Lærerens samarbeidspartnere

24. januar m/Ragnhild Evensen

De aller fleste unge går det helt fint med, men så er det noen få som faller ut og ikke blir forstått.

«alle trenger en Jordi» (Herman Flesvik på Lindmo)

ADD – konsentrasjonsproblemer, men ikke hyper ellers – som ADHD

  • Noen bruker medisiner og føler at alt rundt dem da blir stille, mens noen foretrekker å ikke bruke det

Styringsdokumenter

  • Barnekonvensjonen – barns rettigheter i Norge (over alle andre lover)
  • Opplæringsloven og forskrifter
  • Kunnskapsløftet 2020

Lærerprofesjonens etikk

Som lærere har du makt over elever og foreldre – denne makten skal du bruke etisk.

Ivareta hele eleven.

Etisk reflektere i arbeidet med læring og vurdering.

Hva er lærerens hovedoppgave?

Ansvar for elevenes faglige og sosiale utvikling.

Gi elevene kompetansen de trengs etter endt skolegang.

Psykolog, samtalepartner, lærer og helsesøster i en og samme person?

Handlingskompetanse – ferdighet, kunnskaper, relasjoner og handlinger som du vet når du skal bruke

  • Kompetanse på klasseleder – autoritativ
  • Ikke si fra deg ansvaret og gi det til andre

Faglig kompetanse – kunnskap om faget, men også kunne undervise – didaktikk.

Kunnskap om barn med spesielle behov. Holde seg faglig oppdatert. Egget til Boel.

Sosial kompetanse – samarbeid, hvordan det sosiale fungerer. Samhandler med andre.

Kunnskap om barn med spesielle behov.

Tilpasset undervisning, differensiert undervisning (man skal gjøre forskjell, fordi folk er forskjellig), ordinær undervisning og spesialundervisning.

Tverrfaglig samarbeid

Studentene fikk en oppgave der de fikk en case om et barn – hva gjør man med denne casen? Viste seg at man rundt om i gruppene totalt hadde fått tre ulike historier om samme jente. Snakket om dette i plenum etterpå.

Viser viktigheten av tverrfaglig samarbeid. Trenger den infoen man kan få der den er. Ulike instanser erfarer og plukker opp ulike ting. Blir som et puslespill der brikkene faller på plass.