Ungdom i og utenfor skolen

11. januar m/Mattias

Den samlede skoleforskningen viser at det er flere barn som ikke lykkes i skolen. Vi kan dermed si at skolen ikke ivaretar sitt samfunnsoppdrag på en tilfredsstillende måte.

  • Vi kan si at barn ikke lykkes i skolen fordi de erfarer at de ikke mestrer de faglige og sosiale utfordringene de møter i skolen

Dersom man ikke har struktur eller regler som man tillærer seg vil vi leve etter den sterkeste rett

  • Fra boken «fluenes herre»

Andre mener det ligger i vår natur fra små å hjelpe hverandre, mens når vi vokser opp går vi bort fra dette

  • Barn under et år hjelper forsker med masse bøker

Evolusjon – endring av en genetisk sammensetting av populasjon, utvikling (snl.no)

  • Utvikling av hunder fra ulver

Evolusjon handler om hvordan vi tilpasser oss

Mennesker er evolvert i flokker

Elever har ulike egenskaper, disse burde komme frem i klasserommet. Dette kan være vanskelig da disse egenskapene ofte passer beste utenfor skolen og mer tilbake i tid da vi var mer jeger- og sankersamfunn. Det at vi hadde så mange forskjellige egenskaper før var veldig viktig for flokken som helhet.

Følelsen av skam og redsel kan ofte redde deg – skam er evolusjonsmessig

Niendeklassinger gjør det dårligere i matematikk selv om undervisning er blitt bedre

Dette er med på å understreke hvor viktig klassemiljøet er.

Hjelper ikke at læreren er god og flink dersom elevene sitter med høye skuldre.

Man er i en kognitiv unntakstilstand når man er full av stress

  • Stress er en konsekvens av for lite anerkjennelse

Forverret skolemiljø og mindre motiverte elever.

Dopamin og oxydasin = naturlig rus

  • Fjerner kortisol og adrenalin (som kjennetegner stress)
  • Man får dopamin når man bli anerkjent for den man er

Anerkjennelse er noe man viser gjennom ulike handlinger

  • Kan ikke bare si «jeg anerkjenner deg»

Hva kan så skolen gjøre?

Bourdieu – skolen er reproduksjonsmaskin. Skolen viderefører klasseskiller, men later som alle har lik sjans. Kapitalen til foreldre er ressurser man har som elev.

Habitus – man gjør som man alltid har gjort, er en del av oss.

  • Skolen har en egen habitus

Vi må investere mye mer tid i det sosiale og relasjonelle enn det vi gjør i dag. Fordi mange av de som strever faglig også strever sosialt. – må skape trygghet for læring.

Anerkjennelse – Honneth i Jordet 2020

Anerkjennelse handler om selrespekt, selvtillit og selvfølelse

  • Føler verdi gjennom likeverdig, verdi i et sosialt fellesskap, verdi gjennom kjærlighet