærerskolen, skikkethetsvurdering i norsk lærerskole.
Fire kardinaldyder:
- Mot
- Måtehold- selvdisiplin
- Rettferdighet
- Dømmekraft
Kunnskap og handling:
Aristoteles:
Hvis du bruker kniven som eksempel. Kniven blir skarp hvis du sliper den. Du kan kultivere menneskene til riktig karakter og følelser. Handling gir kunnskap om hva som er rett. Øve på å reagere hensiktsmessig. Lærer å være takknemlig gjennom å få noe.
Sokrates: Kunnskap fører til handling.
Aristoteles: Handling gir kunnskap.
Den gylne middelvei:
Mellom feighet og dumdristighet – mot.
Mellom fråtsing og askese – måtehold.
Prøve, øve og erfaringer. Alle interaksjoner mellom mennesker er lærdom.
Dyd eller ikke – høyverdig
Er det alltid moralsk riktig?
Er realistisk oppfattelse av om man kan lykkes med dyddene?
Skal man være modig om man ikke kan lykkes med den modige handlingen?
Dyd og lykke
- Å leve dydig er å leve lykkelig
- Dyder som målet i seg selv – flow – lykke
Etisk essensialisme
Aristoteles: Når man er en bestemt type, handler på en bestemt måte, skiller ikke mellom hva vi er og hva vi bør. Eks. Seksualitet og kjønnsidentitet, det finnes bare to kjønn, derfor bør ikke alle disse andre kjønnene finnes. Vi har alltid hatt lange undervisningsøkter, derfor bør det være sånn. Vi har alltid hatt klasserom som ser sånn ut, derfor bør det være sånn.
Absolutt eller relativ moral? Er det noe som er moralsk riktig, eller er det litt personavhengig og relativt?
Kritikk av dydene
- Lite konkret hva man skal gjøre
- Hvilke dyder skal prioriteres i ulike situasjoner
- Aristoteles: man skal leve etter rollen man tilskrives, veldig begrensende for kvinner og slaver
- Appelerer til dagens fokus på selvrealisering
- Kwame Anthony Appiah: Sikre alle menneskers blomstring, ikke bare sin egen
Dydsetikk i skolen
Hva er en god skole?
Hva er en god utdanning?
Hva er en god lærer?
Hva er en god elev?
Alt dette handler om danning. Et middel til å gjøre deg god.
Casen vår med tanke på dydsetikk:
Hvordan vil en god lærer løse casen?
Relasjon er viktig. En god lærer forklarer hvorfor samarbeidet er så viktig.
Gode samtaler og kommunikasjon. Anerkjenne elevenes følelser (honneths anerkjennelsesdimensjoner).
«Jeg forstår at dere ikke vil flytte dere nå, men det er viktig å samarbeide for at dere skal lære mest mulig».
At læreren har autonomi til å kunne stå opp for seg selv og sine elever. “Vi har en stor klasse, vi må ha det største rommet”. Ledelsen respekterer lærerens ønske.
Dydsetikken oppsummert:
Rettferdighet og rettigheter
Hvordan kan man få frem hva som er rettferdig.
Thomas Hobbes:
Samfunnskontrakten beskytter oss mot naturtilstanden- alles kamp mot alle. Det dyriske i mennesket.
Vi har friheten til å sikre egen trygghet i den naturlige tilstanden.
Vi overgir litt av vår frihet for å sikre et bedre utfall både for seg selv og andre. Vi må ha tillitt til den andre.
Demokrati eller suveren allhersker.
Hobbes argumenterer for at demokrati bare åpner opp for uenighet og konflikter, og at en på toppen gjør det enklere.
John Locke:
Staten må respektere menneskers retiigheter; liv, frihet og eiendom.
Mennesket er født fritt og skal ikke underlegges andre. Dette gjør vi gjennom demokratiet.
Hobbes: frykt motiverer mennesker til å avgi frihet
Kant: Respekt for andres frihet motiverer
Hvem overgir frihet til hvem på skolen?
- Elever oppgir endel av sin tidsfrihet til læreren og skolen
- Foreldre overgir friheten til å lære opp sine egne barn på den måten de vil
- Lærern overgir seg til styresmaktene, læreplanen osv.
- Skoleledelsen overgir deg til lovene
- Hjemmeundervisning gir heller ingen FULL frihet
Hva er til alles felles beste? Er dagens skole til alle felles beste?
