Forelesning 8. mars m/Kristoffer
Kristoffer er forsinket til 10:20. Vi får tekst og lese med tilhørende oppgaver å gjøre.
file:///C:/Users/marie/Downloads/Hollander-og-Einwohner-norsk-1.pdf
Notater fra artikkel
Motstand: for å beskrive et bredt spekter av handlinger og atferd på alle nivåer av menneskets sosiale liv (individuelt, kollektivt og institusjonelt) og i en rekke forskjellige settinger, inkludert politiske systemer, underholdning og litteratur, og arbeidsplassen.
Begrepet defineres forskjellig som for eksempel «å handle autonomt, i [sine] egne interesser» (Gregg, 1993:172); «aktiv innsats for å motsette seg, bekjempe og nekte å samarbeide med eller underkaste seg fornærmende oppførsel engasjere og…kontroll» (Profitt, seg i atferd til tross 1996:25); for «å motstand» (Carr, 1998:543); eller rett og slett «avspørre og protestere» (Modigliani og Rochat, 1995:112).
Spørsmål knyttet til artikkelen
- Hvilken forståelse har dere av hva makt er?
«A har makt over B i den grad A får B til å gjøre noe han/hun ellers ikke ville gjort.» Makt er dermed at A kan påvirke hva B gjør, men også at A kan hindre B i å gjøre bestemte ting, som å skulke skolen, gjøre opprør, melde Norge inn i EU eller angripe en nabostat. (Snl.no)
- Hva forstår dere ved sosioøkonomiske forskjeller?
Forskjeller på gruppe- eller individnivå som er knyttet til samspillet mellom det sosiale og det økonomiske. Her kommer status og ulikhet inn.
- Hvordan skaper sosioøkonomiske forskjeller maktforskjeller?
Sosioøkonomiske forskjeller skaper maktforskjeller ved hjelp av status, tilgang på ulike ting og sosialklasse. Utdanning og rike mennesker har ofte et maktforhold over de andre i samfunnet, fordi de «vet best» og har jobbet seg høyere sosialt opp. På grunn av annerkjennelse lar man dette skje i samfunnet.
- Hvilke makthierarkier finnes i klasserommet og hvem har mest makt her?
I klasserommet så burde det være læreren som har makt, men dersom læreren fremstår usikker kan det fort være at noen av elevene tar denne makten.
Det sosiale i klasserommet har mye makt. Følelsen av å høre til blant elevene er så sterk at de vil være villig til å gjøre mye for å opprettholde annerkjennelse.
Kvinnedagen 2023
Hvorfor sitter vi lydig på plass i forelesningslokale på kvinnedagen og lytter til en forelesning om makt heller enn å utøve motmakt?
- Frykten for fravær
- Begrenses kvinner særlig av dette?
- Marginaliseres noen grupper særlig av dette?
- Burde vi gjøre opprør mot disse strukturene?
- Er strukturene bare til hinder eller også muliggjørende?
Hva er makt?
Evnen til å påvirke noe eller noen, også mot andres vilje.
Ansvar for å bruke makten riktig.
Posisjon – utøve makt utfra posisjonen du er i,
Makt er kunnskap, kunnskap er makt.
Ressurs og kapasitet.
Handler alt om makt?
Manglende skiller mellom ulike maktformer, herunder psykisk og fysisk makt.
Argumenter vs. vold.
Eksempel: retten til å definere sannhet.
Maktforholende er i endring og er flytende hele tiden
- Som rektor at du mye makt på skolen, men når man ser på det med kommunen er ikke rektoren i maktposisjonen
- Fra en rolle til en annen. Mor hjemme, men elev på skolen
Makt som handlingskapasitet gir ansvar, som igjen kan føre til smerte og ubehag – risiko ved egne valg
Konformitet – Konformitet er det at individer oppfører seg i tråd med gjeldende normer, enten det er innenfor en bestemt gruppe eller mer generelt.
Motstand
Motstand handler om å opponere mot makt
- Man står i en opposisjon til hverandre
Opposisjon og motstand kommer fra samme sted som makt – det sosiale og økonomiske forskjellene/kapital
Motstand handler om å få til en endring
Motstand mot strukturell makt eller mindre motstand, individuell motstand
- Individuell motstand kan utvikle seg til å påvirke og ha med flere