Hatprat, snitching og ungdomskultur

Forelesning 3. og 10. mars m/Rakel

Dette temaet går under «elevkunnskap» som er i pedagogikk og elevkunnskap faget vi tar dette semesteret.

Starter med å se en kort videosnutt (01:34) der en ungdom ligger i senga og leser stygge meldinger og kommentarer på telefonen. Helt vanlige ungdommer sender slike meldinger til hverandre på helt vanlige dager.

«er du snitch er ferdig»

  • Prosjekt hatmeldinger (samlet mange hatmeldinger i en bank)

Se gjengangeren fra 07. juni 2019

Er foreldre i dag klar over omfanget av meldinger som elever sender og mottar?

Det er ikke voksenregulert på sosiale medier i det hele tatt. Blir ikke regulert i dag fordi ingen ser det.

Hengte opp laminerte meldinger i gangen. Alle foreldrene ble «tvunget» gjennom den før foreldremøte. Også noen elever og studenter har blitt bedt om å gå gjennom der.

Får nok ikke bort stygge kommentarer, men må belyse det og vite hva elevene våre har gått gjennom.

  • Læreren må være tilgjengelig
  • Hvor tilgjengelig er elevene i skolen dersom de alltid for slike meldinger tikkende inn på telefonen.

Hatprat

Språkbruk som kan redusere folks verdi som menneske, og på den måten være et angrep på deres verdighet. I sin ytterste konsekvens kan hatprat inspirere og motivere til hatkriminalitet og terrorisme ved hjelp av voldsoppviglende ytringer. Hatprat gjør skade, og kan føre til utrygghet og frykt hos utvalgte gruppe mennesker eller et individ.

(Anna Birgtitta Nilsen, 2014)

Elever som er offer for denne type handlinger tar med seg traumer og problemer fra tidligere år i skolen. Agerer ut ifra det som var, ikke det som er nå dersom det er fint nå.

Ungdomskultur

  • Hardere språk både i direkte tale og på sosiale medier.
  • Stygg ordbruk blant venner mer godtatt.
  • Flere synes det er vanskeligere med vennskap, mangler den ene trygge
  • Snitching, beefing, trusler i sosiale medier.
  • Lite mottakerbevissthet/mindre voksenregulering.

Vennskap blir påvirket av reality program – stemt ut fra vennegjengen

Videoer og innhold på nett

Barn og unge får reels og videoer der diagnoser beskrives og dokumenteres. Dette blir de eksponert for daglig og utvikler sine holdninger via det. Flere diagnostiserer seg selv gjennom å «tikke av bokser» med fakta man for på videoene.

Ungdom og ulike utfordringer

Fravær/skolevegring

Angst i ulike former

Depresjon/traumer/selvskading/søvnvansker

Ensomhet/utenforskap

Rus

Vanskelige hjemmeforhold

Konflikter (gjenopprettede samtaler)

Ny forelesning:

Starter med «jeg liker ikke» – øvelse evt. «jeg liker»

  • Pass på å kjenn elevene og sette klare rammer (ikke nevn elever, grupper osv ..)

https://www.usn.no/forskning/forskningsgrupper-og-senter/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/utdanningskvalitet-og-profesjonelt-handlingsrom-i-barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/er-du-snitch-er-du-ferdig

  • om prosjektet og samlet innhold

Lese gjennom en sak i 10 min med lærer veiledning – fin å bruke i skolen med elever

https://faktafyk.no/snitch-ass/

https://faktafyk.no/wp-content/uploads/2023/02/Laererveiledning-til-Snitch-ass.pdf

Dette temaet her er veldig knyttet til temaet «makt» med Kristoffer og «den skjulte læreplanen» med Rakel.

Skolen nærmeste samarbeidspartnere

Sosiallærer

Helsesykepleier

Forebyggende enhet (Horten)

PPT

Familiehuset

Barnevern

Politi

U18- interkommunalt samarbeid

BUPA/Glenne – spesialhelsetjenester

Ungdomskultur

Er ikke fast – er stadig i endering

Ny generasjon er generasjon ulydig? Født. 2000-2020.

Tøffere ungdomskultur med tøffere språk

Slåsskampen planlegges på mobilen og sendes ofte rundt

Seksualisert atferd

Nudes

Selge nudes

Seksualisert språk og atferd, spesielt i sosiale medier

Som skole skal du handle sakte, støttende og gjennomtenkt.