Hvilken samfunnskontrakt kan etableres for å løse casen vår?
En samfunnskontrakt om hvordan klasserommet skal se ut. Hvorfor må det være en og en pult, og en og en stol? Kunne klasserommet vært innredet annerledes? Må læreren ha fokus opp mot seg, hvorfor er klasserommet rigget for at elevene skal se «opp til» læreren. Samfunnet forventer et klasserom som er læreren på topp, elevene “under”. Lærern kan overgi noe av sin frihet til elevene. Elevene kan ta mer styring basert på tillit.
Tanker om det gode klassemiljøet
- Et trygt sted å være
- Lov å gjøre feil
- Elevdeltakelse
- Rom for alle
- Inkluderende
- Tydelige rammer
- Vennskap
- Rettferdighet
- Et felles vi
John Rawls:
Rimelighetsprinsippet: Et rettferdig samfunn er samfunnet alle mener det er rimelig å gå med på.
Man behøver ikke være enig om hvorfor man går med på det, bare at det er det man gjør.
Hvordan kan man finne svaret på dette?
Et tankeespiriment, hvilket samfunn vil du lage hvis ingenting er etablert fra før, og du ikke hadde noen egenskaper?
- Medmennesklighet
- Demokrati – alle har en stemme
- Rettferdighet
Rawls mente at alle mennekser ville planlegge etter «worst case senario», å sikre de dårligst stilte. Både fordelig av materielle goder og mulighet for sosial mobilitet.
Kritikk: Mennesker tenker ulikt om dette spørsmålet, noen vil ta sjanse, andre vil sikre seg.
Hvilken skole ville du laget?
- Stor voksentetthet
- Mye ressurser
- Mer praktisk – mindre pugging
- Mange pauser
- Gode relasjoner
- Bedre lønn til ansatte gir bedre motivasjon
- Bli hørt
- Nulltoleranse mot mobbing
- Alle har en venn
- Varierte dager
Kritikk av kontrakt-teorien
En kontrakt for rasjonelle mennesker
Hva med dyr?
Diskursetikken
Jürgen Habermas:
Diskutere i sammeheng. Variasjon av kontrakt-teorien. Diskusjonene skal foregå i offentlighet, det er frivillig å være med. Alle skal bli enige om det felles beste.
Menneskesyn og menneskeverd, et eksempel på diskursetikken:
Et minimum av rettigheter som statsledere har blitt enige om.
Hindrer det at vi må ha visse karakterer for å komme inn på visse utdannelser våre rettigheter?
Er skolens verdigrunnlag diskursetisk? Er det utrykk for en enighet?
Bestemt av en aktuell regjering med flertall, men ikke enighet.
Hva skal man gjøre hvis man ikke er enige? La vær å gjøre noe, eller anerkjenne at verdiene bør tas opp til debatt. Finne fram dydene og motet og si fra.
Nærhetsetikken ifht. caset:
Hvilke av elevene trenger mest at læreren engasjerer seg?
Fordi elevene var “flinke” velger læreren å ikke gå inn i dilemmaet. Læreren har en så god relasjon til elevene at hun vet hvem som trenger det mest, og dermed kan prioritere å heller bruke tid på de andre elevene.
Har vi ansvar for våre handlinger og at vi handler moralsk?
Eksistensialisme:
Vår menneskenatur er ikke gitt.
Vi kan handle fritt.
Jean Paul Sartre:
Eksistensen går forut for essensen. Vi kan og må skape vår egen essens. Fri vilje- ansvar for egne handlinger. Eksistensiell angst, fortvilelsen over å innse at vi alene har ansvaret for våre handlinger. Man kan handle i dårlig ånd. Man kan late som om man er noe man ikke er. Rollen overtar hvem man er som menneske.
Kanskje du møter kolleger som misliker måten dere har håndtert en sak på, og da må man bare stå i det.
Våre verdier er selvvalgte.
Skjebnetro – New Age og Brinkmann:
Kosmos har en plan som våre liv følger.
Eksistensialistene ser dette som en ansvarsfraskrivelse.
Determinisme eller fri vilje?
Kant om fri vilje:
«Bør» forutsetter «kan». Muligheten for å tenke seg at vi kan handle riktig betyr at vi kan leve slik.
Et determinert liv gir ingen grunnlag for å handle annerledes.
Skolen
En elev mobber en annen, hvem sitt ansvar er det? Systemet delaktig ansvarlig.
Fri vilje vs. determinisme.