Seksuell trakassering, verdighet og SKAM

Av Rønnaug Sørensen

Sørensen, R. (2019). Seksuell trakassering, verdighet og SKAM. I I. Christensen & Å. Valen-Senstad (Red.), Menneskeverd – en utfordring for skole og samfunn (s. 119-139). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.90

Sosial annerkjennelse øker individets verdighet mens krenkelser truer den.

  • Sosial annerkjennelse er rasjonell og tapes og vinnes gjennom sosiale prosesser

Med seksuell trakassering på grunn av kjønn menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Seksuell trakassering innebærer uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom for den oppmerksomheten rammer.

  • Ulovlig siden 1991 – nevnt i menneskerettighetene som dignety
  • Truer verdigheten

Doxa: Langvarige strukturer som er forankra i samfunnet. De er vanskelige å endre. Vi oppfatter strukturene som naturlige og gitte.

Pierre Bourdieus (2000) – teori om maskulin dominans og symbolsk vold

  • Bourdieu, P. (2000). Den maskuline dominans. Oslo: Pax forlag.

Hvor kommer de seksuelle dypstrukturene fra?

På 3000-tallet f.kr. var menn og kvinner likestilt. Senere utviklet det seg til at kvinner ble mer og mer sett på som mannens eiendom.

2000 år f.kr ble kvinners handlingsfrihet tydelig begrenset. De ble fratatt rettigheter som likeverdige. Kvinners seksualitet ble skambelagt.

Videre ble kvinner bare mer og mer objekter for mennene. Spesielt de kvinnene med lag status. Lite klær = lav status.

I Sparta ble heldekkete plagg og tildekking av kvinner sett på som høyverdig og høy rang.

  • Er tildekning ærbart og kvinnenedtrykkende på en gang?

Patriarkatet førte med seg en kulturell forestilling om at seksuelle krenkelser av kvinner ble sett på som en mangel på respekt for andre menns eiendom. Flere muslimske land i Midtøsten har beholdt denne forståelsen av ære. Menn bruker derfor mye tid på å overvåke sine kvinner, det vil si passe på sin eiendom. Hvis eiendommen krenkes, ses det som et tap av mannens ære.

Den kulturelle rangeringen av kvinners ærbarhet lever videre i vår tid gjennom doxa – vi tar det forgitt og oppfatter det som naturlig eller selvfølgelighet – derfor tematiseres det ikke eller settes spørsmål ved.

Rangeringen ble adoptert av de abrahamittiske religionene, og har blitt ført videre i disse religionenes kulturelle praksis gjennom religionsseksuelle reguleringer.

Moderne forestillinger om kvinnelig anstendighet og verdighet

Det er kvinnene som eier sin egen kropp, men ikke nødvendigvis sin egen seksualitet. Kroppen har blitt kvinners egen, gjennom menneskerettighetene, og som rettssubjekter, men hennes seksualitet og forvaltningen av seksualiteten er fremdeles et moralsk og kulturelt anliggende. Hun må vise til en seksuell integritet som er verdig.

Jenter stemplet som horer, mens gutter ikke blir stemplet på samme måte dersom de ligger med flere i russetiden.

Guttene tillates å være skamløse, jentene blir påført skyld og skam.

Den maskuline dominans og doxiske erupsjoner

Sett fra mannens perspektiv betyr dette at det er en type løsslupne kvinner du gjerne har sex med, men

du gifter deg ikke med noen av dem, men med én respektabel kvinne.

Hvis en kvinnes erotiske kapital skal bli oppfattet som symbolsk, må hun derfor framstå som en respektabel kvinne. En slik kvinne vil også være en del av den symbolske kapitalen til sin mann, den respektable kvinnens erotiske kapital løfter hans sosiale status: Han kan triumferende presentere henne som sin trophy wife.

Først i ungdomstiden at seksualiteten i særlig grad preger kjønnsrelasjonene.

doxiske erupsjoner = det innebærer at dominanskulturens dypereliggende oppfatninger kommer til syne i ungdoms samhandling

Metodiske bemerkninger om SKAM

SKAM utfordrer de seksuelle dypstrukturene. Dette skaper nerven i serien: «Serien speiler og bearbeider strukturer som seerne kan kjenne seg igjen i og har erfaringer med fra egne liv»

Jentefellesskapet i SKAM

Venner er en form for sosial kapital – skamfullt å ikke ha et sosialt nettverk.

  • Selvvalgt nærhet

Eva utestengt fra fellesskapet fordi hun bryter med normen å ikke stjele din venninnes kjæreste.

Hore/slut – hvordan opprettholde sin seksuelle integritet og verdighet?

Seksualitet kan omsettes til sosial kapital – dersom den er brukt riktig.

  • Lære seg de seksuelle spillereglene

Slut og hore brukes på fire forskjellige måter i serien:

  1. handling som er brudd på en kontrakt – stjele kjæresten
  2. knyttes til utseende – mye utringninger
  3. tulleord mellom jentevenner
  4. benevnelse ovenfor seg selv til gutta – gjerne når man ønsker å hooke

Viktig at den man hooker med har status – 3. klasse har mye status

Hooking kan brukes som bytte mot noe annet – rulleplass

Symbolsk vold: synliggjøring, motstand og overskridelser

Maskulin dominans kommer tydelig frem da William forteller Vilde «hvem er du? Du er ikke noe trofe, det er du ikke fin nok til»

Noora står opp mot denne symbolske volden.

Symbolsk vold = dem som påfører den andre skam gjør det med vilje og med akkurat den intensjonen

Noora blir tatt bilde av og truet av broren til William.

Noora anmelder saken, men klarer ikke å møte i rettsalen fordi hun ønsker å legge opplevelsen bak seg. Mange kvinner bruker dette som begrunnelse for ikke å benytte rettssystemet på tross av at det skal verne dem.

Homofobi og maskulin dominans

Det heteroseksuelle ses på som doxa, noe naturlig og normalt, det som gir status. Gutter som er homofile blir sett på som ikke fullverdige menn. Frem til 1977 ble homofili sett på som en sykdom. Vist at i flere dyrearter er homofili naturlig. Skammen knyttet til homofili er derfor utelukkende en sosial konstruksjon, fortsatt virksom som doxa.

Islam og maskulin dominans

Maskulin dominans er mer tydelig i religionen enn den er i det norske samfunnet.

Identitets problemer

«Vet mamma at du er med på russebuss?», spør den eldre broren. «Nei, men du var jo med på en?», parerer hun. «Det er fordi jeg er gutt, jeg vil ikke ha hat på deg. Jeg er gutt, jeg får ikke hat. Jeg kan bare slappe av», svarer broren.

«Tro meg, du vil ikke ha en muslimsk gutt. De er sammen med norske jenter for å bruke dem. Så når de blir seriøse, når de skal ha en ordentlig dame i livet sitt, gifter de seg med en muslimsk jente og så ditcher de deg. Muslimer kan bare gifte seg med muslimer, det står i Koranen»

Blir slutshamet både av norske og muslimske gutter – maskulin dominans er tydelig.

Avslutning

Vi ser at maskulin dominans og symbolsk vold fortsatt er sentralt i ungdomskulturen innenfor miljøet til jentene og de homofile.

Målet til serien er å skape diskusjoner, reflektere og opplyse seerne – skjult skoleTV                                                                                                                                          

  • grunnleggende verdispørsmål